به گزارش پارس به نقل از مهر در ابتدای جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران حجت الاسلام ناصحی ضمن تبریک روز زن سخنانی در باب نعت و منقبت حضرت فاطمه بیان کرد. وی با اشاره به فضیلت های حضرت فاطمه (س) گفت: ما در حدیث قدسی داریم که جهان و هستی به واسطه وجود حضرت فاطمه خلق شده است همچنانکه خداوند می فرماید ای پیامببر من آسمان و زمین را به واسطه وجود تو خلق کردم و تو را به واسطه وجود علی (ع) و شما دو نفر را به واسطه فاطمه (س) ، اما باید توجه داشت که این مقام والای حضرت نه به خاطر حسب و نسب وی بلکه به واسطه فضیلت های والای انسانی آن بانوی مکرمه اسلام بوده است.


وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) حجت الحجج انسان ها است چرا که پیامبر و ۱۲ امام حجت خداوند برای انسان ها هستند و ایشان حجت خدا برای ۱۳ معصوم. رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هفته سلامت که در پیش است گفت: ما روز سلامت را پشت سر گذاشتیم و هفته سلامت را پیش رو داریم و لازم است در این هفته توجه ویژه به موضوعاتی که با سلامت شهروندان در ارتباط است داشته باشیم.

وی ادامه داد: از جمله این موارد، مصرف دخانیات است که متاسفانه سن مصرف آن در حال کاهش است و این در حالی است که تولید دخانیات و واردات آن در حال افزایش می باشد. آباد با اشاره به آمارهای ارائه شده در این زمینه افزود: طی ۱۰ ماهه اول سال ۹۲ تولید سیگار ۱۹ میلیارد و ۱۱ میلیون نخ بوده که در مقایسه با سال ۹۱ که رقمی حدود ۱۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون نخ بوده حدود ۱۹ درصد افزایش را نشان می دهد. در همین مدت رقم ۱۱ هزار و ۱۲۶ تن سیگار به ارزش ۹۸ هزار و ۴۴۰ دلار وارد کشور شده است که واردات این محصول نسبت به سال قبل ۸.۵۲ درصد افزایش وزنی و ۱/. درصد افزایش ارزشی را نشان می دهد.

آباد همچنین اضافه کرد: با در نظر گرفتن آمارهای فوق باید گفت که ما هر ساله میلیارد ها تومان هزینه می کنیم که شهری عاری از مواد دخانی داشته باشیم حال آنکه نمودار ها نشان می دهد از سال ۹۰ تا ۹۲ هم در بخش تولید و هم در واردات مواد دخانی شاخص ها رو به افزایش بوده است. در چنین شرایطی سن مصرف دخانیانت کاهش یافته و زنانه شدن مصرف دخانیات هم در حال شیوع است، بنابراین این موارد داشتن شهری عاری از دخانیات را به چالش می کشد. من از کمیسیون فرهنگی می خواهم این مورد را بررسی کند.

در ادامه جلسه محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا از تغییر کاربری غیرقانونی زمینی به وسعت ۷۱ هکتار در منطقه ۵ شهرداری تهران خبر داد. حقانی با اعلام این خبر گفت: زمینی به مساحت ۷۱ هکتار در ضلع شرقی شهرداری منطقه ۵ بین خیابان آیت الله کاشانی، الهی و بهنام که در طرح اول ودوم جامع و تفصیلی تهران مقرر شده بود که کاربری فضای سبز با نام بوستان مادر داشته باشد متاسفانه با تغییر کاربری غیر قانونی مواجه شده و در حال حاضر عملیات خاکبرداری در آن در حال انجام است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: من از شهردار تهران می خواهم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ باغات و پهنه های سبز شهر تهران دستور توقف عملیات خاکبرداری و بازگرداندن کاربری فضای سبز را صادر نمایند.

پرداخت ۲۰۱ میلیارد از مطالبات شهرداری در حمل و نقل
نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز با اشاره به مطالبات شهرداری از دولت گفت: در جلسات شورا آقای قالیباف اشاره کردند که دولت هنوز کمکی به شهرداری نکرده و من در جلسات مختلفی که با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتم این موضوع را پیگیری و حتی در روز حضور استاندارد تهران آن را بیان کردم.

دوستی ادامه داد: بر اساس آمار هایی که در اختیار آقای صلاحی است دولت یازدهم از آذر ماه تا کنون ۲۰۱ میلیارد تومان در بخش حمل و نقل به دولت کمک کرده است. وی تصریح کرد: دولت یازدهم در آذر ماه، ۹۳ میلیارد تومان، در اسفند ماه ۱۸ میلیارد تومان و در فروردین ماه نیز ۹۳ میلیارد تومان به شهرداری کمک کرده که جمعا ۱۷۱ میلیارد تومان می شود و ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای تجهیز ات پرداخت شده است. پس می توان گفت دولت آقای روحانی ۲۰۱ میلیارد تومان به شهرداری کمک کرده است.

این عضو شورای شهر همچنین ابراز کرد: یکی از مواردی که لازم می دانم در این جلسه بیان کنم قطع درختانی است که در باغی در منطقه سعادت آباد اتفاق افتاده است. در منطقه سعادت آباد باغی به وسعت یک هکتار وجود داشته است که متاسفانه بیش از ۷۰۰ درخت این باغ را قطع کردند. درختانی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند اما به واسطه اقدام برای عملیات های ساختمانی قطع شدند.

در ادامه، محمود صلاحی معاون برنامه ریزی شهرداری تهران توضیحاتی در خصوص تخصیص هزینه های دولت به شهرداری ارائه داد. وی گفت: تا کنون ۶۰۴۷ میلیارد تومان شهرداری از دولت طلب دارد که البته این رقم تنها معطوف به این دولت نیست و از دولت های قبل به جا مانده است.

وی ادامه داد: از محل تخصیص جرائم راهنمایی و رانندگی ۲۰ میلیارد در تاریخ ۱۱/۱ و ۱۷ میلیارد تومان در تاریخ ۱۷/۱ سال ۹۳ به حساب معاونت حمل و نقل پرداخت شده است. این در حالی است از محل جرائم راهنمایی و رانندگی شهرداری تهران ۴۰۰ میلیارد طلب داریم که ۶۰ درصد این مبلغ باید به شهرداری پرداخت شود و ۴۰ درصد به پلیس که سهم پلیس پرداخت شده ولی سهم شهرداری باقی مانده است. مبالغ واریز شده دولت در دو نوبت بوده که در مرحله اول ۹۱ میلیارد تومان از ردیف یارانه بلیط و در مرحله دوم ۳۷ میلیارد تومان تخصیص یافته و در باقی مبالغ قول مساعدت داده شده.

دوستی تاکید کرد که ۲۰۱ میلیارد تومان تاامروز از سوی دولت به شهرداری تهران تخصیص یافته است. در ادامه جلسه محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهر سازی شورا با اشاره به موضوع قطع درختان در سعادت آباد گفت: من به اتفاق آقای مختاری و شهردار منطقه این اتفاق را بررسی کردیم که باید بگویم طبیعتا این اتفاق یک شبه نیافتاده و نزدیک به یکسال است که در حال انجام است.

وی ادامه داد: قسمتی از دیوار باغ تخریب شده و مردم با راه یافتن به درون باغ خبر این اتفاق را به مسئولان داده اند. وی همچنین افزود: در خصوص آمار درخت های قطع شده باید به آمار کارشناسی استناد شود. تندگویان خاطر نشان کرد: عوامل قطع درختان در حال حاضر دستگیر شدند و منتظر صدور حکم هستند.

علی صابری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به دیدار نوروزی رحمت الله حافظی از معلولان از وی تشکر کرد و گفت: نکته ای که لازم می دانم در این جلسه بیان کنم موضوع پل های عابر پیاده است که به واسطه نصب تابلوهای تبلیغاتی محل امنی برای زورگیران و اراذل و اوباش شده است. وی ادامه داد: بسیاری از مردم تماس می گیرند و مصرندکه پل های عابر پیاده محل امنی برای رفت و امد نیست چرا که تابلوهای تبلیغاتی سبب اختفای زورگیران را فراهم می آورد و آنان با فراغ بال مرتکب به جرم می شوند و ما جرات نمی کنیم از این پل ها عبور کنیم.

وی تاکید کرد: از مسئولان شهرداری خواستارم به این موضوع رسیدگی کنند. صابری همچنین افزود: خط ۴ مترو و کندی حرکت در این خط نکته ی دیگر ی است که باید یاد اوری کنم. مردم اذعان دارند که سر فاصله حرکت قطار ها در خط ۴ متناسب با دیگر خطوط نیست و با کندی همراه است ضمن اینکه تهویه واگن ها نیز موجب عدم رضایت شهروندان شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع قطع درختان در سعادت آباد گفت: وقتی گفته می شود که این اتفاق در طول یکسال انجام شده نشان می دهد که ما یکسال از این موضوع غافل بوده ایم و این به هیچ عنوان پسندیده نیست و ضعف نظارت ما را می رساند. وی ادامه داد: اگر مجموعه ای هم در شهرداری بوده که این اتفاق را پرده پوشی کرده است که باید گفت واویلا. مسجد جامعی تصریح کرد: هر چه سریعتر باید این پرونده به نتیجه برسد و همه عوامل کمیسیون نظارت باید پیگیر این موضوع باشند.