به گزارش پارس این روزها بحث بر سر فیلتر نرم افزارهای چت و ممنوعیت استفاده از آن‌ها زبان زد مردم و سوژه خبرگزاری‌ها شده است. در این گزارش قصد داریم ذره‌بین دریچه را روی وایبر بیندازیم و کمی ریزبینانه‌تر به آن نگاه کنیم، شما کاربران عزیز هم همراه ما تا پایان این گزارش باشید چرا که می‌خواهیم نظر شما را بعد از انتشار مطالبی در خصوص این برنامه جویا شویم.


وایبر (Viber) اپلیکیشنی است که توسط شرکتی به همین نام به صورت رایگان تولید شده است.(!؟) در این نرم افزار کاربران علاوه بر ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای می‌توانند به تبادل تصاویر و ویدئو هم بپردازند. البته این نرم افزار باید در دو دستگاه نصب باشد تا بتوان با یکدیگر ارتباط برقرار کرد. این نرم افزار برای گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید، بلک‌بری، آی او اس، سیمبین، ویندوزفون و مایکروسافت ویندوز و مک او اس تولید شده است.

به گفته سازندگان، وایبر در ۲ دسامبر ۲۰۱۰ ابتدا برای آیفون ارائه شد تا به رقابت جدی با اسکایپ بپردازد. اما اسکایپ چه ویژگی‌هایی دارد که وایبر می‌خواهد با آن رقابت کند؟ اسکایپ امکانات مختلفی مانند پیام رسان فوری، انتقال فایل، ویدیو کنفرانس و پست صوتی را اختیار کاربران قرار می‌دهد و از تماس تصویری نیز بهره می‌برد.

موسس وایبر کیست؟
وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و رژیم صهیونیستی مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تالمون مارکو، کارآفرین اسرائیلی – آمریکایی، دانش آموخته علوم کامپیوتر دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است.

تالمون مارکو به مدت چهار سال در ارتش رژیم غاصب سابقه خدمت دارد و همچنین به عنوان مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش فعالیت داشته است. وی در زمینه تولید جاسوس افزارها، ویروس‌های دانلود کننده اطلاعات و برنامه‌‌های هک، سابقه درخشانی را در کارنامه نیروهای دفاعی اسرائیل برای خودش به ثبت رسانیده است.

درآمد وایبر از کجاست؟
کاربران وایبر در ۷ مه ۲۰۱۳ به ۲۰۰ میلیون کاربر رسید و جالب‌تر اینکه کاربران در روز حدود 10 میلیون مکالمه با میانگین 2 میلیارد دقیقه انجام می‌دهند و بیش از 6 میلیارد پیامک در ماه ارسال می‌کنند که در نوع خودش جالب توجه است، با این حال مدل چرخه سرمایه این شرکت نامعلوم بوده و تبلیغات یا هیچ منبع درآمدی ندارد! حال سوالی که فکر هرکسی را به خود مشغول می‌کند این است که وایبر با چه هدفی، به صورت کاملا رایگان و کیفیت مطلوب در تمامی نقاط مختلف جهان عرضه شده است؟!

وایبر در کدام کشورها فیلتر است؟
اما با نگاهی گذرا به کشورهایی دیگر و بررسی در مورد فیلترینگ وایبر درمی‌یابیم که کشورهایی مانند لبنان، عربستان و مراکش خبر از تایید فیلترینگ این نرم افزار می‌دهند و دلایل امنیتی را هدف اصلی خود از فیلتر وایبر بیان می‌کنند؛ آنها می‌گویند، عدم کنترل تماس‌های مشکوک و گمان بر جاسوسی هدف فیلتر ما بوده است.

/باشگاه خبرنگاران