به گزارش پارس به نقل از فارس،   جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در این جلسه بحث درباره تجمیع یا تجزیه رشته ها و گرایش های علوم تاریخی در دوره کارشناسی بود. پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود در رابطه با اختصاص یک گرایش تحت عنوان « تاریخ تشیع» در مقطع کارشناسی، توجه به نقاط اشتراک و هم پوشانی گرایش های مختلف رشته تاریخ در مقطع کارشناسی، لزوم آموزش صحیح تاریخ با عنایت به اثرگذاری این رشته بر رشته های دیگر و اثرپذیری تاریخ و نگاه ویژه به فلسفه تاریخ پرداختند.

همچنین اعضای جلسه به مواردی نظیر  توجه خاص به مقاطع سرنوشت ساز تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی مانند جنگ های صلیبی و دفاع مقدس، تلقی نمودن تاریخ ۷ هزار ساله کشور به عنوان یک فرصت لزوم خارج کردن اعضا در تاریخ نگاری اسلام و ایران از دست مستشرقین غربی و مقابله با تفکرات تکفیری و انحرافی در جهان اسلام از طریق نشر حقایق تاریخی نیز تاکید کرد.

در ادامه این جلسه حداد عادل نیز  در سخنانی گفت: در مورد تفکیک گرایش های رشته تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد دقت لازم به عمل آید. رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی افزود: باید دانشجوی تاریخ بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی نیز بتواند، اثرگذاری مطلوب در تعمیق آگاهی تاریخی جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: در رشته تاریخ موضوع تربیت استاد نیز مهم و لازم است. حداد عادل با اشاره به کتب تاریخی نگاشته شده در تمدن اسلامی گفت: هر چند تعداد کتب تاریخی در تمدن اسلامی بیش از ۵۰۰ جلد است، اما آموزش تاریخ به صورت مستقل یک موضوع نوپدید و حاصل آشنایی با نظام آموزشی غرب است.

وی افزود: در تمدن اسلامی رشته تاریخ به صورت مستقل تدریس نمی شده و همواره در کنار رشته ای دیگر آموزش داده شده است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز کشور و به ویژه نسل جوان نیاز دارند تا نسبت به مقاطع تاریخی مانند « حکومت مسلمین در اندلس» و « تاریخ قبل از انقلاب اسلامی» به صورت خاص آگاهی داشته باشند.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: متأسفانه شاهد هستیم که وابستگان رژیم پهلوی با تحریف تاریخ سعی در وارونه جلوه دادن حقایق تاریخ این کشور هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به همین جهت رهبر معظم انقلاب اسلامی « مدظله العالی» بر لزوم مطالعه تاریخ در راستای افزایش آگاهی عمومی جامعه تأکید دارند.

حداد عادل ادامه داد: سرنوشت انقلاب اسلامی با تحول در تاریخ نگاری پیوند خورده است. وی  گفت: یکی از نقاط قوت شخصیت بی نظیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی« ره» تسلط معظم له بر تاریخ معاصر ایران و مقاطع سرنوشت ساز این تاریخ مانند مشروطیت بود و این تسلط موجب شد تا آن بزرگوار بتوانند جلوی انحراف انقلاب اسلامی را بگیرند.

در پایان جلسه، اعضا با اکثریت آرا با پیشنهاد کارگروه تاریخ مبنی بر تأسیس گرایش های ۵ گانه رشته تاریخ در مقطع کارشناسی موافقت کردند.