به گزارش پارس به نقل از فارس، بهروز کمال‌وندی سخنگوی سازمان اتمی امروز (چهارشنبه) در برنامه نگاه دو شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی لازم در سازمان انرژی اتمی مبنی بر تأمین 6 تا 15 درصد از نیازمندی برق کشور از طریق برق هسته‌ای انجام پذیرفته گفت: امسال در تهران کلنگ بیمارستان هسته‌ای به زمین زده خواهد شد.


وی در خصوص رونمایی از سه دستاورد اخیر صنعت هسته‌ای کشور در سازمان انرژی اتمی توسط رئیس‌جمهور گفت: این دستاوردها به دنبال رونمایی از دو دستاورد گذشته دانشمندان هسته‌ای کشور در 20فروردین‌ماه صورت گرفته که در آن زمان از اکسیژن 18 و اتاق کنترل رآکتور تحقیقاتی رونمایی شده بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه خاطرنشان کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر ارائه خدمات از سوی سازمان انرژی اتمی به آنها صورت گرفته بود که رونمایی از سه دستاورد اخیر در این راستا بوده است.

وی تهیه لیزر در بخش‌های مختلف پزشکی مانند جراحی را بخش اول این رونمایی عنوان کرد و گفت: سانتریفیوژهای توبولار که پروتئین را از باکتری جداسازی می‌کند بخش دوم این رونمایی بود که ما آن را در گذشته وارد می‌کردیم البته این قطعه 18هزار دور در دقیقه چرخش داشت که دانشمندان هسته‌آی کشور توانستند آن را بهینه‌سازی کنند و به 20هزار دور در دقیقه برسانند.

کمال‌وندی رونمایی از اشعه فرابنفش در ایران را بخش سوم رونمایی عنوان کرد و گفت:‌ به دلیل تابش زیاد خورشید در سرزمین‌مان ما نیاز به وسایلی داریم تا بتوانیم میزان تابش اشعه فرابنفش و میزان استاندارد آن را اندازه‌گیری نماییم تا از ایجاد سرطان‌های پوست جلوگیری کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی رونمایی چهارم صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی را سامانه چندمنظوره در بناب عنوان کرد و گفت:‌ توسط این سامانه سالی 90هزار کارتن در بناب استریل می‌شود و خروجی این محصول مواد بهداشتی و پزشکی مانند سرنگ است که در اثر تابش اشعه و از بین رفتن باکتری‌ها صورت می‌گیرد.

کمال‌وندی گفت: قطار پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه در حال حرکت به سمت جلو است و صنعت هسته‌ای ایران علی‌رغم تبلیغات گسترده در دنیا که درباره ظرفیت داشتن بمب اتمی می‌باشد نیست و همگان می‌دانند که این صنعت در مسائل بهداشتی و رفاه و درمان و انسانی کارایی بسیار زیادی دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران به صورت پویا حرکت رو به جلو در مسیر هسته‌ای دارد و همزمانی این رونمایی هم در حین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کاملاً تصادفی بوده است.

وی افزود: کشور ما نیاز به صنعت و فناوری هسته‌ای مانند دیگر کشورهای دنیا دارد و ما به این فناوری در حوزه‌های برق، کشاورزی، بهداشت، صنعت و محیط زیست نیازمندیم و کشورهای مختلف دنیا چاره‌ای به رفتن به سمت فناوری هسته‌ای و کاربردهای آن ندارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:‌ در بهترین حالت در 80سال آینده و در بدترین حالت در 50 سال آینده گفته می‌شود که منابع فسیلی نفت تمام می‌شود پس دیر یا زود باید به سمت فناوری هسته‌ای سوق پیدا کرد.

کمال‌وندی گفت: هرچند که کشور ما کشوری نفت‌خیز است ولی ما نفت را باید به عنوان یک ماده اولیه نگاه کنیم و از آن هزاران محصول پتروشیمی تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیاز به توسعه کار هسته‌ای در حوزه‌های مختلف داریم و غنی‌سازی با استفاده از تکنولوژی سانتریفیوژهای مختلف همچنان در دستور کار ما است که در گذشته نسل اول و دوم این سانتریفیوژها را در اختیار داشتیم و هم‌آکنون سانتریفیوژ IR4 را بهره‌برداری کرده‌ایم و در حال تست سانتریفیوژ IR8 هستیم که 18هزار دور در دقیقه توان دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دشمنان ایران در گذشته پیشرفت ایران را در صنعت هسته‌ای نمی‌پذیرفتند و سعی می‌کردند با سروصدای فراوان تبلیغاتی این دانش را متوقف کنند،‌گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران توقف در عرصه تحقیق و توسعه را هیچگاه نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و این را حق اصلی کشور می‌دانیم چون این حق غیرقابل انفکاک از جمهوری اسلامی ایران است و ما هیچ محدودیتی را در این امر نخواهیم پذیرفت.

کمال‌وندی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی تحقیقات هسته‌ای در کشور ما در بخش آزمایشگاهی صورت می‌گرفت ولی بعد از موفقیت‌های فراوان از محدوده آزمایشگاه خارج و به خطوط صنعت ورود پیدا کرد لذا ما باید کاری کنیم که این تحقیقات به دست مردم و بخش خصوصی برسد. که توسعه بخش‌های دیگر را پی‌درپی خواهد داشت.

وی گفت: ما در حال پشت سر گذاشتن حمایت دولتی از تحقیقات صنعتی هسته‌ای هستیم و به دنبال آنیم که این امر را تجاری کنیم و در افق بلندمدت نیز مطمئن هستیم که اگر قوانین لازم در این امر تصویب شود و انگیزه و معافیت‌های مالیاتی به بخش خصوصی داده شود این بخش با رقبت بیشتری وارد این کار خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سانتریفیوژ IR8 در حال تست مکانیکال است، گفت: بعد از این تست تزریق گاز به این سانتریفیوژ صورت خواهد گرفت و وارد مرحله صنعتی و تولید انبوه خواهد شد و به نظرم آینده این سانتریفیوژ آینده بسیار روشنی است و از لحاظ ما این سانتریفیوژ، سانتریفیوژ ملی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص اقدامات مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران قرار بود که در مدت 6ماه کارهایی را داوطلبانه انجام دهد و در این امر محدودیت‌هایی را داوطلبانه پذیرفتیم ولی این محدودیت‌ها را هیچگاه در خصوص بخش تحقیق و توسعه قائل نشدیم و محدودیت تحقیق و توسعه نه در برنامه کار اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) وجود داشت و نه ما آن را قبول کرده بودیم.

کمال‌وندی گفت: علی‌رغم همه تهدیدها و فشارها پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران صورت گرفته است و واقعیت این است که طرف غربی می‌خواهد که ایران صنعت هسته‌ای خود را جمع کند.

وی گفت: ما با شفافیت بیشتر و اقدامات داوطلبانه که مقداری هم فراتر از پادمان آژانس بوده است سعی کرده‌ایم تا اتهامات بی‌اساس و ابهامات آژانس را برطرف کنیم و با حوصله و با در نظر گرفتن مصالح و منافع کشور دسترسی‌های مدیریت‌شده‌ای را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده بودیم تا نگرانی‌های آنها را به حداقل ممکن برسانیم ضمن اینکه ما در حال انجام کارهایی هستیم که تبلیغات طرف غربی را خنثی کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی با بیان اینکه ما با چالشی در منطقه به نام چالش اقتدار مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر این اقتدار را نداشت تبلیغاتی علیه دشمنان این مرز و بوم صورت نمی‌گرفت و تلاش می‌کنیم تا حقوق ملت ایران را که با دادن بهایی سنگین همراه با خون شهدای هسته‌ای به دست آمده را حفظ کنیم و بارها گفته‌ایم که این امر خط قرمز ماست.

کمال‌وندی در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور بحث نپذیرفتن آپارتاید هسته‌ای را در سخنان‌شان مطرح کرده بودند،‌گفت: ما نمی‌توانیم برخوردهای متفاوت را با برنامه هسته‌ای ایران از سوی طرف غربی بپذیریم البته این را هم می‌دانیم که برخوردهای غربی‌ها با دول همراه آنان متفاوت است.

وی گفت: کشور ژاپن 5سال پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد و بعد از 5 سال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنها اعلام کرد که صنعت هسته‌ای ژاپن می‌تواند بدون محدودیت و طبق مقررات این آژانس به کار خود ادامه دهد.

کمال‌وندی در ادامه خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم تا دعواهای خود را در چارچوب‌های حقوقی مطرح کنیم و از چارچوب‌های سیاسی خارج شویم و می‌دانیم که به لحاظ حقوقی در حال حرکت رو به جلو هستیم.

وی گفت: اقدامات داوطلبانه ایران همگی در چارچوب‌های حقوقی است و برخی از این اقدامات داوطلبانه در گذشته بدون تصویب مجلس شورای اسلامی به نام پروتکل الحاقی صورت می‌گرفت و سعی کرده‌ایم این کار را بدون اینکه حقی را به طرف مقابل برای گسترش نظارت‌ها بدهیم اجرایی کرده‌ایم و در مجموع دنبال این هستیم که بهانه بیشتر را به دست طرف مقابل ندهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران مانند دیگر کشورهای عضو NPT دارای حقوق یکسانی است و این حقوق هم نیازی ندارد تا طرف مقابل آن را به رسمیت بشناسد اما طرف مقابل ضمن احترام گذاشتن به حقوق ما باید از اقداماتی که ما را در راه رسیدن حقوق خود دچار مشکل می‌کند پرهیز کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیانیه‌ای مشترک در 20آبان‌ماه سال گذشته بین آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضاء شد که بر اساس یک دوره سه ماهه 6 مورد کار مشترک بر اساس دسترسی مدیریت شده به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش‌هایی مانند معدن گچین و تعدادی از معادن داده شود و دوره سه ماهه تمام شد و پس از آن برنامه‌ای شامل هفت مرحله توسط کارشناسان ایران و کارشناسان آژانس برنامه‌ریزی شد تا بازدید‌هایی را از ایران جهت رفع نگرانی‌ها داشته باشند و به طور کامل این 13مورد مطروحه بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتمام پذیرفته است.

وی گفت: یکی از مشکلات ساختاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که به اسم در اختیار گرفتن منابع آزاد اطلاعاتی با دید بدبینانه در اختیار بازرسان آژانس قرار می‌گیرد و متأسفانه وقتی این ساختار باز است سرویس‌های جاسوسی از جمله سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند تا مدارک جعلی را د راختیار آژانس برای فریبش قرار دهند و متأسفانه مدیرکل آژانس در سال 2011موارد و مدارک جعلی را در 64 موضوع و در 8 قسمت در گزارش خود آورده بود.

کمال‌وندی با اشاره به اینکه توافقی بر اساس ره‌یافت پادمانی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سایت اراک صورت گرفته است،‌گفت: ما توافق کردیم تا اطلاعاتی را در اختیار آنها برای بازدید و بازرسی‌ها قرار دهیم و هم‌اکنون تجهیزات اصلی رآکتور اراک و کارهای اجرایی آن صورت گرفته و سوخت آن نیز در حال تولید شدن است.

وی با انتقاد از غربی‌ها در خصوص رآکتور اراک درباره استفاده این رآکتور از سوخت طبیعی گفت: غربی‌ها نباید نگران این موضوع باشند چون ما با تغییراتی سعی کرده‌ایم تا میزان پلوتونیوم آن را کم کنیم و باید اعلام کنیم آب سنگین اراک همچنان رآکتور آب سنگین خواهد ماند.

کمال‌وندی با بیان اینکه در بازه زمانی 20 سال آینده باید بین 6 تا 15 درصد برق هسته‌ای تولید کنیم، گفت: برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا بین 8هزار تا 15هزار مگاوات برق اتمی داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد که امسال کلنگ بیمارستان هسته‌ای در تهران به زمین زده خواهد شد.