به گزارش پارس به نقل از مهر، دوم آذر امسال فردی با مراجعه به کلانتری ۱۱۸ ستارخان به مأموران اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ عدد پرنده زینتی، به ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان از وی سرقت شده است. با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع" سرقت اماکن" و به دستور شعبه چهاردهم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته که در زمینه تکثیر و خرید و فروش پرنده های زینتی و آپارتمانی فعالیت دارد، پس از حضور در پایگاه دوم پلیس آگاهی در اظهارات اولیه خود و در خصوص محل سرقت به کارآگاهان گفت: برای انجام کار تکثیر و نگهداری پرندگان، من ساختمانی دو طبقه در منطقه طرشت را برای این کار پیش بینی کرده بودم و حتی برای اطمینان بیشتر طبقه اول ساختمان را برای نگهبانی در اختیار یک سرایه دار قرار داده بودم.

مالباخته در ادامه اظهارات و در خصوص نحوه اطلاع از سرقت پرندگان به کارآگاهان گفت: ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه دوم آذر امسال بر اساس روال هر روز به محل خود مراجعه کردم. زمانیکه وارد طبقه اول شدم، سرایه دار را با دست و پایی بسته در داخل حمام طبقه اول پیدا کردم! ! وی عنوان داشت که شب گذشته چند نفر به زور وارد ساختمان شده و پس از ضرب و جرح و بستن اقدام به بستن دست و پای وی کرده و پس از آن، پرندگان را سرقت کرده اند. بلافاصله به طبقه دوم ساختمان رفته و در آنجا با قفس های خالی بیش از ۱۰۰ جفت پرنده زینتی و آپارتمانی روبرو شدم که ارزش برخی از جفت های آن بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بود که من حاضر به فروش آن نبودم.

کارآگاهان با مراجعه به محل سرقت و بررسی صحنه سرقت اطمینان پیدا کردند که سرقت داخلی بوده و به احتمال بسیار زیاد، سرایه دار نیز با سارق یا سارقین همکاری داشته است.

در حالیکه سرایه دار همچنان مدعی بیگناهی خود بود، اما با ارائه دلایل و مدارک از سوی کارآگاهان مجبور به بیان حقیقت شد و ضمن اعتراف به مشارکت در سرقت، یکی از دوستان مالباخته به نام" احمد. ر" ۴۹ ساله را به عنوان طراح و پیشنهاد دهنده سرقت معرفی کرد.

سرایه دار در اعترافات خود به کارآگاهان گفت: " احمد. ر" به من پیشنهاد داد تا در ازای ۵ میلیون تومان وجه نقد با او همکاری کرده تا او بتواند پرندگان را سرقت کند. من نیز به طمع دریافت این مبلغ با او همکاری کرده و شب سرقت، ابتدا او - برای فریب شاکی و مأموران - دست و پای مرا بست و پس از سرقت تمامی پرندگان از محل خارج شد.

مالباخته پس از اطلاع از نقش دوست خود در این سرقت به کارآگاهان گفت: احمد نیز همانند من در زمینه تکثیر و خرید و فروش پرندگان زینتی فعالیت دارد اما در مقایسه با من سابقه کمتری در این حرفه دارد و نوع نژاد پرندگانی که من نگهداری و تکثیر می کنم بسیار متفاوت از پرندگانی است که در بیشتر پرنده فروشی های وجود دارد و این نوع پرندگان مشتری های خاص خود را دارند.

مالباخته در ادامه به کارآگاهان گفت: شب قبل از سرقت" احمد. ر" به محل کار من مراجعه و مکالمه تلفنی مرا با یکی از مشتری ها شنید که حاضر بود تا در ازای یک جفت از قناری ها مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کند! ! اما من با این مبلغ موافقت نکردم.

با معرفی یکی از دوستان مالباخته به عنوان طراح و عامل اصلی سرقت، کارآگاهان با شناسایی محل سکونت احمد در شهرک قدس (غرب) وی را دستگیر و به پایگاه دوم پلیس آگاهی منتتقل کردند. احمد در اظهارات اولیه منکر هرگونه سرقت شده اما پس از مواجهه حضوری با سرایه دار مجبور به اعتراف شد و محل نگهداری پرندگان در منطقه ی طرشت را به کارآگاهان نشان داد.

سرهنگ کارآگاه جانپرور، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح هر دو متهم به ویژه متهم اصلی پرونده به نقش خود در این سرقت، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهمان روانه زندان شده و پرندگان کشف شده نیز به صاحب آنها بازگردانیده شد.