به گزارش پارس به نقل از ایرنا، مرتضی جاودان کنسول ایران در مالزی در نشستی با خبرنگاران در محل سفارت ایران در کوالالامپور، گفت: اکثریت جامعه ایرانی در مالزی را دانشجویان، تجار و افراد تحصیل کرده تشکیل می دهند.


وی گفت: متاسفانه گروه اندکی از افراد خلاف کار عظمت جامعه ایرانی در مالزی را تحت الشعاع قرار داده و اعمال آن ها باعث شده است چهره مناسبی از ایرانیان در این کشور ارائه نشود.

کنسول ایران در مالزی تصریح کرد: بخش های مختلف سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی توان خود را به کار گرفته اند تا مانع گسترش این ذهنیت منفی شوند. از همین رو گزارش هایی به ایران ارائه شده تا مانع خروج افراد متخلف شوند که این گزارش ها نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی یکی از چالش های سال های گذشته مقامات ایرانی در مالزی را زندانیان ایرانی در این کشور دانست و گفت که در حال حاضر ۲۲۱ ایرانی در ۱۲ زندان مالزی دربند هستند.

وی با اعلام این که ۳۱ نفر از این زندانیان زن و ۱۹۰ نفر مرد هستند، گفت که شش نفر از زنان و ۸۰ نفر از مردان زندانی ایرانی در مالزی به اعدام محکوم شده اند.

بیشتر زندانیان ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر هستند و اکثریت آن ها طعمه افراد سودجو و قاچاقچی شده اند.

وی که عملکرد کنسولی ایران در مالزی را تشریح می کرد گفت که تعداد مراجعه کنندگان ایرانی به کنسولی در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به حدود ۵۰۰ نفر در روز می رسید که این رقم پیش از آن بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر بود.

وی تصریح کرد به منظور تسهیل در رفت و آمد ایرانیان بسیاری از کارهای دانشجویی از قبیل تشکیل پرونده دانشجویی و تایید مدارک دانشجویی اکنون به صورت آنلاین انجام می شود.

جاودان گفت: بخش هایی از مشکلات دانشجویی از قبیل مسائل مربوط به ارز و مسائل ویزای دانشجویان نیز طی چند جلسه با حضور هیات هایی از ایران و مذاکره با مقامات مالزی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج قابل ملاحظه ای در پی داشته است.