به گزارش پارس به نقل از فارس، علی اکبر حقدوست عصر امروز در نشست خبری با اشاره به شعار هفته سلامت با عنوان « یک عمر سلامت با خود مراقبتی» اظهار داشت: نقش خود فرد  همیشه به عنوان کلیدی ترین رمز سلامتی است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز نقش خودمراقبتی در حفظ سلامتی مهم تر شده است، بیان داشت: این امر به دلیل افزایش آگاهی، تغییر الگوهای بیماری، چند علتی بودن بیماری ها و پیچیدگی های پیشگیری، تشخیصی و درمان است.

حقدوست تصریح کرد: زمانی بی سوادی و عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی موجب می شد تا افراد جامعه اطلاعات کمتری در اختیار داشته باشند، اما اکنون دسترسی به منابع اطلاعاتی سهل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری های کنونی مزمن و چند عاملی هستند، الگوی بیماری ها نیز تغییر کرده و در نتیجه عوامل برای درمان متعدد و پیچیده است.

حقدوست تصریح کرد: بخش زیادی از علل بیماری ها مستقیم و یا غیرمستقیم به سبک زندگی ما بستگی دارد، تغذیه، فعالیت های بدنی، نگاه به دنیا و… در این زمینه موثر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: وضعیت سلامت استان و کشور مطلوب نیست و نیاز به اصلاح دارد و در این میان خودمراقبتی بیشترین نقش را دارد.

حقدوست اظهار داشت: در زمینه حمایت ها تا جایی که ما تلاش کردیم و وقت گذاشتیم، مورد حمایت قرار گرفتیم و استاندار نیز در این راه کمک های زیادی داشتند.

وی افزود: سرانه سلامت استان کرمان در سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، اما با این وجود کمبودهای زیادی داشتیم و با کسری ۲۰۰ میلیارد تومانی مواجه بودیم.

حقدوست گفت: امیدواریم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بسیاری از کمبودهای حوزه سلامت رفع شود.

- See more at: http: //farsnews. com/newstext. php? nn=۱۳۹۳۰۲۰۱۰۰۱۴۷۹#sthash. yZG۷e۴۱q. dpuf