به گزارش ایرنا، با وجود تاکید مکرر مسوولان حج و زیارت کشور بر غیرقانونی بودن خرید و فروش فیش های سفر زیارتی حج تمتع و عمره مفرده، تبلیغات گسترده و تراکت های توزیع شده در برخی شهرهای چهارمحال وبختیاری مبین آن است که حضور دلالان در این عرصه کم نشده است.

در مناطق پر رفت وآمد شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری تبلیغات خرید و فروش فیش حج عمره و تمتع با دریافت مجوز انتقال از سازمان حج و تنظیم سند در دفاتر اسنادرسمی به چشم می خورد.

موارد ذکر شده در این آگهی ها مبین این نکته است که دلالان خرید و فروش فیش های حج تمامی راهکارهای نقل و انتقال فیش های را یافته اند، به طوری که مدعی ارائه سند محضری به خریداران این فیش ها شده اند.

گزارشگر ایرنا در تماس تلفنی با شماره تلفن درج شده بر روی یکی از این آگهی ها به عنوان یک خریدار، نحوه خرید و نقل و انتقال فیش را جویا شد.

فروشنده در پاسخ به گزارشگر ایرنا گفت: برای انتقال فیش حج عمره متقاضیان باید ۲۵میلیون ریال برای خرید فیش پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: هزینه های دیگر نقل و انتقال و همچنین هزینه کاروان برعهده خریدار فیش عمره است.

وی گفت: پس از دریافت این مبلغ، فرد خریدار برای امضاء وانتقال سند باید به تهران مراجعه کند.

وی درپاسخ این پرسش که آیا خریدار فیش حج باید به سازمان حج و زیارت برای نقل و انتقال فیش مراجعه کند؟ گفت: این مراحل بعد از دریافت و خرید فیش به خریداران اطلاع رسانی می شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون فیش های حج عمره در شهرکرد بین ۲۰ میلیون تا ۲۴ میلیون ریال خرید وفروش می شود این درحالیست که دارندگان فیش ها بین پنج تا هشت میلیون ریال هزینه کرده اند.

مدیر حج و زیارت چهارمحال وبختیاری در این خصوص به ایرنا گفت: نقل و انتقال فیش های حج عمره و تمتع درموارد خاص و استثنا و با مجوز سازمان حج و زیارت استان ها انجام می شود.

ˈیوسف آقابزرگیˈ افزود: نقل وانتقالات به دو صورت خویشاوندی و غیرخویشاوندی انجام می شود که زمان نقل و انتقال فیش به افراد غیرخویشاند با مجوز سازمان حج و زیارت به اتمام رسیده است.

وی گفت: در نقل و انتقال فیش حج برای غیرخویشاندان شش آیتم بررسی و بعد این امر صورت می گیرد که شامل هزینه بیماری، ازدواج فرزند، زنان زیر ۴۵ سال، فوت فرد دارای فیش و استیصال مالک که حکم از دادگاه مبنی بر ضعف مالی گرفته در کمیسیون بررسی و بعد نقل و انتقال صورت می گیرد.

آقابزرگی در خصوص نقل و انتقال خویشاوندی نیز گفت: نقل و انتقال این فیش ها با احراز خویشاوندی در همه شرایط ممکن است.

وی گفت: این نقل و انتقال ها به صورت توافقی دو طرف و با مجوز رسمی از حج و زیارت انجام می شود.