به گزارش پارس به نقل از مهر، جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر یکشنبه 14 اردیبهشت، با امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام و محمد اللهیاری فومنی معاون فرهنگی و اجرایی رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در محل سالن تشریفات مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان نمایشگاه، دغدغه‌های خود را در حوزه فرهنگ و همچنین نشر کتاب مطرح کردند.

رئیس‌ کمیسیون فرهنگی در این نشست، با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور ما پایین‌تر از حد انتظار است، اظهار کرد: سؤال ما از برگزارکنندگان بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که آیا درباره حضور کتابخوان‌ها در این نمایشگاه، آمار و ارقامی گرفته شده است؟ زیرا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در نمایشگاه کتاب، تشویق مردم است.

حجت‌الاسلام احمد سالک افزود: مقام معظم رهبری به سبک زندگی دینی اشاره دارند و نمایشگاه کتاب می‌تواند در ترغیب افراد به سوی کتاب‌های مفید با زمینه اعتقادی و سیاسی تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب یکی از مراکز تولید علم است و نباید فراموش کنیم که کتاب می‌تواند تولید علم را در جامعه افزایش دهد و بر آن تاثیر گذارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش، خطاب به مسئولان بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به مسائل مزاحم در حوزه کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که بدانیم شما برای رفع عوامل مزاحم، مثل انتشار مسائل غیراخلاقی در کتاب‌ها یا حضور و فعالیت ناشران غیرقانونی، چه اقداماتی انجام داده‌اید.

سالک افزود: مساله بعدی ارائه تخفیف به ویژه به دانشجویان است، زیرا تخفیف می‌تواند یکی از موارد تشویقی باشد که بر میزان مطالعه و رشد علم تاثیرگذار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی حفظ حرمت و کرامت مردم در فضای نمایشگاه را از دیگر موارد مهم برشمرد و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب نباید محل حضور و تفریح افراد ناباب باشد.

سالک ارتباط میان ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این ارتباط بر معرفی انقلاب اسلامی به جهان تاثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: سالن ترجمه نشان می‌دهد اقدامات خوبی برای ارتباط میان ادبیات ایران و جهان صورت گرفته است و این روند باید تقویت شود.

سالک در پایان صحبت‌هایش از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از عرضه کتاب‌هایی در زمینه عرفان‌های نوظهور پرسید.

جمشید جعفرپور نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، درباره ضرورت ممیزی کتاب صحبت کرد و گفت: وقتی از کتاب به عنوان «بوستان» یاد می‌کنیم، این بوستان در کنار گل، خار نیز دارد و نیاز است که باغبان به هرس آن بپردازد، البته منظور از ممیزی این نیست که با رویکردی منفی جلو نشر آنچه را با فکر ما نمی‌خواند بگیریم.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه داشته باشد که چیزهای مضر در نشر کشور، عرضه نشود و البته این‌گونه کتاب‌ها جایش می‌تواند در محافل علمی و نقد و نظر باشد، اما اینکه برخی کتاب‌ها به بازار بیاید و نوجوانی که چندان قدرت تحلیل ندارد، آن را بخواند، درست نیست.

همچنین در این نشست، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب با توجه به نامگذاری امسال به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بسیار ارزشمند است.

حسین نوش‌آبادی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تاثیر بسیاری بر فرهنگ دارد، افزود: مهم‌ترین کمکی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر سال به جامعه می‌کند، شامل رشد جریان فرهنگی و علمی، عرضه مستقیم کتاب و نیز فعال شدن چرخه اقتصاد و رشد حمل و نقل، گردشگری و صنعت کاغذ و در نهایت فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی است.

در ادامه، معاون فرهنگی و اجرایی رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تفاوت‌های نمایشگاه امسال را نسبت به دوره‌های گذشته برشمرد و تاکید بر خانواده‌محوری، برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی با تاکید بر محوریت خانواده از سوی کمیته جنبی، فراهم کردن مهدکودک برای آسایش بازدیدکنندگان، توجه بیشتر به حضور نخبگان و علمای هر رشته و در نظر گرفتن سرای استقبال از اندیشه‌گران، معرفی کتاب‌های ارزشمند و بسته‌های پیشنهادی مطالعه موضوعی در سالن یاس، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی با استفاده از تلفن گویا، پیامک و اپلیکیشن تلفن همراه و همچنین حضور اطلاع‌رسان‌هایی با لباس هم‌شکل در محوطه مصلای امام خمینی(ره) را از این موارد برشمرد.

محمد اللهیاری سپس به پاسخ به برخی از دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی نمایندگان پرداخت و گفت: در دوره جدید نیز ممیزی از نظر پایبندی به قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ تغییری نداشته است و همکاران ما در اداره کتاب، همچنان با دقت نظر به بررسی آثار می‌پردازند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز کمیته نظارت و ارزشیابی محتوایی فعال است و در صورت تخلف، به آن رسیدگی می‌کند و اغلب نیز ناشران تذکرات قانونی را می‌پذیرند.

معاون فرهنگی و اجرایی رییس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره شکل عرضه کتاب‌های خارجی اظهار کرد: کتاب‌های خارجی بر اساس فهرست‌های اینترنتی استخراج می‌شود و این‌طور نیست که ناشران شخصاً اقدام به واردات کتابی بگیرند. از سوی دیگر، ملاک عرضه آثار داخلی در نمایشگاه کتاب، داشتن مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارتخانه و سایر نهادهای ذی‌ربط هم به صورت مستمر بررسی می‌کنند که کتابی بدون مجوز عرضه نشود.

اللهیاری درباره میزان تخفیف ارائه‌شده در نمایشگاه امسال نیز اظهار کرد: حداقل تخفیف که ناشران موظف هستند در نمایشگاه ارائه کنند، 10 درصد است که البته بسیاری از ناشران تخفیف بیشتری می‌دهند.

وی سپس درباره ارائه بن‌های خرید کتاب به دانشجویان و نیز دیگر دغدغه‌های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد. در این دیدار چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.