به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد شریفی مقدم گفت: پرستاری در عمل با آن چیزی که در حرف ها زده می شود متفاوت است، پرستاری ایثار و از خودگذشتگی است و آنچه این قشر را رنج می دهد تبعیض است.

وی افزود: زمانی همین پرستاران در ۸ سال دفاع مقدس موقعی که منابع نبود و دچار مشکلات و بحران بودیم خوب کار کردند و اکنون بیشترین بار بیماری و بیمارستان ها بر دوش آنها است.

شریفی مقدم با بیان اینکه پرستاران بیشترین حضور را دارند و در صف اول پاسخگویی هستند، گفت: متاسفانه کمترین توجه را از طرف مسئولان دارند به گونه ای که حتی مشکلات آنها مطرح نمی شود در حالی که خواستار اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند.

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: در سال ۸۶ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به تصویب مجلس رسید و با اینکه سالها از تصویب آن می گذرد و کارهای کارشناسی بر روی آن انجام شده و مراحل تعیین استاندارد های آن به اتمام رسیده اما مشخص نیست که چرا معطل مانده است.

وی گفت: اگر به مطالبات پرستاری توجه نشود دلسرد می شوند و این موضوع روی کارآیی شان اثر می گذارد.

خروج پرستاران از سیستم بهداشت و درمان

شریفی مقدم در پاسخ به اینکه آیا پرستارانی به دلیل عدم اجرای این قانون از سیستم بهداشت و درمان خارج شده اند گفت: پرستاران زیادی هستند که به دلیل این مشکلات از سیستم خارج شده اند البته به برخی آمارها توجه نمی شود و سیستم دنبال آمارها نیست.

وی ادامه داد: آمار مشکلات پرستاری که بسیاری از آنها ناشی از شغل سخت آنهاست مانند بیماری های اسکلتی_ عضلانی و اضطراب بسیار بالا بوده و خروج آنها از این حرفه نیز بالا رفته است.

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: نمونه آن این است که ۱۶۰ دانشکده پرستاری سالانه حدود ۷هزار پرستار فارغ التحصیل به سیستم خدمات ارائه می دهند اما در تهران به شدت با کمبود پرستار مواجهیم و اکنون بحث جایگزین کردن دانشجوی پرستار به جای فارغ التحصیلان است که نشان دهنده آن است که پرستاران نمی خواهند کار کنند.

طرح کارانه پزشکان به صورت خلاف اجرا می شود

وی با اشاره به اینکه تبعیض ها در اجرای طرح کارانه بین پزشکان و پرستاران وجود دارد گفت: طرح کارانه در پزشکی با اینکه مصوبه مجلس ندارد و قانونی برایش نیست ۲۰ سال است که به صورت خلاف اجرا می شود و میلیارد ها تومان بابت آن هزینه می شود.

شریفی مقدم گفت: اما پرستاران می خواهند قانون ارتقای خدمات پرستاری اجرا شود که در این قانون اضافه کاری ای وجود ندارد چرا که ماهیت کار پرستاری سخت است اما می بینیم تا ۲۲۰ ساعت اضافه کاری می کنند.

۲۰۰ ساعت اضافه کاری اجباری پرستاران در کشور

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته مشخص شد با افزایش کار دو ساعته پرستاران ۱۴ درصد خطاها افزایش یافت در حالی که در کشور ما ۲۰۰ ساعت اضافه کاری اجباری وجود دارد و این در حالی است که پرداخت هایشان نیز با نرخ های جدید محاسبه نمی شود و مربوط به سالهای گذشته است.

بهانه های واهی برای بازنشسته نکردن پرستاران

دبیرکل خانه پرستار گفت: پرستاران از مزایای قانون ارتقای خدمات که شامل سختی کار است، برخوردار نیستند در حالی که با خدمت ۲۵ سال توان کار کردن ندارند و باید بازنشسته شوند اما با بازنشستگی آنها موافقت نمی شود و کمبود نیرو و نداشتن بودجه را بهانه می کنند.

شریفی مقدم همچنین افزود: اعضای هیئت علمی در بیمارستان ها طبق قانون باید ۵۴ ساعت در هفته کار کنند در حالیکه ۴ ساعت هم کار نمی کنند و هیچ سیستم نظارتی با آنها برخورد نمی کند و در مقابل رزیدنت ها جای آنها خدمت می کنند و عامل بسیاری از خطاها در بیمارستان ها شده اند.

به جای حضور هیئت علمی در بیمارستان فقط مُهرش کار می کند

وی گفت: استادی که قرارداد امضا می کند در بیمارستان حضور ندارد و در نتیجه بیمار به بخش خصوصی می رود و زیرمیزی می دهد. کسی هم نمی گوید که هیئت علمی کجاست و فقط مهرش کار می کند اما اگر پرستار یک ساعت دیر بیاید بازخواست می شود و در کارانه و ارزشیابی او اثر گذاشته و حتی به هیئت تخلفات اداری معرفی می شود.

وی گفت: این بی توجهی ها و تبعیض ها منجر به رها شدن پرستاران شده. این قشر بسیار معترض هستند. بی انگیزه می شوند و شغل خود را رها می کنند.