به گزارش پارس به نقل از مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی عصر امروز سه شنبه در جمع نخبگان استان کرمانشاه با تاکید بر اهمیت توجه به سبک زندگی اظهار داشت: سبک زندگی یکی از مباحث پراهمیت است و زمانی که راجب به سبک زندگی فکر می کنیم باید به علت ها نیز توجه کنیم. وی افزود: برخی مومنان از سبک زندگی شکایت دارند که این موضوع به خاطر مواردی است که از جاههای دیگر آمده و محصول جریان مدرنیته است.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: ریشه مدرنیته در غرب را باید تحلیل کنیم و نمی توانیم با مظاهر یک پدیده مخالفت کنیم در حالی که بنیان های آن را قبول کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: از ارکان مهم مدرنیته غرب گرایی است که در این حالت فرد تصمیم می گیرد چه راهی را انتخاب کند در واقع مرکز توجه از حق تعالی به عرفان کشیده می شود و انسان را مرکز فکر و اندیشه قرار می دهد. در مدرنیته زنجیره وجودی قطع خواهد شد البته مدرنیته در ابتدا ضد خدا نیست و نگاه آن تغییر مرکز توجه از عالمی به عالم دیگر است.

آیت الله لاریجانی افزود: از عوارض دیگر فردگرایی نسبی شدن ارزشهای اخلاقی است. در فیلم های غربی می بینیم که فرزندان به والدین خود می گویند که می خواهیم راه خودمان را برویم آنها قصد دارند اعلام کنند حق تعالی و هیچ انسانی نباید به ما اعلام کند چه چیز خوب و چه چیز بد است.

در مرحله بعد عقل ابزاری جانشین عقل در غایات تعقل می شود. عقل ابزاری کارش تنها محاسبه گری و بررسی درآمد و هزینه است. نتیجه نسبی شدن ارزش های اخلاقی این است که بحث رشد اقتصادی در جوامع مختلف مطرح و به عدالت اجتماعی توجه نمی شود.

وی به پروژه ای برای رشد اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: سالها قبل برای رشد اقتصادی پروژه ای بررسی و ۷۰۰ صفحه درباره آن مطلب نوشته شد که در این پروژه اعلام شد باید به رشد اقتصادی رسیده حتی اگر عدالت اجرا نشود.

رئیس دستگاه قضا به آسیب های فردگرایی و عقلانیت ابزاری اشاره کرد و گفت: معمولا افراد به درون خود کشیده شده اند که این موضوع در جامعه ما نیز رشد پیدا کرده است در این حالت فرد از همسایه خود نیز خبر ندارد.

آیت الله لاریجانی ادامه داد: مدرنیته نحوه ای از حیات را به ما نشان داده است. ما در لایه های بالایی با مظاهر عقلانیت روبرو بوده و مهم بنیانهای آن است. مدرنیته نحوه ای از حیات را نشان داده است که نحوه حیات نزدیک به همان سبک زندگی است. نحوه حیات ملحدانه و مومنانه به دو صورت است و نحوه حیات در سبک زندگی موثر است.

رئیس دستگاه قضا در پایان افزود: ما مومنانی هستیم که به خدا و پیامبر او دل سپرده ایم و قرآن را دوست داریم. مهمترین نکته در نحوه حیات دینی ما نگاه توحیدی است و همه چیز از حق تعالی ناشی می شود نگاه توحیدی ریشه همه معارف است. عقلانیت قرآن با عقلانیت مدرنیته فرق دارد. فیلم ها، داستانهایی و رمانهای جنسی پس از ترجمه وارد جامعه می شود که همه اینها هدفی را دنبال می کند. فرهیختگان این سرزمین بحث علوم انسانی را باید جدی گرفته و استادان در کارگروههای خود خواست در خصوص بنیانهای حیات طیبه فکر کنند.