به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حسین انواری در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: اما (ره) کمیته امداد را ایجاد و یا به عبارتی آشکار کردند. علت این که عبارت آشکار شدن را به کار بردند این بود که با شروع نهضت امام در سال ۴۱ و ۴۲ امام برای رسیدگی به خانواده های مبارزانی که تحت فشار رژیم شاه بودند عده ای را مأمور کردند اما این خدمات به صورت مخفی به آن ها داده می شد تا این که بعد از گذشت ۲۲ روز از پیروزی انقلاب اسلامی این خدمات آشکار و کمیته امداد به رسمیت شناخته شد. وی ادامه داد: کمیته امداد قطعه ای از قطعات نظام سالاری امام خمینی (ره) است. گاهی اوقات برخی سوال می کنند که این نهاد تا کی می خواهد ادامه پیدا کند. در جواب این سوال باید بگوییم کمیته امداد به طور ناگهانی تأسیس نشده و در حال حاضر بازوی مقام معظم رهبری است و تحت نظارت ایشان فعالیت می کند. ضمن این که جایگاه باثباتی دارد قابل جدا شدن از نظام نیست.

سرپرست کمیته امداد همچنین گفت: در هر مقطعی که نظام نیاز به کمک اجتماعی داشته کمیته امداد حاضر بوده است.

انواری همچنین گفت: در کمیته امداد ما ۲ بودجه داریم یک بودجه دولتی است که اعتبارات و سرفصل های آن مشخص است و بخش دیگری کمک های مردمی به صورت ریالی، کالایی و خدماتی است، این ۲ منبع تأمین کننده اعتبارات کمیته امداد هستند و البته این میزان جوابگوی نیاز نیست.

وی ادامه داد: ما هر سال براساس نامی که مقام معظم رهبری برای هر سال اعلام می کنند با توجه به شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی امسال ۳ رویکرد را طراحی و عملیاتی کردیم. رویکرد اول حضور و مشارکت مردم که استوانه مقوم امداد هستند. رویکرد دوم سلامت و توانمندی خانواده های امداد و رویکرد سوم اصلاح سبک زندگی که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند و کمیته امداد با تقویت خانواده ها و افزایش مقاومت آن ها در برابر تهدیدات تلاش می کند تا با اصلاح سبک زندگی کم ترین انرژی در خانواده ها به هدر رود.

سرپرست کمیته امداد تصریح کرد: در ارتباط با اقتصاد مقاومتی که هفته گذشته سیاست های کلی آن ابلاغ شد از ابتدای سال وارد این صحنه شدیم و تکیه بر این بود که خانواده ها در مقابل تهدیدات مقاوم شوند و این موضوع را در حوزه های مختلف عملیاتی کردیم.

انواری همچنین گفت: از ۳ سال پیش تاکنون بازنگری اطلاعاتی درباره همه خانواده های تحت پوشش در سراسر کشور انجام شد تا علت تحت پوشش بودن این خانواده ها مشخص شود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برخی خانواده ها با حل یک مشکل می توانند خودکفا شده و از حمایت ما خارج شوند، ضمن این که ما ظرفیت خدمات رسانی که حدود ۴/۵ میلیون نفر است توسعه ندادیم و سعی کردیم افرادی به صورت هدف دار وارد مجموعه کنیم و فیلتری که در این زمینه است باعث می شود که از به هدر رفتن خدمات جلوگیری شود.

وی ادامه داد: به جز حدود ۴ میلیون نفری که تحت پوشش هستند مراجعات اورژانسی نیز وجود دارد. در مورد مسئله اشتغال نیز حدود ۱۲۰ هزار خانوار خودکفا شده و از حمایت کمیته امداد خارج شدند در سال ۹۲ با توجه به بودجه ۱۴۰ هزار خانوار در حوزه اشتغال وارد شده اند که تا حدود ۲ سال دیگر به مرز خودکفایی می رسند.

سرپرست کمیته امداد افزود: از ۴/۵ میلیون نفر که تحت پوشش ما هستند ۱/۵ میلیون نفر سالمند وجود دارد که اینها خروجی از کمیته امداد ندارند و حدود یک میلیون نفر نیز زن سرپرست خانوار هستند که تلاش می کنیم با اشتغال خانگی و خرد آن ها را به خودکفایی برسانیم و برای افرادی که نمی توانند به هیچ وجه اشتغال خانگی داشته باشند با طرحی که در حال تهیه است تلاش می کنیم تا این زنان به عنوان مادر حقوق دریافت کنند.

انواری با اشاره به شروع جشن نیکوکاری از ۱۴ اسفند و به مدت ۳ روز افزود: چهارشنبه ۱۴ اسفند این جشن در سطح مدارس پنج شنبه در سطح بسیج و امداد و جمعه برای پایگاه های نماز جمعه به صورت یک حرکت نمادین که تأثیرگذار در حرکت ها و مشارکت های بعدی مردم باشد، برگزار می شود.

وی همچنین گفت: ما آمادگی ایجاد ۵۰۰ هزار شغل را به صورت خانگی و خرد داریم که اگر منابع آن تامین شود این هدف محقق خواهد شد.

سرپرست کمیته امداد با اشاره به رقم ۲۱ درصدی افزایش بودجه برای سال ۹۳ این نهاد گفت: اعتبارات کمیته امداد و آنچه که به صورت مصوب از مجلس بیرون آمده افزایش ۲۱ درصدی را نشان می دهد.