به گزارش پارس،   دکتر « خسرو صادق نیت» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: موضوع قابل قیاس بودن احساس خواب آلودگی در بهار با فصل های دیگر چندان مورد بررسی های جدی قرار نگرفته است اما با توجه به شیوع شکایت های از این اختلالات در فصل بهار می توان دلایلی را به آن نسبت داد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از عوامل افزایش احساس خواب آلودگی در بهار، افزایش ساعات روز و کاهش ساعات شب و جلو کشیده شدن ساعت رسمی کشور است که موجب می شود افراد فرصت کمتری برای خوابیدن در شب داشته باشند و در روز نیز بیشتر احساس خواب آلودگی کنند.

رئیس مرکز اختلالات خواب شغلی با اشاره به تعطیلات نورزی، اظهار داشت: مردم در تعطیلات شب های دیرتر خوابیده و روزها دیرتر از خواب بیدار می شوند و با شروع روزهای کاری، عادت کردن به زودتر خوابیدن سخت است به طوریکه ایجاد این عادت حداقل به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد ؛ این مساله موجب می شود در ماه های اول بهار، مردم فرصت خواب کمتری داشته باشند.

صادق نیت از حساسیت های فصلی به عنوان عامل دیگر افزایش احساس خواب آلودگی در بهار نام برد و گفت: مواجهه با گرده های گل و گیاه موجب ترشح فاکتورهای التهابی و حساسیت بدن می شود و برای درمان این بیماری نیز از داروهایی استفاده می شود که عارضه جدی آنها خواب آلودگی است.

وی اضافه کرد: این داروها آنقدر قوی هستند که برخی افراد از آنها به عنوان قرص های خواب آور استفاده می کنند نه داروهای ضد حساسیست.

رئیس مرکز اختلالات خواب شغلی یادآور شد: بهترین توصیه و راهکار برای رفع احساس خواب آلودگی در فصل بهار رعایت اصول بهداشت خواب و داشتن نظم در خواب است به آن معنا که قبل از خواب نباید فعالیت شدید بدنی داشته و همچنین باید در معرض نور کم قرار گرفت.

صادق نیت گفت: مصرف مواد غذایی محرک مانند چای و قهوه و نوشابه و ترکیبات شکلاتی دو تا سه ساعت قبل از خواب موجب موجب اختلال در خواب می شود؛ علاوه بر این خوردن شام سبک می تواند به راحت خوابیدن کمک کند.