به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش سیاست های ۲۰ گانه معاونت پرورشی و فرهنگی را صادر کرد که این سیاست ها به شرح زیر است:

۱- تقویت، گسترش و تعمیق انس با قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) اهل بیت (ع) و توسعه ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نماز های جماعت.

۲- ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش.

۳- آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) ، مقام معظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران.

۴- تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگ ها و مظاهر تمدن و تبادل و اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و ملت ها و تمدن ها و وجوه اشتراک و افتراق آن با فرهنگ خودی.

۵- تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام شناسی و ایران شناسی و هدایت تلاش های آنان در حوزه فرهگ و تمدن اسلامی و ایرانی.

۶- تاکید بر رسالت تربیتی – علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه های آموزشی و درسی و تقدم فعالیت های پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیت ها.

۷- به کارگیری شیوه های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقه به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقدی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری.

۸- رصد مستمر جریان های فرهنگی نو پدید در سطوح جهانی، ملی، استانی و منطقه ای، مهندسی منطبق با یافته های پروژهشی و شناسایی ظرفیت ها و استعدادهای موجود.

(قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها) ، نیازسنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.

۹- تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه، تحقیق و پژوهش.

۱۰- معرفی هنر اصیل سازنده و به دانش آموزان.

۱۱- اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمایی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمایی دانش آموزان.

۱۲- فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی و آشنا نمدن آنان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باور داشتن به توانایی ها و شایستگی های نسل جوان و نوجوان.

۱۳- اهتمام به ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان، تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش آموزان و برقراری ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی.

۱۴- توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی ایفای نقش مربیان و معلمان.

۱۵- تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارت های تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی.

۱۶- تقویت، حمایت و پشتیبانی از تشکل های دانش آموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت مستقیم اشخاص و تشکل ها.

۱۷- برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و گسترش فعالیت های فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه ای.

۱۸- بهینه سازی فضا، زیرساخت های کالبدی و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش ها مرتبط با فناوری های نوین و استفاده حداکثری از شیوه های غیرمستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوه های مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه های مختلف.

۱۹-استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش آموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای « تربیت تشکیلاتی» دانش آموزان.

۲۰- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت های پرورشی و فرهنگی.