به گزارش پارس به نقل از مهر، موسوی چلک گفت: براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفرجان خود را ازدست دادند و حدود ۵۰ میلیون نفرنیزدچارمعلولیت های دیگر شده اند که منجر به خانه نشینی آنان شده است.

وی گفت: در ایران در سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر بر اثرتصادفات رنندگی جان خود را از دست داده و ۸۰۰ هزارنفر مصدوم شده اند.

وی گفت: سه عامل نیروی انسانی، جاده های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو ها دراین زمینه تاثیرگذارند. علیرغم انجام اقدامات مختلف در دو سال اخیر، آمار فوتی ها دراین زمینه نسبت به سال های قبل که تا ۲۷ هزار نفر هم بودند، کاهش یافته اما ۱۹ هزار نفر آمار کمی نیست یعنی تقریبا هر یک ساعت در روز بیش از ۲ نفربر اثرتصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می دهند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به آمار مرکز پژوهش های مجلس در سال ۹۰ گفت: سالانه حدود ۵۲ هزارمیلیاردتومان در تصادفات رانندگی درایران هزینه می شود و در مجموع حدود ۸۰۰ هزارنفر در ۵۰ سال گذشته در ایران بر اثرتصادفات رانندگی فوت کردند.

به گفته موسوی، طبق اعلام مجلس در ۳۰ سال گذشته ۱۵میلیون مصدوم ناشی ازحوادث رانندگی در ایران داشتیم. ضمن اینکه طبق اعلام پزشکی قانونی درشش ماه اول سالجاری ۹ هزار و ۹۱۱ نفربراثرتصادف در کشور جان خود را ازدست دادند. به عبارت دیگر در این زمان هر روز بیش از۵۴ نفر و هرساعت بیش از۲/۲نفر در ایران جان خود را ازدست دادند.

این مددکاراجتماعی در ادامه آمار تصادفات ایران را با آلمان مقایسه کرده و گفت: در سال ۹۰ که در ایران بیش از ۲۰ هزار کشته براثر حوادث رانندگی داشتیم در کشور آلمان طبق آمار رسمی سازمان ایمنی جاده ها تعداد کشته شدگان ۳ هزار و ۶۰۰ نفر بود درحالی که این آمارحدود۴۰ سال قبل دراین کشور ۲۱ هزار و ۳۳۲نفر بود و این بدین معنی است که آمار تلفات ناشی از تصادفات رانندگی بیش از ۸۳ در صد در این کشور کاهش داشته است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه برخی ازپژوهش ها نشان می دهند که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی (عامل رفتاری) است، اظهار داشت: حال که علیرغم اقدامات وتلاش های ارزنده پلیس دراین زمینه موفق به کاهش چشمگیرکشته شدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده های ایمن وخودروهای با کیفیت خواسته هایمان را عملیاتی کنیم در انجمن مددکاران اجتماعی ایران به اینجا رسیدیم که بهتر است هشدار ها را به عامل انسانی بدهیم.

به گفته وی، معتقدیم پیامدهای فوتی ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و… و معلولیت های ناشی از تصادفات منجربه بزرگتر شدن سازمان های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می شود که بارمالی زیادی را بر دوش دولت می گذارد واز همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج می کند. دراین میان آسیب پذیری کودکان و نوجوان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود.

موسوی همچنین تاکید کرد: نمی توان نشست و بعد ازتصادفات به فکرارائه خدمت به بازماندگان این حوادث بود بنابراین با این باورکه « پیشگیری بهترازدرمان است» برای نوروز سال ۱۳۹۳ کمپین مددکاری اجتماعی و پیشگیری اجتماعی از تصادفات رانندگی را با همکاری گروه مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با مسئولیت دکترجوادی عضوهیئت مدیره انجمن وتنی چند ازمددکاران اجتماعی و دانشجویان راه اندازی کرده تا شاید بتوانیم کاری برای کشور انجام دهیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم راه اندازی رشته های دانشگاه در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک؛ استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه جهت اطلاع رسانی اعم از نهاد های دولتی، رسانه ها، موسسات غیردولتی وخیریه، نهاد های مذهبی، انجمن ها، نوجوانان، جوانان، کودکان، سالمندان، هنرمندان، ورزشکاران و… درزمینه داشتن سفری ایمن را ضروری دانست و بر ارائه خدمات مددکاری اجتماعی دراین حوزه، آموزش ایمنی در رانندگی از دوران کودکی، اجرای قاطع قوانین مربوط به ایمنی جاده هاو خودرو هاو… تاکیدکرد.