به گزارش پارس به نقل از ایسنامجید وفادار در خصوص نحوه نگهداری تاسف بار 30 شیردر سیرکی در جزیره قشم، افزود: مجری سیرک بدلیل طفره‌رفتن از پرداخت هزینه از انجام آزمایشات و گرفتن گواهی سلامت حیوانان سیرک خودداری کرده بود.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در زمان ورود به جزیره قشم بدلیل عدم برخورد قانونی گمرگ لافت قشم مبنی بر مطالبه مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان دامپزشکی، در خصوص حمل و نقل حیوانات وحشی، این سیرک توانسته بود بدون اخذ مجوز از سازمان و اداره کل مربوطه وارد جزیره قشم شود.

 

وی ادامه‌داد: اداره کل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان پس از اطلاع از حضور سیرک، برحسب وظیفه به محل مورد نظر مراجعه و اقدام به صدور اخطار کتبی به مدیریت آن می‌شود و از آنها خواسته شده بود، قبل از برپایی نمایشگاه موافقت لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست (دفتر حفاظت مناطق و مدیریت شکار و صید) اخذ کرده و بدون اخذ مجوز از هرگونه برپایی نمایشگاه و حتی تبلیغ خودداری کند.

 

وفادار تاکید کرد: مدیر سیرک هیچ گونه مجوزی دال بر برپائی نمایشگاه در جزیره قشم را از اداره کل حفاظت و محیط زیست هرمزگان دریافت نکرده بود.

 

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل راه‌اندازی و برگزاری سیرک، متقاضی باید اصل گواهی سلامت و مجوز نقل و انتقال حیوانات را از سوی اداره کل دامپزشکی استان مبداء داشته باشد و آن را ارائه کند که مدیریت این سیرک از اداره کل دامپزشکی استان مبداء (فارس) هیچ‌گونه مدرکی ارایه نکرده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بیان‌کرد: موضوع اخذ گواهی سلامت از نکات حائزاهمیت بوده و چنانچه گواهی سلامت موجود نباشد قطعا درصورت ابتلای حیوانات به بیماری مشکلات و تبعات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه بدلیل فقدان گواهی سلامت از اداره کل دامپزشکی استان فارس، در زمان درخواست جابجایی از جزیره قشم به استان البرز، اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان از صدور مجوز خروج تا زمان ارائه آن گواهی و همچنین انجام آزمایشات لازم جهت تایید سلامت حیوانات اجتناب می‌کند وعلی‌رغم صدور مجوزخروج از سوی دفتر حفاظت مناطق ومدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با توجه به شرایط آب وهوایی جزیره قشم متاسفانه بدلیل کوتاهی مدیرسیرک در انجام آزمایشات و گرفتن گواهی سلامت حیوانات، با مشکل مواجه می‌شوند.

 

وفادار تاکید کرد: بخش خصوصی برای کسب منافع مالی اقدام به برپایی این‌گونه فعالیت‌ها می‌کنند باید متعهد به انجام کلیه جوانب ایمنی و بهداشتی باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: در این راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان هیچ‌گونه کوتاهی نکرده است و مجوز خروج سیرک از جزیره قشم از سوی دفتر حفاظت مناطق و مدیریت شکار و صید به مقصد استان البرز مشروط به ارائه گواهی سلامت از اداره کل دامپزشکی صادر شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان بیان کرد: با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان و نظارت بر نحوه نگهداری حیوانات سیرک با افزایش تعداد قفس‌ها برای حمل و نقل مناسبت‌تر پس از کسب مجوز اداره کل دامپزشکی انتقال به استان البرز صورت گرفت.

 

وفادار افزود: پس از کسب مجوز اداره کل دامپزشکی سیرک بدون مجوز قشم روزگذشته ساعت 16 به سمت استان البرز حرکت کرد.

 

وی بیان کرد: در صورت تکرار تخلفات سیرک مربوطه در خصوص نحوه محل برگزاری، شرایط نگهداری جانوران از نظر محل نگهداری، تغذیه، بهداشت و... سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ابطال مجوز راه‌اندازی و برگزاری سیرک اقدام و باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست، حیوانات به محل‌های مناسب منتقل شوند.

49995_643