به گزارش پارس به نقل از  مهر، آخرین آمار معتادان در کشور بیش از سه میلیون نفر اعلام شده است. در حالیکه آمارهای متناقضی در خصوص تعداد معتادان وجود دارد و هنوز مرجع اصلی برای اعلام آمار مشخص نشده است. هر روز یک نهاد، یک سازمان و حتی یک کارشناس مواد مخدر آماری از تعداد معتادان کشور را اعلام می کند. ۴.۵ میلیون ایرانی معتادند

در حالیکه هر سازمان آماری متفاوت درباره تعداد معتادان ایرانی می دهد، رسول خضری نماینده مجلس می گوید ۴.۵ میلیون ایرانی معتاد هستند که باید برای درمان آنها و توجه به موضوع پیشگیری فکری شود.

این نماینده همچنین انتقاداتی را به حوزه درمان وارد کرده و معتقد است در سال های اخیر در حوزه پیشگیری اقدامات مناسب نبوده است و به همین دلیل شاهد تغییر الگوی مصرف به سمت مواد مخدر صنعتی هستیم. مخدرهای صنعتی جوانان و نیروی کار را هدف گرفته است و در صورتی که نتوانیم این موضوع را کنترل کنیم نیروی جوان و کار کشور را از دست می دهیم.

۳ میلیون ایرانی گرفتار معضل اعتیاد

ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی اصلی برنامه ریزی، هماهنگی و اقدامات بین بخشی برای معتادان است. این نهاد که مجری اصلی پیشگیری و انجام هماهنگی با دستگاههای درمانی برای مداوای معتادان است همیشه به عنوان آخرین مرجع آمار معتادان را اعلام می کند. بابک دین پرست معاون کاهش و تقاضای این ستاد در مورد آمار معتادان می گوید: بر اساس آخرین آمارها ۳ میلیون نفر در کشور گرفتار معضل اعتیاد هستند که باید برای پیشگیری و درمان در این حوزه اقدامات وسیعی انجام شود. دستگاه های مسئول باید پای کار بیایند و به وظایف شان به خوبی عمل کنند. هیچ ترسی از اعلام آمار معتادان نداریم و در سال ۸۶ نیز آمارها را از صدا و سیما اعلام کردیم اما منتقدان باید بدانند که آمار معتادان مانند یارانه نیست که بگوییم بیایید ثبت نام کنید تا ما بتوانیم تمام معتادان را شناسایی کنیم. اما به جرات می توانم بگویم که از مصرف مواد سنتی به سمت صنعتی در حرکت هستیم و در این باره هشدار می دهیم.

اعلام آمار یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد کشور

در حالی که دین پرست میگوید ۳.۵ میلیون ایرانی گرفتار اعتیاد هستند و در حال گذر از مواد مخدر سنتی به صنعتی هستیم، چندی پیش صرامی مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود: طبق آخرین نظرسنجی که در سال ۹۲ با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شد یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد داریم که تریاک ماده اول مصرفی آنها است و مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه در رتبه دوم قرار دارد. ۴۵ درصد معتادان زیر۲۹ سال هستند و میانگین سنی آغاز مصرف نیز ۲۱ سال است. این درحالی است که معتادان ایرانی که برای اولین بار مخدر مصرف می کنند دارای شغل هستند اما پس از مدتی شغل شان را نیز از دست می دهند.

تغییر سن معتادان در ۱۵ سال اخیر

هشدار های مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه در حالی اعلام شد که دکتر هومان نارنجی ها کارشناس اعتیاد در مورد هرم سنی معتادان کشور می گوید: امروز میانگین سنی معتادان کشور ۲۵ تا ۲۹ سال است درحالی که ۷۰ درصد معتادان بین ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند. این در حالی است که در سال ۷۷ میانگین سنی معتادان ۳۰ تا ۳۴ بود. درباره آمار معتادان نمی توان اعلام نظر قطعی کرد و به نظر می آید همان گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر قابل استناد است اما ما نباید از آمار افرادی که به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند غافل شویم. به جرات می توان گفت نزدیک به ۸۰۰ هزار ایرانی مواد مخدر به ویژه تریاک را به صورت تفننی مصرف می کنند.

آمار معتادان مانند تورم و آلودگی هوا در سطح شهر نصب شود

اما دکتر حمیدرضا جلایی پور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران با انتقاد از عدم اعلام شفاف آمار معتادان کشور معتقد است چطور می شود آمار تورم را اعلام کرد اما میزان معتادان اعلام نمی شود. اگر آمار معتادان اعلام نشود نمی توانیم برای درمان و جلوگیری از شیوع مواد مخدر برنامه ریزی کنیم. به نظر من آمار معتادان باید مانند تورم و آلودگی هوا در سطح شهر نصب شود تا زنگ هشداری برای همگان باشد. ما می توانیم با استفاده از تعدادی کارشناس ارشد دانشگاهی آمار واقعی معتادان را با اختلاف ۵۰ هزار نفر به دست آورده و آن را اعلام کنیم. در این عرصه باید از تیم های دانشگاهی و تجربیات آنها استفاده شود. دستگاههای مسئول باید از این ظرفیت برای رسیدن به آماری دقیق به منظور ترسیم افقی بلند مدت برای جمع آوری و درمان معتادان استفاده کنند.

دستگاهها باید به وظایف شان عمل کنند آمار مهم نیست

اما سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اختلافات موجود میان سازمان ها و افراد را اختلافی بیهوده می داند و در مورد تعداد معتادان گفت: در مورد آمار معتادان اگرچه نباید اجازه دهیم میزان معتادان در کشور افزایش یابد اما باید بدانیم پیشگیری اصلی بسیار مهم در این حوزه است. متاسفانه برخی از دستگاه ها به وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند و این کم کاری ها در حوزه فعالیت سایر دستگاهها سرریز می شود. پلیس در حوزه جلوگیری از عرضه مواد مخدر به وظایف خود به خوبی عمل می کند در صورتی که امروز مرزهای شرقی کشور کاملاً مسدود است و مواد مخدر وبیشتر از طریق دریا وارد کشور می شود. ۹۰ درصد مواد مخدر کشف شده را نیز پلیس با استفاده از تجهیزاتش کشف می کند.

۱.۷ درصد مردم کشور معتادند

در حالی که مسئولان و سازمان های مرتبط و غیر مرتبط تعداد معتادان را براساس یافته های خودشان اعلام کردند یک موسسه تحقیقاتی آمار معتادان کشور را بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. مسئولان این موسسه اعلام کرده اند نزدیک به ۱.۷ مردم کشور معتاد هستند که ۹۵ درصد آنها را مردان و پنج درصد را زنان تشکیل می دهند.

لازمه برنامه ریزی صحیح داشتن داشتن آمار صحیح است

با این همه مریم نگین خانی روانشناس درباره روش های درمانی و اثرات آمارهای متفاوت روی معتادان و جامعه به مهر می گوید: نباید اجازه دهیم میزان معتادان در کشور افزایش یابد. این موضوع نیاز به پیشگیری و درمان مناسب دارد. اگر زیرساخت های درمان مهیا باشد می توانیم در زمان اندکی معتادان بسیاری را به سمت بهبود سوق دهیم. البته نباید غافل شویم که درمان نیز علاوه بر زیرساخت ها نیاز به درک صحیح دارد. در صورت داشتن آمار صحیح از میزان معتادان می توان برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت را انجام داد.

وی ادامه می دهد: وضعیت امروز جامعه در خصوص معتادان ولگرد مناسب نیست و به نظر می رسد آمارهای موجود صحیح نباشد. هرچه میزان پوشش های حمایتی از معتادان و خانواده های آنها کم باشد آسیب های اجتماعی نیز در خانواده ههای آنها بیشتر می شود و می توان گفت میزان آسیب در میان خانواده های معتاد ولگرد که در هیچ آماری موجود نیستند بیشتر از سایر افراد جامعه است.