به گزارش پارس به نقل از مهر، پیرحسین کولیوند در ارتباط با کار اصلی امداد و نجات، گفت: سازمان امداد و نجات چند فعالیت اصلی دارد که جستجو، نجات، اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری را پوشش می دهد. در حوادث غیرمترقبه سازمان امداد و نجات کمک می کند. کمک می کند به حادثه دیده ها و افرادی که به نوعی درمانده شده اند و نیاز به نجات دارند. مثل زمانی که در برف و کولاک جاده ها بسته می شود و افرادی در راه می مانند، یا مثل تصادفات و زلزله و سیل و طوفان. وی ادامه داد: در ابتدا آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است جستجو و نجات است تا اقدامات اولیه را برای نجات حادثه دیدگان انجام دهیم. معمولا با توجه به گستردگی پایگاهها و مراکزی که وجود دارد، در کمترین زمان گروه امداد و نجات خود را به محل می رساند. در حوادثی مانند زلزله ابتدا سعی می کنند کار جستجو و نجات را انجام دهند و بعد از آن شروع به اسکان اضطراری می کنند. در برخی مواقع کار جستجو ممکن است طولانی شود که در آن صورت، گروههای دیگر همزمان کار اسکان اضطراری را انجام می دهند. چیزی که اهمیت دارد ارائه خدمت با کیفیت خوب و سرعت قابل قبول و مطلوب است و اینکه رضایت مندی ایجاد کند و خدمات اصلی به حادثه دیدگان ارائه شود. این اتفاق تاکنون افتاده است و این واقعیت وجود دارد و سند آن هم کلام رهبر معظم انقلاب است که در زلزله آذربایجان این موضوع را تایید کردند.

کولیوند درباره وضعیت امدادگران آموزشی دیده، گفت: ما یک بانک اطلاعاتی از تمام کسانی داریم که آموزش دیده اند. حتما برای اینها برنامه داریم؛ هم برای ساماندهی، هم برای استفاده از آنها و هم بالا بردن سطح علمی این افراد. یعنی با استفاده از این سیستم نرم افزاری، حتی تغییر محل سکونت امدادگران به روز رسانی شده و می توانیم در مقاطع گوناگون به این افراد دسترسی داشته باشیم.

وی در ارتباط با مشکلات اسکان اضطراری مردم مناطق آسیب دیده نیز اظهارداشت: همزمان با جستجو و نجات بحث اسکان اضطراری انجام می شود. اسکان استانداردهای خاصی دارد. تمام مسئولانی که احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در منطقه آنها وجود دارد قبل از حادثه باید مناطق امنی را برای ایجاد کمپ پیش بینی کنند. زمانی که اردوگاه و کمپ پیش از وقوع حادثه پیش بینی شده باشد، هم امداد رسانی و کمک بهتر و راحت تر خواهد بود، هم بهتر می توان تدارکات لازم را به حادثه دیدگان رساند و هم مسائل سلامت، بهداشت و امنیت سازماندهی شده تر خواهد بود.

کولیوند به برنامه چشم انداز سازمان امداد و نجات اشاره کرد و افزود: بر اساس این برنامه و سند چشم انداز، شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان و فرصتها و تهدیداتی که در بستر آن وجود دارد، در این برنامه گنجانده شده و اینکه الان در چه شرایطی قرار داریم و برنامه عملیاتی سازمان چه باید باشد تا بتوانیم به اهداف بلند مدت دست یابیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: برنامه سازمان امداد و نجات بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله نظام و اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی و متناسب با اهداف هلال احمر و صلیب سرخ جهانی است و ما نیز بر این اساس برنامه استراتژیک خود را نوشته ایم چراکه بر این باوریم که اگر نقاط ضعف و قوت و همچنین تهدیدها و فرصت هایمان را شناسایی کنیم، می توانیم برنامه داشته باشیم و اگر با برنامه جلو برویم می توانیم خوب کار کنیم.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به آمادگی حداکثری در مواقع اضطراری اشاره کرد و گفت: ما در شهرستانها انبار های امدادی داریم و در مراکز استان نیز پایگاه پشتیبانی همچنین یک سیستم نرم افزاری داریم که تمام تجهیزات و امکانات انبارهای ما را اعلام می کند.

کولیوند به مقوله آموزش امداد و نجات در کشور اشاره کرد و افزود: دیدگاه ما این است که در هر خانه ای حداقل یک امدادگر وجود داشته باشد و در این راستا، مدارس، دانشگاهها، مهدهای کودک و… می توانند پایگاههای امدادی باشند و علاوه بر دانش آموزان، اقشار دیگری نیز هستند که برای آموزش آنها برنامه ریزی می کنیم.

وی با اعلام این مطلب که سازمان جوانان هلال احمر در حال آموزش در سطح مدارس است، گفت: حوادث غیر مترقبه تنها زلزله نیست. مقابله با آتش سوزی، نحوه برخورد با سیل، طوفان و… هم آموزش می خواهد و در این راستا تلاش داریم که شعار و هدف هر خانه یک امدادگر را محقق کنیم.

رئیس سازمان امداد و نجات سپس به ارائه خدمات دسترسی مردم به نیروهای امداد و نجات اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات ما، راه اندازی خط ۱۱۲ است که اعلام همگانی شده است. به محض اینکه مردم با مشکلی مواجه شدند و نیاز به کمک داشتند، می توانند ۱۱۲ را شماره گیری کنند و امدادگران به کمکشان می روند. اطلاع رسانی به خوبی انجام می شود. در سطح جاده ها در کوهستانها و سواحل امدادگران خوب فعالیت می کنند.