به گزارش پارس به نقل از مهر سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست سازمان های مردم نهاد در راستای اجرای تفاهم نامه مسیر سبز، ساحل پاک که امروز سه شنبه ۲۰ اسفندماه در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معاونین سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان تشکل های مردم نهاد شش استان تهران، البرز، قزوین، گیلان، گلستان و مازندران برگزار شد با اشاره به مسئولیت گذشته خود در سازمان حفاظت محیط زیست در زمان دولت اصلاحات، گفت: در آن زمان مهم ترین وظیفه و اولویت ما صحبت از اهمیت محیط زیست بود و از مهم ترین نتایج این فعالیت ها هم اختصاص یک فصل مستقل به محیط زیست در برنامه سوم توسعه و یک بخش مستقل در برنامه چهارم توسعه کشور بود. مجابی ادامه داد: هرگز فکر نمی کردم وقتی پس از هشت سال توفیق خدمت مجدد در سازمان حفاظت محیط زیست را پیدا کنم، مجبور باشم مجدداً در مورد اهمیت محیط زیست و حفظ آن، همچنین تاثیر آن بر زندگی و سلامت آحاد جامعه سخن بگویم.

باید از لزوم وجود سازمانی به نام حفاظت محیط زیست سخن گفت

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از این عقب گرد در حوزه محیط زیست، افزود: فراتر از عقب گرد، اینکه باید از لزوم وجود سازمانی به نام حفاظت محیط زیست به عنوان سازمان حاکمیتی برای دفاع و حفاظت از محیط زیست، همچنین رعایت عدالت بین نسلی دفاع کنم و سخن بگویم.

وی با ابراز تاسف از اقدام ۶۴ نماینده مجلس برای امضای طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در زیر نظارت وزارت جهاد کشاورزی و بررسی این موضوع در جلسه یکشنبه آینده فی ما بین کمیسیون اجتماعی و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، تصریح کرد: تا کنون حدود بیست نماینده امضای خود را پس گرفته و ما به رای و نظر نمایندگان به عنوان قانونگذاران احترام می گذاریم، ولی پرسش اصلی این است که آیا اهمیت محیط زیست تا این حد در کشور ما کم شده است؟

این مقام مسئول با طرح سوالاتی از قبیل آیا امروز آلودگی هوا معضل ایرانی ها نیست؟ افزایش پدیده گرد و غبار به چالش زندگی مردم تبدیل نشده است؟ خشک شدن دریاچه ها، تالاب ها از جمله دریاچه ارومیه بر زندگی مردم تاثیرگذار نیست؟ ، اظهار کرد: پس چطور همچنان باید از اهمیت محیط زیست صحبت کنیم؟ چرا اگر شهری به واسطه صنعتی اضافه بر ظرفیت اکولوژیک خود دچار معضل آلودگی هواست، مسئولان شهر دیگری می خواهند همان صنعت را با همان میزان آلایندگی و همان شرایط در شهر خود ایجاد کنند؟

مجابی ضمن تاکید بر تاثیر محیط زیست در زندگی و سلامت مردم، تصریح کرد: باید محیط زیست از حوزه دولتی خارج و در بسیاری از حوزه ها مردم خود برای حفظ محیط زیست و زندگی بهتر تلاش کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ذکر خاطره تلاش های صورت گرفته برای تصویب قانون مدیریت پسماند در مجلس ششم، گفت: در این قانون مقرر شد، از سال ۱۳۹۰ تمام شهرها با جمعیت بالای یک میلیون نفر مجهز به سیستم های تفکیک زباله شوند، آیا از آن زمان تا کنون شاهد اتفاقی خاص در این حوزه بوده ایم؟ ، بخشی از این موضوع به دلیل نپذیرفتن نقش اجتماعی مردم توسط خود آنهاست.

مظاهر خلقت را برکت خدا بدانیم

وی اذعان داشت: اگر مظاهر خلقت را برکت خدا بدانیم، جنبه های اقتصادی مباحث پسماند را در نظر بگیریم و همه جا را خانه خود بدانیم، بی شک طبیعتی پاک خواهیم داشت.

مجابی حل معضلات سفر و ایجاد امکانات لازم برای کاهش تخریب طبیعت در سفرها را از موارد مورد تاکید تفاهم نامه دانست و گفت: این حرکت نمادین در صورت همراهی و تعامل مردمی می تواند تاثیر زیادی در حل مشکلات این حوزه داشته باشد، البته اگر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان طرح خود از NGO های فعال این حوزه نشده باشد.

این مقام مسئول از فعالان محیط زیستی حاضر در جلسه خواست با ایجاد تعامل مناسب با استانداران، ارزیابی دقیق و درست و سنجش تاثیر طرح در رفع معضلات موجود، همچنین کمک به تسری زمانی و مکانی طرح پس از اجرای فاز اول، در ارتقاء شاخص کیفیت زندگی مردم تاثیری بسزا داشته باشند.