به گزارش پارس به نقل از همشهری، براساس گزارش لایو‌ساینس، این راهکار برای افرادی که به کابوس مبتلا هستند و در هنگام شب خواب‌های ناگوار آرامش را از آنها می‌گیرد،‌می‌تواند درمانی کاربردی باشد. در این شیوه افراد با عبور دادن جریان برق از میان مغز می‌توانند خواب خود را کنترل کنند.

این جریان موجب انگیزش خواب شفاف یا آگاهانه می‌شود،‌مرحله‌ای از خواب که در آن فرد به سطح هوشیاری بیشتری دست یافته و متوجه می‌شود درحال خواب دیدن است و به این شکل می‌تواند بر روند خوب‌های خود تاثیر بگذارد. مفهومی مشابه این تکنیک جدید در فیلم جذاب اینسپشن با بازی لئوناردو دی‌کاپریو به تصویر کشیده شده‌است.

با این‌همه برخلاف فیلم که در آن شخصیت دی‌کاپریو خواب دیگران را رمزگشایی کرده و ایده‌هایی جدید را در ذهن آنها کار گذاشته و اطلاعات آنها را سرقت می‌کند، این مطالعه تنها بر کنترل خواب افراد تمرکز دارد.

در مرحله REM خواب که شامل حرکات سریع چشم است،هشیاری فرد ارتباط خود را با خاطرات گذشته و یا رویداد های احتمالی آینده از دست خواهد داد اما در مرحله خواب آگاهانه یا شفاف، عملیات‌های شناختی بیشتری در خواب دخیلند، مانند خودآگاهی و آزادی اراده.

ترکیب این فعالیت‌های مغزی می‌تواند به فرد اجازه دهد تا داوطلبانه کنترل خواب خود را در دست بگیرد. به گفته محققان در خواب آگاهانه افراد می‌توانند در میان خواب به خود بگویند بیدار شو! و یا می‌توانند به پرواز درآیند و یا جهان دنیای خواب خود را تغییر دهند.

در این مطالعه محققان روی 27 داوطلب که برای چند شب وارد مرحله خواب آگاهانه نشده‌بودند تحقیق کردند. پس از گذشت سه دقیقه از مرحله خواب REM در این داوطلبان، جریان ضعیف برقی وارد مغز آنها کردند و پس از چند ثانیه، داوطلبان از خواب بیدار شده و اعلام کردند که خواب آگاهانه دیده‌اند.

این تحریک مغزی باعث افزایش فعالیت‌های گامایی مغز شده و خواب آگاهانه را در فرد برانگیزانده‌است. محققان باور دارند از خواب آگاهانه می‌توان به مبتلایان به آْسیب‌های مغزی و استرس شدید در درمان کابوس‌هایشان کمک کرد. به این شکل و با ایجاد خواب آگاهانه در چنین افرادی، آنها می‌توانند روند خواب خود را تغییر داده و آن را از خوابی ترسناک به تجربه‌ای خوشایند‌تر تبدیل کنند.