به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مرادی در پاسخ به اینکه چه سیاستی نسبت به اکران فیلم های سینمایی در زیرمجموعه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به اولویت ها در نظر گرفته شده این سازمان دارد و آیا ممکن است فیلمی را اکران نکنند؟ بیان کرد: به دلیل ظرفیتی که ما و حوزه هنری در اکران فیلم های سینمایی داریم، این امکان وجود دارد که فیلمی که مطابق با اهداف این سازمان نباشد در سینماهای زیرمجموعه ما نمایش داده نشود.

او در عین حال مطرح کرد: اما به طور کلی چنین مشی ای نداریم که فیلم ها را نمایش ندهیم و در جشنواره فیلم فجر هم فیلمی که خیلی مطابق با اهداف ما نباشد، وجود نداشت به همین دلیل تاکید می کنم اصل ما بر تعامل است.

مرادی درباره وضعیت تولید در موسسه تصویر شهر گفت: در حوزه فیلم کوتاه آنچه به اهداف ما مرتبط باشد را می پذیریم، یعنی هر فیلم کوتاهی به مهربانی، هویت دینی و موضوع سبک زندگی نزدیک باشد را قابل حمایت می دانیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره سیاست های سازمان و شهرداری نسبت به هنرهای حجمی با توجه به اتفاقات رخ داده برای آثار پرویز تناولی و پیش از آن گم شدن مجسمه های پارک های سطح شهر تهران، بیان کرد: پرونده این آثار مختومه شده است.

شهاب مرادی توضیح داد: تا به حال در این باره صحبتی مطرح نکرده بودم اما جریان بدین شکل است که آقای تناولی و وکیلش از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای آثاری که ده سال قبل توسط این سازمان خریداری شده بود شکایت کردند.

او ادامه داد: آقای تناولی می خواست این آثار را پس بگیرد و ما از شکایت ایشان اطلاع نداشتیم تا روزی که جرثقیل به موزه امام علی (ع) رفت و مامورین قوه قضاییه همکاران مرا در روز تعطیل می خواستند، بازداشت کنند که چرا اجازه نمی دادند آثار ایشان از آنجا برده شود.

وی ادامه داد: من پیش از سال نو با پرویز تناولی تماس تلفنی داشتم و از او خواستم مصاحبه ای نداشته باشد اما با این حال مطالبی عنوان شد که صحت نداشت.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین گفت: ما هم برای این پرونده وکیلی داشتیم و چون خوانده شده بودیم به دادگاه رفتیم که در همان جلسات اولیه پرونده مختومه شد و اعتراضی هم صورت نگرفت.

او با بیان اینکه این موضوع حَکم دارد که آقای حجت الاسلام زم است، گفت: تمام حرف من درباره این ماجرا این است که انتقال این حرف ها به جامعه جز آسیب به ساختارهای اجتماعی چیزی دیگری ندارد. ما امانت دار هستیم و این اموال برای بیت المال است.

مرادی در بخش دیگری از این نشست درباره سیاست های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در زمینه موسیقی گفت: ما هنر و فرهنگ را به عنوان یک رسانه و واسطه می بینیم که هدف و پیام ما را به جامعه می رساند.

او تاکید کرد: در ماموریت ما هنر برای هنر نیست و این موضوع موردپسند ما هم نیست. بلکه براساس ۱۷ هدف کلانی که در این سازمان در نظر گرفته ایم، غالب آثار هرچه باشد مشارکت و حمایت خواهیم کرد.

این مقام ارشد شهرداری تهران افزود: از آنجا که نگاه نمی کنم که موسیقی پاپ است یا سنتی هر کاری را که براساس اهداف سازمان باشد، حمایت می کنیم. به طور مثال به بنیامین با واسطه پیشنهاد داده ایم که همکاری داشته باشیم و به مازیار فلاحی هم خودم زنگ زدم که اگر کاری مثل « لیلا» داشته باشد، حمایت می کنم.

او ادامه داد: آموزش و ترویج موسیقی جزء اهداف ما نیست، مخصوصا اینکه یک سری آموزشگاه موسیقی در کشور وجود دارد که در حال کار کردن هستند و از آنجا که این آموزشگاه ها با وزارت ارشاد همکاری می کنند فرض بر این است که محیط مورد اعتمادی برای مردم دارند.

وی با اشاره به نشستی که با مدیران خانه موسیقی داشته است مطرح کرد که به آنها گفتم که حتما در حوزه موسیقی فقط برای تولید آثار و کمک به موسیقی تخصصی و فوق تخصصی از ما حمایت بخواهیم.

مرادی که در صحبت هایش به موسیقی فاخر اشاره کرده بود در توضیح این نوع موسیقی گفت: فرم و محتوای موسیقی باید خوب باشد، ضمن اینکه ملودی، شعر، جهت گیری و رویکرد در یک کار هنری باید مشخص باشد.

او با طرح این سوال که ما در بحث هویت ملی چند سرود داریم که با شنیدن آن احساس کنیم وطن خود را دوست داریم؟ اظهار کرد: در زمان جنگ اگر اسطوره ای مثل آهنگران را نداشتیم واقعا چه می کردیم؟ براین اساس اعلام می کنم که در فصل بهار، اجرایی را از آقای سراج در یکی از فضاهای ارزشی که حس نوستالژی خوبی هم دارد خواهیم داشت.

وی در ادامه توضیحات خود درباره موسیقی فاخر بیان کرد: اگر در موسیقی عشقی باشد که به قوام خانواده کمک کند مستقل از اینکه پاپ یا سنتی باشد از آن استقبال می کنیم. از نظر من موسیقی فاخر چیزی است که وقتی آن را بشنوید دلتان هوای دیدن مادرتان یا هوای زیارت کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: ما دست خود را برای همکاری با جوانان و موضوع رمان، فیلمنامه، داستان کوتاه، نمایشنامه و تئاتر دراز کردیم و این کار را در قالب جشنواره ها و مسابقات به عنوان فرصتی برای استعدادیابی می بینیم. در این راستا امسال تصمیم گرفته ایم فیلمنامه هایی را سفارش دهیم که نوشته شود و حتی اگر آنها ساخته نشوند نگارش آنها را پیگیری می کنیم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پاسخ به تعطیلی جشنواره فیلم شهروندی که توسط این سازمان برگزار می شد، گفت: برنامه ریزی لازم برای برگزاری دوباره این جشنواره صورت می گیرد اما برنامه های متعددی که تعطیل می شدند به دلیل کمبود بودجه بوده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که برگزار نشدن نشست های ادبی در فرهنگسراها هم به دلیل کمبود بودجه بوده است، افزود: این نشست های ادبی در جریان هستند و برگزار می شوند. با این حال تاکید می کنم که ۶۱ برنامه قطع شده در چهار سال اخیر داریم که قرار است، احیا شوند.

مرادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری تهران پول زیادی دارد و با تلویزیون هم برای ساخت فیلم مشارکت می کند و شنیده شده بود که شبکه ای برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار است راه اندازی شود، گفت: چنین برنامه ای نداریم اما تا جایی که بتوانم فضای مشارکت مالی با رسانه ها (تلویزیون) را قطع می کنم.

او در این باره توضیح داد: ما یک سازمان فرهنگی هنری هستیم که پول زیادی نداریم. یک سازمان فرهنگی هنری دیگر را هم در نظر بگیرید آنها هم پول ندارند چرا ما باید به آنها پول بدهیم و آنها ندهند؟

او با تاکید بر اینکه این اتفاق که به چشم قلک به ما (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) نگاه شود توهین آمیز است، افزود: ما به صدا و سیما کمک می کنیم اما در مدل خودمان یعنی برنامه تولید می کنیم و نه پول می خواهیم و نه می خواهیم که اسم ما را مطرح کنند.

این مسوول یادآور شد: پیش از جشنواره فجر که تازه مدیریت خود را در این سازمان شروع کرده بودم چند نفر پیش من آمدند و پیشنهاد مشارکت دادند تا بگوییم که این سازمان هم در جشنواره فجر فیلمی دارد اما من گفتم سرم را بالا نگه می دارم و می گویم، امسال فیلمی نداریم چون معتقدم این موضوع بهتر از آن است که در گودالی بیفتیم و بیت المال را خرج فیلمی کنیم که ندیده ایم و نمی دانیم چه می شود!

مرادی در بخش دیگری از نشست رسانه اش با اشاره به اینکه وقتی در آذر ۹۲ به سازمان فرهنگی هنری شهرداری آمده بود، فقدان یک گروه تئاتر مردمی یا آماتور برایش سوال شده بود گفت: این مساله جزء نقطه ضعف های ماست و به همین دلیل برنامه ریزی های صورت گرفته است تا از استعدادهای خوبی که در حوزه تئاتر بین جوانان وجود دارد استفاده کنیم و از گروه های نمایشی آماتوری هم که می خواهند کار را آغاز کنند برای همکاری استقبال می کنیم.

مرادی همچنین در توضیح اهداف و اولویت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیان کرد: اساس کار را در مدیریت جهادی به عنوان رمز موفقیت قرار داده ایم و اهداف و اولویت های موضوعی را با شعار « تهران شهر مهربانی» دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: این شعار براساس مشکلاتی است که در سبک زندگی امروز داریم و از آنجا که به همه موضوعات نمی توانیم بپردازیم در سبک زندگی بر دو مساله اخلاق اسلامی و رفتار شهروندی و زیست شهری تمرکز کرده ایم.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ارتقاء روحیه قناعت و ساده زیستی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف جزو اهداف کلان این سازمان دانست و توضیح داد: از جمله موضوعات مهم قانون گرایی و اخلاق اسلامی، فرهنگ صبر و آرامش، ارتقا نظافت اجتماعی، پاسداشت گویش ها و هویت ملی، گسترش و تقویت خوداتکایی، ترویج مراجعه به متون دینی، ارتقا اعتصام به همبستگی اجتماعی، آشناسازی شهروندان با مخاطرات شبکه های اجتماعی، ایجاد زمینه های بهره برداری از این فضاها و… است.

مرادی همچنین با تاکید بر اینکه این سازمان ۱۷ هدف کلی دارد پرداختن به موضوعاتی از جمله مفاخر هنری و علمی شهر تهران ایجاد پاسخ هایی برای جوانان، گردشگری هدفمند، احیای نمادهای جوانمردی، تولید نماد مهربانی با طبیعت، تولید فیلم سینمایی، سمفونی، تئاتر و… را از جمله اهدافی دانست که همگی و به ویژه در بخش هنری براساس مهربانی دنبال می شود.