به گزارش پارس به نقل از تسنیم، گفت وگوی زنده تلویزیونی حجت الاسلام حسن روحانی که قرار بود شب گذشته انجام شود براساس اعلام شبکه استانی خلیج فارس به جهت برنامه فشرده رئیس جمهور در دومین روز سفر استانی به هرمزگان به امشب موکول شد، این گفت وگوی تلویزیونی دقایقی پیش آغاز شد و از شبکه استانی خلیج فارس درحال پخش است.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود در این گفت وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: با سلامت خدمت همه ملت بزرگ و عزیز ایران از اینکه خداوند توفیق داد ۳ روز میهمان میهمانداران عزیز و صمیمی در هرمزگان باشیم و خوشحالم که در آخرین برنامه دیدار مجازی بخش هایی از استان از طریق تلفن و صداوسیما می توانیم چهره و صدای این عزیزان را ببینیم و بشنویم و گپ و گفت وگویی داشته باشیم.

**هدفمندی در مرحله اول توام با اشکلاتی اجرا شد/ مرحله جدید هدفمندی یارانه ها با شکل جدید عملیاتی می شود

حجت الاسلام روحانی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا شما با آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها موافقید، آیا این اجرا در وضعیت معیشتی تاثیری دارد و نظرتان در ارتباط با تورم چیست، بیان کرد: اصل هدفمندی یارانه ها چیزی بوده که مورد اجماع مسئولان بوده که هدفمند شود، مرحله اول به اجرا درآمد که توأم با یکسری اشکالات بود و قانون آن به درستی اجرا نشد.

وی افزود: آنچه حاصل همه این ها که به دست می آید این بوده که از طریق حامل های انرژی علاوه بر اینکه بخشی از بودجه دولت صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم شده و نیز فشار به بخش های دیگر وارد می شود، با گذشت زمان از هدف اصلی که مصرف انرژی و پائین آمدن قیمت انرژی بوده و متوازن شدن آن ها است نیز دور می شویم؛ بنابراین یارانه ها در مرحله جدید با شکل جدید اجرا و عملیاتی می شود و این اصل مورد اتفاق عمل دولت و مجلس است، دولت موافق است مرحله دوم آغاز شود، اینکه امسال یا سال دیگر قانون می گوید از سال آینده اجرایی شود.

**برای اقشار کم درآمد در فاز دوم هدفمندی شرایط بهتری ایجاد می شود/ کسانی که نیاز ندارند فرم دریافت یارانه پر نکنند

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم دغدغه خاطر نباید داشته باشند، براساس پیش بینی قانون برای اقشار کم درآمد شرایط بهتری ایجاد می شود، یارانه کم نمی شود و در زمینه یارانه کالا و سلامت قطعا کمکی به نیازمندان صورت می گیرد، کسانی که نیاز ندارند نباید فرم دریافت کنند و کسی که ۴۵ هزار تومان در زندگی اش تاثیرگذار نیست صرف نظر کند و فرم جدید پر نکند، . بگذارند به نیازمندان پرداخت شود و مابقی در بخش سلامت، حمل و نقل و محیط زیست تحول ایجاد شود که به نفع کل جامعه است.

وی افزود: به نظر من هیچ دغدغه خاطری دهک های پایین نداشته باشند و افرادی که نیازمند نیستند صرف نظر کنند چرا که قانون مکلف کرده یارانه به نیازمندان پرداخت شود.

**شیب سریع تورم بسیار کاهش پیدا کرده است/ رشد ۱ درصدی تورم از دی تا بهمن ماه امسال

حجت الاسلام روحانی در ادامه در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون موضوع تورم در کشور، گفت: تورم اساسا یک مشکلی بود که با آن مواجه بودیم در آغاز دولت بالای ۴۰ درصد بوده است، قول دادیم که کاهش پیدا کند و جلو رشد آن بگیریم که کار سختی بود اما من بسیار خوشحالم که آماری از طرف مرکز آمار اعلام شد این تورم از ۴۳ به ۳۳ درصد رسیده و رشد تورم از ماه گذشته یعنی از دی به بهمن یک درصد بوده که خوشحال کننده است، شیب سریع بسیار کاهش پیدا کرده است، یک درصد یعنی در سال ۱۲ درصد البته به خاطر تورم سال های گذشته نمی شود سرعت کاهشی زیادی داشته باشیم.

وی افزود: وعده ما این بود که به رقم ۳۵ درصد برسیم و با این روند تا پایان اسفندماه به ۳۵ درصد می رسیم.

رئیس جمهور گفت: سال آینده نیز ۱۰ واحد کاهش می دهیم و تورم را به ۲۵ درصد می رسانیم، البته شاید این کاهش بیشتر باشد، تلاش برای جلوگیری از رشد تورم و زندگی با ثبات هدف ما است و آن هایی هم که در مسیر کارآفرینی هستند در آینده تلاش کنند.

در ادامه این گفت وگوی زنده تلویزیونی یکی ازشهروندان بشاگردی به نماینده از مردم باشگرد در سوال از رئیس جمهور اظهار کرد: آقای رئیس جمهور به برکت نظام جمهوری در ۳۵ سال تلاش زیادی برای توسعه بشاگرد شد، با حضور آوینی و حاج عبدالله والی تحولی در منطقه ایجاد شد اما هنوز فاصله بسیار زیادی داریم. سد جگین ساخته شد درحالی که از آب آن بی بهره ایم. از ۱۶۰۰ کیلوتر جاده فقط ۶۰ کیلومتر آن آسفالت است. کارهای زیربنایی زیادی در شهرستان مانده است. تدبیر شما برای رفع محرومیت این ها چیست؟ با توجه به ارتقای جاسک به منطقه ویژه اقتصادی آیا برنامه ای برای بهره مندی مردم بشاگرد از این بندر آزاد دارید؟

شهروند دیگری در گفت وگوی تلفنی از شهر سندرک از رئیس جمهور پرسید: نداشتن بیمارستان مهمترین مشکل اصلی مردم ۲۵ هزار نفری این شهر است؛ مرکز فقط با یک پزشک اداره می شود، آمبولانس نداریم، به علت نبود آزمایشگاه مردم باید به شهرستان میناب بروند؛ جاده سندرک به میناب به جاده مرگ تبدیل شده که باید دوبانده و تعریض شود، آب لوله کشی هم با مشکل مواجه است.

شهروند دیگری از سوزا شهرستان قشم در ارتباط تلفی از روحانی خواستار ایجاد اسکله در منطقه شد و همچنین نبود گمرک و آب و فاضلاب نیز از دیگر مشکلات این شهروند بود.

شهروندی از روستای گزیر بخش مرکزی بندرلنگه از روحانی پرسید: این روستا با ۴ هزار سکنه بزرگترین روستای منطقه است که چاه های کشاورزی آن برق دار نیست و خواستار راه اندازی هنرستان کشاورزی در این منطقه شد.

**قدم جدی دولت برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان در مرحله دوم یارانه ها

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به شهروندان هرمزگانی اظهار کرد: مشکلات مربوطه مشکلاتی هستند که مردم در زندگی روزمره دارند، از بیمارستان، شرایط جاده ای و تجهیز اسکله به طور کلی دولت نسبت به کل بحث درمان در سراسر کشور از جمله هرمزگان در مرحله دوم یارانه ها یک قدم جدی در زمینه بهبود درمان بر می دارد، البته تکمیل و تجهیز بیمارستان ها و برخی از روستاهایی که مراکز بهداشتی فعال ندارند احتیاج به زمان دارد.

وی گفت: در زمینه بیمه قدم مهمی بر می داری، سطح بیمه را بالا می بریم، ارزش دفترچه های بیمه را بالاتر می بریم و در تجهیز بیمارستان قدم جدی برداشته می شود، در شهر و روستایی که مشکل راه دارند اقداماتی در سال آینده انجام می شود به طوری که ۳۰ میلیارد تومان اعتبار می گذاریم که بهبودی برای جاده ها می شود و بخشی از جاده های استان به بزرگراه تبدیل شده و برخی بهسازی می شود.

**شکوفایی همه سواحل خلیج فارس و دریای عمان جزو برنامه دولت است

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: نسبت به مناطق ویژه بررسی می شود، برخی از مناطق به دلیل شرایط دولت ناچار است منطقه ویژه اعلام کند. برخی دیگر را به تدریج انجام می دهیم، به طور کلی شکوفایی همه سواحل خلیج فارس و دریای عمان جز برنامه دولت است.

وی تصریح کرد: در این سفر برای همه شهرستان ها یک بودجه در نظر گرفته شده برای تکمیل پروژه های عمرانی مثلا برای بشاگرد ۷۲.۵ میلیارد ریال بودجه اختصاص داده ایم، البته بشاگرد منطقه محرومی است و اقدامات زیادی باید برای این منطقه انجام شود.

رئیس جمهور بیان کرد: اصولا طرح های استان برای کل استان تاثیرگذار خواهد بود، برای اینکه در جاسک بندر صادراتی ایجاد کنیم باید از خوزستان لوله نفت و گاز بیاوریم که این سبب ایجاد اشتغال می شود و طرح ها برای کل استان و حتی کل کشور تاثیرگذار است، اجرای طرح جاسک برای شهرستان بشاگرد نیز مسلما تاثیرگذار است، ایجاد بزرگراه و جاده روستایی از جمله اقداماتی است که در سال آینده دنبال می شود و همه این موارد بعد از سفر در سال آینده عملیاتی می شود.