به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم روز پرستار در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدامات خود برای پرستاران در مدت وزارتش اظهار داشت: با عرض شرمندگی کار خاصی برای پرستاران انجام نداده امفقط بخشی از معوقات و بدهی ها را پرداخت کرده ایم ولی برای ارتقای دانش حرفه ای آنان تلاش می کنیم. وی افزود: برای مراکز محروم و تقویت پرستاران در این مناطق طرح های خوبی داریم همچنین برای معادل سازی کلمات و عبارات در پرستاری نیز اقداماتی صورت می پذیرد البته مشکلاتی در زمینه شرکت های پرستاری که خدمات پرستاری در منازل را ارائه می دهند وجود دارد زیرا خدمات آنان استاندارد نیست. براین اساس برای جامعه پرستاری و رشته های پیراپزشکی در زمینه ارتقای آنان تلاش خواهیم کرد.

وی در پاسخ دیگری درباره قانون ارتقای بهره وری گفت: در سفرهای استانی برخی خبرنگاران با من حضور دارند و اخلاق بنده را خوب می دانند که هر قولی نمی دهم که نتوانم آن را انجام دهم انشاءالله همه مشکلات حل شود.

هاشمی درباره کمبود پرستار مردم نسبت پرستار زن افزود: بله، بیش تر پرستارها خانم هستند و هیچ وقت هم دردسرساز نبوده است زیرا یک واقعیت است که در رشته پرستاری و پزشکی و حتی خبرنگاران سلامت خانم ها بیش تر حضور دارند شاید به خاطر این باشد که فرصت بیش تری دارند تا در دانشگاه ها شرکت می کنند البته به دلیل هوش بالای آنان نیز هست ولی این مسئله باعث شده است که پرستار خانم در مناطق محروم دچار کمبود شویم. بنابراین برای پرستار مناطق محروم برنامه هایی داریم که نمی توان اعلام کنم زیرا شاید مورد اعتراض قرار گیریم ولی در مجموع دچار کمبود شدید پرستار مرد هستیم که امیدوارم آقایان بیش تر درس بخوانند.

وزیر بهداشت درباره استخدام پرستاران در گذشته آمارهایی اعلام شده بود و قول هایی هم داده بودند، گفت: بنده قولی نداده ام که در همین زمان میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت در توضیحی عنوان کرد در گذشته برای استخدام ۲۳ هزار پرستار اقدام شده بود که این مسئله صورت پذیرفت و بعد از آن برای استخدام ۷۳ هزار پرستار صحبت هایی شد که در حال جریان است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات فراوان پرستاران عنوان کرد: یکی از مشکلات مهم وزارت بهداشت آن است که ردیف اعتباری ندارد و شرایطی است که بسیاری از پرسنل وزارت بهداشت را از نظر استخدامی قبول نمی کند بنابراین برای کمبود مشکل پرستار در صددیم از دانشجویان ترم آخر پرستاری بهره مند شویم تا سریعاً به جامعه پرستاری ملحق شوند ولی راه حل نهایی برای جبران کمبود پرستاری آن است که در حاشیه بیمارستان ها دانشگاه های پرستاری ایجاد شود و به بخش خصوصی نیز این اجازه و مجوزها برای فعالیت در بخش پرستاری داده شود.

هاشمی در ادامه با اشاره به این که متأسفانه هنوز نتوانستیم پول اضافه کاری ها و کارانه پرستاران را نیز به خوبی پرداخت کنیم، بیان داشت: امیدواریم برای شرایط سخت پرستاران آقای میرزابیگی (معاونت پرستاری وزارت بهداشت) فکری کند زیرا بنده اصلا فرصت نکردم برای آن فکری کنم.

وی درباره آخرین وضعیت مهاجرت پرستاران به خارج از کشور نیز گفت: بنده در حال حاضر هیچ اطلاعی از موضوع مهاجرت پرستاران به خارج از کشور ندارم.

وزیر بهداشت در پاسخ به کمبود پرستار بخش های سوختگی نیز افزود: بله در بخش های سوختگی آی سی یو و بخش های دیگر بیمارستانی مشکل کمبود پرستار وجود دارد.

کاهش ۲۵ درصد وابستگی دارو در کشور

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت براساس اسناد بالادستی علی الخصوص در موضوع ابلاغیه رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی گفت: در این باره هفته بعد بیش تر توضیح خواهم داد ولی همان طور که رئیس جمهور نیز تأکید داشتند در زمینه واکسن باید به خودکفایی برسیم و باید ۲۵ درصد وابستگی دارو در کشور کاهش پیدا کند. امیدوارم در پایان ۴ سال فعالیت ما در زمینه تجهیزات پزشکی به خودکفایی برسیم.

هاشمی ادامه داد: بر این اساس برای گسترش و ارتقای پردیس های سلامت کشور برای ارتقای شهرک های سلامت برای تولید تجهیزات پزشکی اقدام خواهیم کرد و برای کاهش وابستگی ها و اتکا به منابع داخلی دستگاه های مسئول مانند بانک ها به ما کمک کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر این حمایت ها از حوزه سلامت صورت پذیرد حتی می توانیم در حوزه دارو با کاهش وابستگی ها به سمت صادرات نیز پیش رویم بنابراین باید از شرکت های دانش بنیان در تولید مواد اولیه دارویی و داروهای گرانقیمت حمایت کنیم. در این راستا بنده امیدوارم با وجود آن که زنجیره تولید واکسن در دنیا محرمانه است بتوانیم بدون تردید در پایان دوره وزارتم در زمینه واکسن هیچ وابستگی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: البته در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی مقرون به صرفه نیست که همه آن را تولید کنیم البته باید مدیریت ها نیز تغییر کند و این در حالی است که در بخش های پزشکی علی الخصوص در نقاط محروم بهورزان، پرستاران، پیراپزشکان و داروسازان با مدیریتی عاشقانه و جهادی فعالیت می کنند بنابراین حوزه سلامت در این باره پس از آموزش و پرورش نیز جلوتر است.

وزیر بهداشت درباره نظرش در زمینه تجمیع بیمه ها عنوان کرد: تجمیع بیمه ها شدنی است و باید دولت اراده کند و حتی می توان بیمه نیروهای مسلح که بالغ بر ۵ میلیون نفر هستند تجمیع کرد زیرا اگر تجمیع بیمه ها درست نشود نظام سلامت نیز درست نخواهد شد. بنابراین بیمه ها باید تجمیع شوند و همه ایرانی ها یک بیمه یکسان داشته باشند تا در حوزه بهداشت و درمان از آن ها حمایت شود و هیچ راهی غیر از آن نیست.

هاشمی بیان داشت: تجمیع بیمه ها یک اراده ملی و قوی می خواهد و هر سازمان و نهادی نباید فقط به بخش خود نگاه کند زیرا امروزه هر سازمانی برای خود یک بیمه درست کرده است شاید برای پرسنل آن سازمان خوب باشد ولی آن ها از بودجه عمومی برداشت می کنند و این یک تبعیض است.

وزیر بهداشت درباره برگزاری شورای عالی بیمه و تعیین تعرفه های بخش دولتی نیز خاطرنشان کرد: انشاءالله جلسه شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه های پزشکی فردا برگزار می شود.