به گزارش پارس به نقل از  مهر، سردار موسی امیری صبح امروز در حاشیه افتتاح مرکز تعویض پلاک الغدیر پایتخت اظهار داشت: از اواخر سال ۸۲ پروژه پلاک ملی در کشور کلید خورد که ویژگی آن فردمحور بودن این پلاک بود. تا کنون ۱۶ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور شماره گذاری شده است. وی ادامه داد: اطلاعات ۲۶ میلیون مالک وسیله نقلیه تحت سامانه پلاک ملی در اختیار پلیس است و ما از سال ۸۳ تلاش کردیم برای جلب رضایت مردپم وظایف خدماتی را به بخش خصوصی واگذار و خودمان فعالیت هایمان را روی سیاست گذاری کلان و نظارت متمرکز کنیم.

جانشین رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۶۰ مرکز تعویض پلاک در کشور فعال است تاکید کرد: روزانه به طور میانگین ۶۵۰۰ خودرو از خدمات تعویض پلاک پایتخت و ۲۵ هزار نفر نیز در کشور از خدمات مراکز تعویض پلاک و نقل و انتقال بهره می گیرند.

وی با هشدار به مردم در خصوص نقل و انتقال وکالتی خودروها گفت: خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی و به تاخیر انداختن شماره گذاری به ضرر فروشنده است چرا که هر اتفاقی که برای خریدار رخ دهد با پلاک مالک است و عواقب آن بر عهده فروشنده خواهد بود. این در حالی است که ۲۰ درصد مشکلات عدم تعویض پلاک نیز در کشور به دلیل همراه نداشتن مدارک احراز سکونت است هموطنان برای تعویض پلاک و قبل از مراجعه به مراکز نقل و انتقال مدارک خود را کنترل کرده و آنها را به همراه داشته باشند.

امیری با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه سال جاری به ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار خودرو در مراکز نقل و انتقال خدمات ارایه شد افزود: در سال جاری ارایه خدمات به خودروهای دست دوم ۶۳ درصد رشد نشان می دهد که این امور نشان دهنده استقبال مردم از خودروهای دست دوم است.

وی از راه اندازی مرکز تعویض پلاک چیتگر در هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به افزایش خرید و فروش خودرو در ماه پایانی سال در ماه جاری ساعت کار مراکز تعویض پلاک طبق جدول زمان بندی افزایش می یابد. مراکز شماره گذاری در دهه اول اسفند در ساعت ۷ صبح تا ۱۷، در دهه دوم اسفند از ساعت ۷ صبح تا ۱۹و در دهه سوم از ۷ صبح تا ۲۲ فعالیت می کنند این در حالی است که ساعات فعالیت این مراکز در صورت افزایش مراجعات افزایش می یابد.

جانشین رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه در ۱۱ ماهه امسال ۶۵۶ هزار خودروی نور شماره گذاری شده است افزود: شماره گذاری خودروهای نو نسبت به سال قبل ۱۸ درصد کاهش یافته است که این موضوع نشان می دهد که مردم به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها تمایلی برای خودروهای داخلی نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: در همین مدت ۵۵ هزار خودروی خارجی توسط پلیس پلاک شده که در این رابطه شاهد رشد ۳۸ درصدی هستیم.

امیری در مورد توقف شماره گذاری اسکانیا گفت: شماره گذاری این خودرو متوقف شده است و علاوه بر آن اتوبوس هایی که در حال تردد در سطح کشور هستند با حساسیت بیشتری از سوی پلیس کنترل می شوند.

وی با اشاره به افزایش نظارت های پلیس در اسفندماه تاکید کرد: نظارت های پلیس از ابتدای اسفندماه آغاز شده است و طرح تشدید طرح اسفند از هفته آینده در کشور عملیاتی می شود. این در حالی است که کارشناسان پلیس راه در ایام نوروز در مبادی خروجی شهرها و ترمینال ها مستقر بوده و مسایل فنی اتوبوس ها را کنترل می کنند این در حالی است که نیروهای پلیس به صورت ناحسوس به عنوان مسافر در اتوبوس ها مستقر شد و با تخلفات رانندگان برخورد خواهند کرد.

جانشین رئیس پلیس راهور در پایان از فراهم شدن امکان تغییر آدرس مالک خودرو در سایت راهور ۱۲۰ خبر داد و افزود: تمامی مالکان از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی باید ظرف ۱۰ روز تغییر آدرس را با پلیس اعلام کنند به همین دلیل و با توجه به اهمیت موضوع بزودی در سایت راهور ۱۲۰ امکان درج تغییر آدرس فراهم می شود.