به گزارش پارس به نقل از مهر، غفلت دستگاه های فرهنگی از تبلیغ درست و گسترده مبانی و احکام دینی، کم کاری نهادهای فرهنگی در تبلیغ درست حجاب و محدود شدن حضور دین در رسانه ملی به اعیاد و مناسبت ها، که باعث شده زبان نهاد تبلیغی همپای رسانه و اجتماع رشد نکند و با زبان روز جامعه تفاوت چشمگیری داشته باشد و دلایلی از این دست، باعث شده در کمال تعجب، افرادی باشند که آگاهی درستی از حجاب و احکام مربوط به آن نداشته باشند.

بدحجابی گرچه خود یک ناهنجاری اجتماعی است اما به اعتقاد کارشناسان می تواند نقطه آغازین بسیاری دیگر از آسیب های جدی اجتماعی باشد و این پدیده در صورتی که گسترش یابد تبعات جبران ناپذیری برای جامعه در پی خواهد داشت و منشأ بسیاری از انحرافات دیگر می شود که این امر مستلزم توجه ویژه متولیان فرهنگی برای مقابله با این پدیده شوم و فرهنگ برانداز است.

گسترش حجاب و عفاف در جامعه نه تنها به تقویت بنیان خانواده و رواج ارزش‌های الهی کمک می‌کند بلکه می‌تواند در برقراری و ایجاد امنیت همه جانبه در جامعه و پاک سازی آن از هرگونه مفاسد اجتماعی مؤثر واقع شود.

از سویی زن در نگاه جامعه شناسی به عنوان "فرهنگ ساز" معرفی شده که دین را به عنوان یکی از عناصر فرهنگی از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند بر این اساس غربی ها برای ایجاد تأخیر در انتقال دین به نسلهای بعد، فرهنگ و هویت زنان جامعه ما را هدف قرار داده اند.

امسال نیز همچون سال های گذشته با فرا رسیدن فصل گرما، شاهد شدت گرفتن بدحجابی در جامعه هستیم اما تجربه سالیان گذشته به خوبی نشان داده است که حل این مسئله نیازمند نگاهی نو است و به نظر می رسد که شاه کلید حل معضل بدحجابی در دستان خود زنان است.

از طرفی نمی توان تمام کاسه کوزه ها را بر سر افراد بدحجاب خورد کرد زیرا هنوز دستگاههای فرهنگی نتوانسته اند آنگونه که باید مقوله حجاب را در جامعه تبیین کنند.

کوثر، 26 ساله، مهمترین علت بدحجابی را زیبایی بیشتر و حس اعتماد به نفس بیشتر در جامعه عنوان می کند و  با اذعان به اینکه می داند حجاب امنیت بیشتری برای او به ارمغان می آورد، دلیل عدم رعایت صحیح حجاب را این گونه عنوان می کند که زیبایی نسبت به امنیت برای او از ارجحیت بیشتری برخوردار است.

عفاف میوه حجاب و حجاب ریشه عفاف است

فرمانده سپاه ناحیه دهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر از حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه نام برد و گفت: عفاف میوه حجاب و حجاب ریشه عفاف است.

سرگرد سعید برومندزاده با بیان اینکه حجاب در حقیقت به معنای محدودیت برای زن نیست بلکه نوعی مصونیت در مقابل وسوسه های شیطانی است، افزود: حجاب حق الله است و حتی اگر همه بستگان به زن اجازه بی حجابی دهند خداوند اجازه نخواهد داد و بدحجابی به معنای عدم رعایت حق الله است.

وی با اشاره به اینکه رعایت کردن حجاب پیامد های مثبتی برای جامعه به همراه دارد، اظهار داشت: اگر زنان یک جامعه باحجاب باشند مراکز اجتماعی در سلامت کامل اخلاقی به سر می برند و بزهکاری های اجتماعی به حداقل می رسد.

برومندزاده با بیان اینکه بدحجابی ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی مانند طلاق است، ریشه یابی این معضل و بررسی علل رواج آن در جامعه را ضروری عنوان کرد.

 

وی از خانواده به عنوان ارزشمندترین و مقدس ترین نهاد جامعه اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: برای مقابله با پدیده بدحجابی باید فرهنگ سازی را از خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی شروع کرد.

فرمانده سپاه ناحیه دهدشت با تاکید بر اینکه بسیاری از الگوهای نابسامان امروزی برگرفته از تبلیغات بیگانگان است، بیان کرد: مهمترین عاملی که امروزه به بحث بی حجابی دامن زده است حضور رسانه های بیگانه مانند ماهواره و سایت های غیراخلاقی است که بنیان خانواده را هدف قرار داده اند.

برومندزاده با بیان اینکه افراد بدحجاب نباید حاشیه امنی را در جامعه برای خود ببینند، بر لزوم همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرستان کهگیلویه در مقایسه با کل کشور از لحاظ بدحجابی در وضعیت بحرانی قرار ندارد، تصریح کرد: با این حال باید از بروز این پدیده با کار فرهنگی پیشگیری کرد.

فرمانده سپاه ناحیه دهدشت از برگزاری کلاس های آموزشی و آسیب شناسی برای مقابله با بدحجابی در مدارس این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: اجرای تذکر لسانی با رویکرد فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

اما یکی از دلایل بروز بدحجابی و مدگرایی در هر جامعه‌ای، می‌تواند سیاست‌های غلط آموزش و پرورش باشد، در واقع باید اصل این باشد که پرورش بر آموزش مقدم است در حالی که در این گونه جوامع، متأسفانه بر عکس آن را شاهد هستیم.

اگر در مدارس به عنوان کارخانه‌های انسان‌سازی تلاش در راستای افزایش قدرت استدلال دانش‌آموزان باشد، نتیجه آن می‌شود که او هویتش را خوب می‌شناسد و حتی برای لباس پوشیدن خود دلیل می‌آورد که کدام لباس مناسب شخصیت اوست.

امام جمعه شهر دهدشت با بیان اینکه وضعیت کنونی حجاب در مقایسه با سال های گذشته مطلوب نیست، گفت: امروزه آثار مخرب فرهنگ های ماهواره ای زیاد شده است و نوع پوشش ها بیانگر تاثیر پذیری از مدل های غربی است.

حجت الاسلام سید نصیر حسینی افزود: گرچه دختران و زنان محجبه زیادی در جامعه وجود دارند اما همین بد پوششی های اندک نیز نگران کننده است.

وی اظهار داشت: دستگاه های متولی باید با دقت بیشتری فعالیت های فرهنگی و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری کنند.

حسینی حجاب را یک فرهنگ دانست و بیان کرد: حجاب نیز مانند دیگر مسائل به آموزش و تعلیم نیاز دارد و از آن جایی که اثرگزاری تعلیم و آموزش در دوران خردسالی بیشتر است بر این اساس آموزش و پرورش می تواند با کارهای خوب فرهنگی پیرامون بحث حجاب و پوشش اسلامی در مدارس تلاش بیشتری کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص ارتباط بین جنگ نرم و افزایش بدحجابی در سطح جامعه، تصریح کرد: جنگ نرم به معنای وارد کردن فرهنگ منحط غربی و ابتذال و برهنگی بر جامعه اسلامی و دور ساختن جامعه مسلمانان از فرهنگ دینی و الهی است.

امام جمعه شهر دهدشت از بدحجابی به عنوان یکی از تیرهای برنده دشمن نام برد که می تواند زمینه فساد و گناه و بی اعتقادی به ارزش های اسلامی را فراهم سازد و اضافه کرد: در گذشته تاریخ انبیاء نیز برای مقابله با سپاه انبیاء از فساد و فحشاء استفاده می کردند.

حسینی با بیان اینکه بدحجابی باعث فروریختن کانون مقدس خانواده می شود، یادآور شد: علت تمایل به بدحجابی می تواند وسوسه های شیطانی، هوس های نفسانی، اثرگذاری تبلیغات منفی دشمنان اسلام و فرهنگ غرب در مورد ارزش های الهی باشد.

وی آموزش و تعلیم در سطح عمومی جامعه، بیان آثار منفی بدحجابی، آموزش و تعلیم در مراکز فرهنگی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه ها، کنترل پوشش زنان کارمند، منع تولید لباس های نامناسب و تولید لباس های مناسب با فرهنگ دینی را از راهکارهای مقابله با پدیده شوم بدحجابی عنوان کرد.