به گزارش پارس به نقل از ایسنا، انسان ها همچنین بادهایی که در منطقه می وزد را بشناسد که آیا سالم است یا نه و نیز نقاط مجاور محل سکونت مانند دریا، مسیل ها، کوه ها و کان ها (معادن) ، وجود درختان، گورستان ها، مواد بدبو (محل دفن زباله و … ) را مورد تحقیق قرار دهد چرا که همه این موارد در مزاج هوا موثرند و تاثیراتی بر بدن دارند.

آفتاب باید همه جای خانه را فرابگیرد زیرا آفتاب هوا را صاف و مساعد می کند. بهتر آن است که محل سکونت در نزدیکی آب های گوارا، روان و پاکیزه که در زمستان سرد و در تابستان گرم اند باشد.

امام صادق (ع) در مورد ویژگی های محل سکونت فرمودند: سکونت کردن در جایی جز با وجود سه ویژگی، خوش نخواهد بود: هوای خوش و پاک، آب فراوان گوارا و زمین پُربار.

امام علی (ع) فرمودند: شهر مطلوب اسلامی شهری است سبز با باغات بسیار، رنگ شهر اسلامی تیره، خاکستری و کدر نیست و در عین حال رنگ زننده و مبتذل را نمی پذیرد، آب کافی و سالم از ویژگی های شهر مطلوب اسلامی است. شهر اسلامی شهری اشرافی و طبقاتی نیست پس خانه های کنارهم از نظر شکل و حجم در تضاد با هم نیستند، در شهر اسلامی جاده ها، مناسب، امن و کافی است. شهر اسلامی شهری است که خدمات آسایشی و رفاهی به میزان کافی برای همه شهروندان قابل استفاده است.

منابع:

کتاب قانون، بوعلی سینا

تحف العقول: ص ۳۲۰ / دانشنامه قرآن و حدیث ج ۱۴ ص ۳۷۲

نهج البلاغه، سیدرضی