به گزارش پارس به نقل از مهر، رجبعلی کارگر صبح پنج شنبه درحاشیه بازدید از حیات وحش نایبندان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر، گفت: برای اولین بار در دنیا پرسنل زیستگاههای یوزپلنگ و خود یوزپلنگ زیر پوشش بیمه تکمیلی برده شده است که مدت پنج سال و بصورت رایگان هم انجام شده است.

وی افزود: اگر یوز به هردلیلی در منطقه تلف شود به میزان۵۰ میلیون تومان برای هر قلاده یوز هزینه همان زیستگاه خواهد شد و درسال تا ۵ قلاده این موضوع اجرا خواهد شد.

کارگر تصریح کرد: اگر یوز آسیبی به دام دامداران وارد کند نیز بیمه موظف خواهد بود خسارت دامدار را بپردازد.

وی بیان داشت: محیط بانان که کاری سخت و طاقت فرسا را دارند و با تحمل گرمای بالای ۵۰ درجه و سرمای زیر صفر؛ ماموریتهای خطرناک دارند و ۱۸ شبانه روز در منطقه هستند تحت پوشش بیمه عمر قرار می گیرند.

معاون پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: در کشور ایران ۱۰ سایت یوز با هدف حفاظت یوز وجود دارد که حیات وحش نایبندان که یک میلیون و ۴۰۰هزار هکتار وسعت دارد یکی از بهترین سایتهای یوز است.

وی افزود: در جهان دو نوع یوز آسیایی و آفریقایی وجود دارد که منطقه نایبندان یکی از مناطقی است که بعد از انقلاب درآن یوز آسیایی پیدا شد و این از افتخارات کشور است.

وی ادامه داد: از زمانی که یوز در ایران و در منطقه حیات وحش مشاهده شد کلید برررسی و مطالعه روی این گونه زده شد و سازمانهای بین المللی وارد شدند و تفاهمی ۱۰ ساله بستند و اخیرا تفاهم نامه سه ساله امضا شده که با unهمکاری ادامه داشته باشد.

ثبت یک هزار عکس از یوز آسیایی
کارگر خاطرنشان کرد: پژوهش، تحقیق و مطالعه جوامع محلی و محیط بانان و نصب دوربین های تله ای انجام شده که تاکنون بیش از هزار عکس در سراسر کشور از یوزگرفته شده است.

وی مساحت کل زیستگاههای ایران را شش میلیون هکتارعنوان کرد و گفت: در بخش هایی که دوربین نصب شده به طور قطعی ۵۰ قلاده یوز وجود دارد و در بقیه عرصه ها هم قطعا وجود دارند.

کارگر افزود: در دوماهه اخیر چهار خانواده یوز مشاهده شده است که یک مادر یوز با چهار بچه یکساله حداقل روزانه نیاز به یک راس اهو، جیبر یا چند خرگوش دارد و مادری که میتواند بچه های خود را به یک سالگی برساند مطمئنا وضعیت محیط زیست هم از لحاظ وحش و پوشش گیاهی خوب می باشد.

وی گفت: وقتی وضعیت مرتع و آب خوب است تثبیت خاک را بدنبال دارد و این یعنی کنترل ریزگردها در شرایط خکشسالی و کمبود اعتبار؛ پایان عمر پروژه هم بود و بنابراین ما یوز را حفاظت می کنیم و فرهنگ کشور ما این زمینه را فراهم کرده است.