به گزارش پارس به نقل از پورت پرس ، مهرداد لاهوتی با تاکید بر اینکه شیلات هنوز خودش را به تجهیزات عملی روز مجهز نکرده است گفت: چندی قبل با رییس سازمان شیلات گفت و گو کردم و یادآور شدم که هنوز نگاه ما به شیلات همان نگاه 50 سال قبل است.

وی گفت: یک روزی ما از دریا برداشت می کردیم و دو طرف این طناب تور را 40 ماهیگیر می کشیدند، اما امروز تور همان تور است و نحوه توراندازی همان است و عمق دریا نیز همان است، اما تنها فرقی که شاهد بودیم، این است که دو طرف این تور را تراکتور می کشد.

نماینده لنگرود با اشاره به اینکه دریای خزر بزرگترین منبع درآمدزایی دریایی در شمال کشور است گفت: صید ماهی اوزون برون را ممنوع کردیم و سوال ما این است که چرا باید محدود شود؟ البته محدودیتهای باید ایجاد شود تا گونه های ماهی از بین نرود اما چرا در جهت تکثیر این ماهی نباید گام برداریم.

وی با طرح این سوال که چرا نباید ماهی اورزون برون را در همین دریا پرورش بدهیم گفت: چرا تولید این ماهی را انبوه نمی کنیم؟ ما که فضا داریم چرا برای تجدید این منابع گام برنمی داریم؟

لاهوتی بااشاره به طرح برداشت ماهی در قفس گفت: امروزه این روش در تمام جهان مرسوم است و قفسهایی به ابعاد 300 تن به بالا در دریا می اندازند و سپس در آن تخم ماهی می ریزند ماهی با همان آب و همان مواد غذایی و همان شرایط تغذیه می کند و برداشت آن هم علمی تر و آسانتر و کم هزینه تر است و هم از مابع موجود دریا تولید کره ایم و هم برداشت کرده ایم.

سخنگوی کمیسیون عمران با انتقاد از برخوردهایی که با ماهیگران محلی صورت می گیرد گفت: امروزه صدها صیاد در دریا غرق می شوند به دلیل همین هجومی که برای مبارزه با صید ماهی به ماهیگیران می آورند؟ ماهیگیر برای آنکه از دست این قبیل برخوردهای دولتی فرار کند، در دریا اسیر می شود و جانش را از دست می دهد. سوال ما این است که چرا این کار را می کنند، مگر ماهیگیر می خواهد دزدی کند؟

لاهوتی با تاکید بر اینکه شیلات می تواند ماهیگیری را ساماندهی کند گفت: به ماهیگیر بگویند هم تولید کند و هم برداشت کند.  تا نتوانیم صیادان را مجهزا به ابزارهای علمی دنیا کنیم، هم صیادان را به کام مرگی میفرستیم و هم منابع دریایی را نابود می کنیم.