به گزارش پارس به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری و هماهنگی رایزنی فرهنگی کشورمان در رم، خانم «کلودیا بورجا» از کشور ایتالیا به هنگام دو سفر خود به ایران و یک سفر هم به عراق، موفق شد بیش از 5000 عکس از مراسم محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا  در شهرهای مختلف ایران ( کاشان، نوش آباد، تهران و...) و  بیش از 1000 عکس از مراسم اربعین در کربلا و نجف بگیرد.
 
وی تعدادی از عکس های خود را برای جشنواره‌های متعدد عکاسی ارسال کرد تا اینکه یکی از جشنواره‌های مربوط به عکاسی، کار وی را ستوده و عکس‌های او برنده جایزه شد و از وی تمجید به عمل آمد.
 
به دنبال این موفقیت، نمایشگاهی از عکس‌های او تحت عنوان «عاشورا با عکس‌های کلودیا بورجا» در محل ساختمان انجمن عکاسان رم برپا شد که با حضور ده‌ها نفر از هنرمندان این شهر افتتاح شد.
 
40 اثر از عکس‌های خانم بورجا در این نمایشگاه عرضه شده‌اند که سنت عزاداری در ماه محرم بالاخص تاسوعا و عاشورا را به تصویر می‌کشد.
 
در ابتدای این نمایشگاه داستان مختصری از فلسفه و تاریخ واقعه عاشورا هم نصب شده است که علاقمندان به این نمایشگاه آن را می خوانند و آنگاه به سراغ عکس‌ها می‌روند.
 
بورجا که از دانشجویان دانشگاه ساپینزا بود سال گذشته توسط پروفسور اسکارچا استاد شیعه‌شناسی این دانشگاه به رایزنی فرهنگی ایران در رم معرفی شد تا در سفری به ایران بتواند سنت عاشورا را در قالب تعدادی عکس به ایتالیایی‌ها معرفی کند.
 
این نمایشگاه هم به لحاظ ارائه هنری آن و هم به لحاظ نوشته‌ها و معرفی عاشورا از میان تصاویر اخذ شده حائز اهمیت است و برای مخاطبین خود در ایتالیا دارای پیام خاصی است.
 
 
این هنرمند اگرچه خود یک مسیحی است ولی علاقه‌مند به واقعه کربلا است و تاریخ کربلا را از سنت‌های عزاداری در ایران و عراق (سینه زنی، زنجیرزنی، شبیه خوانی و تعزیه) جستجو کرده است.
 
بورجا برای این کار سه سفر طولانی به ایران و عراق را انجام داده و به شدت تحت تأثیر مراسم محرم و معنویت حاصل از آن در خانواده‌های شیعی قرار گرفته و به دنبال مکتوب‌کردن یافته‌های خود در این سفرهای به یادماندنی است.
 
وی معتقد است مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وی در اینگونه مراسم کاملا دیده می‌شود و میلیون‌ها نفر نه از روی اکراه بلکه از راه دل و با اشتیاق تمام، خواهان ادامه دادن راه حسین (ع) هستند که نمونه کامل یک آزادمرد بوده است، چرا که وی در زمان خودش با هر گونه ظلم و تعدی و تبعیض مبارزه کرد و در نهایت خود و خانواده خود را فدای آرمانه‌ای والای انسانی کرد.