به گزارش پارس به نقل از تهران پرس، هر چند معمولا و در فرهنگ و سبك زندگي ايراني – اسلامي  در مواردي شادي جشن گرفته مي شود اما چند سالي مي شود كه به طور جسته گريخته شاهد برگزاري مراسم عجيبي تحت عنوان جشن طلاق هستيم؛‌موضوعي كه علاوه بر گوشزد يك آسيب اجتماعي جدي،‌ تغيير قابل تامل سبك زندگي مردم كشورمان را نيز گوشزد مي كند.

كارت دعوتي به جشن طلاق

اينكه زنگ در خانه شما را بزنند و يك كارت دعوت به شما داده شود اصلا چيز عجيبي نيست اما وقتي متوجه شويد به جاي دعوت به يك مراسم عادي به جشن طلاق دعوت شده ايد ممكن است براي حضور يا عدم حضور در چنين مراسمي دچار ترديد شويد. اما «جشن طلاق» مراسم عجيبي است كه با تقليد از فرهنگ وارداتي غرب در ميان برخي از اقشار خاص جامعه معمول شده است و به گفته فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم اکنون شاهد کارتهای جشن طلاق در تهران هستیم.

بنا به تاكيد وي براساس آمارهای کمیته اجتماعی شورای شهر و نظر سنجی بدست آمده از طریق ان‌جی‌او‌ها بیشترین آسیب‌های اجتماعی را در بین خانواده‌های محروم و آسیب دیده شاهد هستیم.
دانشور تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنیم که قشر تحصیل کرده جامعه را به سمت بچه‌دار شدن سوق دهیم و این در حالی است که دیگر مثل سابق ماشین عروس در تهران نمی‌بینیم.

طلاق بد نيست ولي جشن طلاق بد است

 هر چند روان شناسان معتقدند که همیشه هم طلاق بد و همیشه ازدواج خوب نیست و حتی گاهی طلاق را از ادامه زندگی بهتر است اما با نگاهي به آمار و ارقام متوجه مي شويم كه در سال 91 به ازای هر 2.9 ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است که البته این آمار در کل کشور 5.5 است. همچنین آمار طلاق 5.2 درصد افزایش داشته که این افزایش در نقاط شهری 13.1 درصد بوده است.

اين آمار حكايت از فاجعه اي دارد كه در كنار آسيبهاي اجتماعي متعدد بر مسئله ازياد نسل هم اثر مي گذارد و رشد جمعيت جامعه را بيشتر با خطر مواجه مي كند.

آمار فزاينده طلاق در تهران

به گفته سيد حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ، با توجه به بالاترین فراوانی طلاق در ترکیب سنی مردان 25-29 ساله و زنان20 تا 24 ساله است و با این وجود موضوع جوان بودن زنان مطلقه را باید جدی گرفت که این شرایط آمار زنان سرپرست خانوار را نیز افزایش می دهد، همانگونه که در سالهای اخیر نیز این اتفاق افتاده است.

 با وجود اين برگزاري جشن براي طلاق حكايت از تاييد و برچسب مثبت زدن بر رخدادي است كه حتي در شرايطي كه واقعا ادامه زندگي ممكن نيست و طلاق تنها راهكار ممكن است، ‌اين پديده موجب تاسف و تاثر خواهد بود زيرا طلاق در هر شكل و شمايلي آفت به شمار مي رود. قدر مسلم آناست كه طلاق جشن ندارد و اين رفتار تجملاتي آن هم در شرايطي كه بسياري از جوانها براي ازدواج خود قادر به برگزاري جشن نيستند،‌تبعات گسترده اي را درپي دارد. از مسئولان فرهنگي جامعه انتظار مي رود پيش از فراگير شدن جشن طلاق ،‌اگر فكري به حال رشد آمار اين آسيب اجتماعي ندارند ،‌ براي حذف اين فرهنگ نادرست وارداتي فكري بكنند.