به گزارش پارس به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تکلیف شورای عالی محیط زیست مبنی بر تشکیل کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار، تعیین مدیران کارگروه و ارائه برنامه مقابله با این پدیده، گفت: حل معضل گرد و غبار کشور نیازمند برنامه زمان بندی، هدف گذاری مشخص و هماهنگی کلیه دستگاه های مرتبط است. معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر اهمیت مطالعات و پژوهش کاربردی در این حوزه، تصریح کرد: شناسایی شهرهای درگیر با معضل گرد و غبار و دسته بندی و اولویت دهی آن ها بر اساس میزان تأثیرپذیری از موضوع، تشخیص کریدورهای اصلی، تعریف برنامه ها و اقدامات بهداشتی و سلامتی و بسیاری موارد دیگر از جمله مواردی است که اگر به صورت کاربردی و دقیق در مطالعات مشخص شود، منتهی به برنامه های درست و اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری تاثیرات منطقه ای و بین المللی بر موضوع گرد و غبار در داخل کشور، همچنین لزوم برنامه ریزی بلند مدت و همه جانبه نگر برای حل ریشه ای معضل گرد و غبار، افزود: به دلیل تاثیر بسیار زیاد گرد و غبار بر سلامت مردم و اختلال در روند زندگی آن ها که طی سال های گذشته به دلیل بی توجهی مسئولان مربوطه و تاخر زمانی در اجرای برنامه های پایه ای برای رفع معضل، در کنار برنامه های بلند مدت برای رفع پدیده گرد و غبار به منظور پاسخگویی به انتظارات مردم، موظف به اجرای برنامه های کوتاه مدت نیز هستیم.

رئیس کارگروه ملی پدیده گرد و غبار ادامه داد: با توجه به ارائه نخستین گزارش کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در جلسه آتی شورای عالی محیط زیست، لازم است خلاصه ای جامع از وضعیت فعلی پدیده گرد و غبار در کشور، اقدامات برنامه ریزی شده کوتاه و بلند مدت، علل و عوامل ایجاد این پدیده، مسائل بین المللی، آثار این پدیده بر زندگی و سلامت مردم و شهرهای درگیر به منظور جلب نگاه مسئولان و تسریع تعاملات بین دستگاهی برای حل موضوع ارائه شود.

** حل ریشه ای معضل گرد و غبار نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است

در ادامه جلسه، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار به ارائه گزارشی از روند شکل گیری کارگروه، اهمیت و ضرورت تشکیل آن، اعضاء و برنامه ریزی های پیش بینی شده پرداخت.

شعاعی گفت: ۱۱ وزارتخانه و سازمان شامل وزارتخانه های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، کشور، امورخارجه، علوم تحقیقات وفنآوری، صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست با تعیین نماینده برای عضویت در این کارگروه که ریاست آن بر عهده معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است، همراهی خود برای رفع این موضوع را اعلام کرده اند.

وی ادامه داد: پس از تشکیل کارگروه، بازنگری فعالیت ها و ساختارهای سابق این حوزه منجر به شکل گیری ۵ گروه علمی و تحقیقاتی، عملیات اجرایی، هماهنگی منطقه ای، آموزش و اطلاع رسانی و نهایتاً استانی در کارگروه شد.

مدیرملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: به دلیل تجربه خوب و سبقه طولانی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور در مبحث بیابان زدایی و پس از مشورت با خداکرم جلالی رئیس این سازمان، پرویز گرشاسبی به عنوان مدیر گروه عملیات اجرایی کارگروه انتخاب شد.

این مقام مسئول ادامه داد: یوسف رشیدی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز به دلیل تجربه موثر و کارنامه قابل دفاع در حوزه پایش و ارزیابی به عنوان مدیر گروه علمی و تحقیقاتی کارگروه منصوب و موظف به ساماندهی کلیه مسائل علمی و تحقیقاتی شد.

وی لزوم ایجاد گروه هماهنگی منطقه ای را به دلیل تاثیرپذیری عظیم ایران در موضوع گرد و غبار از پدیده های فرامرزی دانست.

شعاعی با تأکید بر این موضوع که از مهم ترین اقدامات گروه علمی و تحقیقاتی مباحث مربوط به تکمیل شبکه پایش، تکمیل سند ملی منشاء، سند ملی مکانیزم وقوع و سند ملی سلامت است، تصریح کرد: پس از ایجاد شبکه آنلاین به منظور ارتباط سازی موثر بین شبکه پایش و نهادهای مرتبط، اقدام به تعیین مدل های پیش بینی کوتاه و بلند مدت می کنیم.

مدیرملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار خاطرنشان ساخت: به منظور تخصیص درست منابع محدود برای نیازهای نامحدود باید طرح ملی و منطقه ای قابل اجرا و سند غیرقابل تغییر و قابل قبول تمام مجامع علمی کشور داشته باشیم که این موضوع از مهم ترین وظایف کمیته علمی و اجرایی است.

وی اعلام کرد: با توجه به نزدیکی به آغاز فصول بهار و تابستان، همچنین پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش نزولات جوی، شاهد پدیده زودهنگام گرد و غبار در کشور خواهیم بود که نیازمند واکنش سریع و دستورالعامل های عندالوقوع در کوتاه مدت است.

شعاعی یادآور شد: آگاهی رسانی به مردم در خصوص حجم معضل، شرایط واقعی و فرآیند منطقه ای موضوع از مهم ترین اقدامات کوتاه مدت است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حل زیربنایی معضل گرد و غبار نیازمند برنامه ای بلند مدت و پایه ای است، تصریح کرد: در کنار برنامه های بلند مدت برای مقابله با این موضوع، در کوتاه مدت نیز با آموزش مردم و آگاهی بخشی به آنها از اثرات پدیده گرد و غبار بر سلامتشان و سعی در ایجاد نوعی سازگاری مردم با موضوع از طریق الزام صنایع به تولیدات و تکنولوژی های نوین برای کاهش تاثیرات این پدیده بر سلامت مردم داشت.

اهمیت آموزش کاربردی به مردم برای کاهش تاثیرات پدیده گرد و غبار بر سلامت آن ها

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی برای ورود به این بحران و مقابله با این پدیده برای پیشگیری از شدت حادثه، گفت: قطعاً برنامه های بلند مدت نمی توانند پاسخگویی مطالبات مردم و جامعه در کوتاه مدت باشند.

متصدی با اشاره به اینکه ایران از سال ۱۹۹۸ درگیر معضل گرد و غبار بوده است، افزود: طی سال های اخیر بیشترین حجم گرد و غبار مربوط به سال های ۱۳۸۸-۱۳۸۹ بوده است که از سال ۱۳۸۹به بعد به دلیل بهبود شرایط جوی عراق و افزایش نزولات آسمانی شاهد کاهش تاثیرپذیری ایران زا پدیده گرد و غبار فرامرزی از نظر تعداد روزهای وقوع و غلظت پدیده گرد و غبار در کشور بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بهار خشک و مشکلات فرامرزی که در مرزهای شرقی از سمت افغانستان و هامون و در مرزهای غربی از سمت عراق، اردن و سوریه ایجاد خواهد شد نیازمند اقدامات گسترده ای برای حفظ سلامت مردم هستیم که برخی از آن ها از حیطه اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست خارج است و به همین دلیل نیازمند همکاری بین دستگاهی است.

این مقام مسئول افزود: واکنش سریع به معنای اقدام عاجل برای مقابله با بحران قبل از حادث شدن است آن است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست دسته بندی و اولویت بندی شهرها بر اساس میزان تاثیرپذیری از پدیده گرد و غبار، همچنین تشخیص کریدورهای اصلی برای برنامه ریزی های کوتاه مدت را یکی از پیشنهادات خود برای حل موضوع دانست.

ایجاد ساختارها و تشکیلات موقت در قالب کارگروه های شرایط اضطراری یا ویژه در شهرهای شناسایی شده و درگیر با پدیده گرد و غبار برای ساماندهی فعالیت ها از جمله تعطیلی مدارس و اقدامات بهداشتی به منظور جلوگیری از ایجاد بحران های اجتماعی از دیگر پیشنهادات معاون سازمان حفاظت محیط زیست در این حوزه بود.

وی ادامه داد: در شهرهای درگیر معضل آلودگی هوا مثل تهران و اهواز می توان از ساختار ایجاد شده برای کارگروه های مقابله با آلودگی هوا استفاده کرد و در شهرهایی مانند سنندج و ایلام که درگیر آلودگی هوا نیستند و ساختار از پیش تعریف شده ای ندارند، باید ساختارهای نوینی برای مقابله با پدیده گرد و غبار ایجاد کرد.

متصدی همچنین آموزش و اطلاع رسانی درست به مردم برای اقدامات عملی به ویژه در حوزه سلامت برای سه زمان قبل، حین و بعد از وقوع پدیده گرد و غبار را از الزامات برنامه ریزی های کوتاه مدت دانست و افزود: آموزش های کاربردی برای شرایط بحرانی، مهم ترین نیاز کوتاه مدت است.

در ادامه جلسه نمایندگان سایر سازمان های مرتبط به طرح پیشنهادات، نظرات و راه کارهای حوزه خود برای حل موضوع و کاهش تاثیر پدیده گرد و غبار بر سلامت و زندگی مردم پرداختند.