به گزارش پارس به نقل از مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه امشب اول اسفندماه با حضور در تالار وحدت در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شرکت کرد.

وی در این مراسم سخنانش را با سابقه همراهی موسیقی با جریان انقلاب، دفاع مقدس و دوران سازندگی شروع کرد و گفت: موسیقی ایرانی و هنرمندان این عرصه در مسیر حرکت ملت ایران از روزهای انقلاب تا زمان دفاع مقدس و همچنین از دوران سازندگی تا مشارکت عمومی مردم در صحنه های اجتماعی نقش مهمی داشته و همراهی خود را ثابت کرده اند.

جنتی ضمن مثبت ارزیابی کردن نقش جشنواره موسیقی فجر در ۲۹ دوره ای که برگزار شده است، تاکید کرد که این جشنواره موفق شده جریان موسیقی کشور را پویا و زنده نگه دارد و در مسیر خود تحولاتی نو و پی در پی داشته و هر سال چشمه و کرشمه ای نو را به نمایش گذاشته است. امسال هم با برپایی جشنواره موسیقی در ۶ استان شعار تمرکززدایی و عدالت که رویکرد دولت تدبیر و امید است، محقق شد.

وی جشنواره موسیقی فجر را عرصه گزینش آثار موسیقایی و معرفی پدیدآورندگانی دانست که در طول یک سال آثار بدیع آفریدند و تنوع بخش های جشنواره از موسیقی سنتی تا پاپ، از موسیقی حماسی تا موسیقی نواحی، از موسیقی کودکان تا موسیقی بانوان، از آواز تا آهنگسازی و پایان نامه ها را از ویژگی های این دوره اعلام کرد.

وزیر فرهنگ افزود: کار هنرمند نوآوری و خلاقیت است و به واقع دیدن محصولات هنری و شنیدن موسیقی وجدآفرین است و حتی قهرها را به آشتی تبدیل می کند.

وی در بخش دیگر صحبت هایش اشاره کرد: راه اندازی گروه های بزرگ موسیقی و اجراهای فاخر اتفاقی نیست که تنها از سوی دولت انجام گیرد و دولت به تنهایی نمی تواند در این زمینه گام بردارد. یکی از مهم ترین الزامات موسیقی داشتن سالن تخصصی است و بخش خصوصی باید در این زمینه ما را یاری کند.

جنتی با اشاره به دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر و امید تاکید کرد: باید از ظرفیت های هنری کشور متناسب با وضعیت هنریمان و جایگاه جهانی دیگر کشورها و نسبت ما با آنها، استفاده کنیم و در همه بخش ها در چارچوب اصول دیپلماسی فرهنگی ظرفیت ها را شناسایی و برای بروز و ظهور آنها برنامه ریزی کنیم. اهتمام برای تحقق شعار رییس جمهور مبنی بر جهانی عاری از خشونت نیز باید در دستور کار دیپلماسی فرهنگی ما باشد.

وی درباره نقش ایرانیان در تکامل موسیقی جهان نیز توضیح داد: موسیقی ایرانی به لحاظ دستگاهی و پرده سازی در جهان بی بدیل است و موسیقی دانان ایران از جایگاه رفیعی در دنیا برخوردار هستند. امروز هم جوانان کشورمان به سبک های جدید موسیقی آشنا شده و زبان جهانی موسیقی را می شناسند و حال نوبت ما است که استعدادها را دریابیم و گروه های جوانان را مورد حمایت قرار دهیم.

جنتی با تاکید بر لزوم با بیان اینکه باید در موسیقی مشارکت فعال بخش خصوصی را داشته باشیم عنوان کرد: راه اندازی گروه های بزرگ و اجراهای فاخر از عهده دولت خارج است. یکی از مهم ترین الزامات موسیقی خوب، سالن تخصصی است و باید در این راستا بخش خصوصی فعال شود.

به گفته وی، پررنگ تر کردن حضور جوانان در عرصه موسیقی، ایجاد شرایط خوب برای اجراهای صحنه ای، مشارکت فعال بخش خصوصی در فعالیت های فرهنگی به عنوان یک ضرورت انکارناپپذیر، ساخت سالن های تخصصی و تجهیز سالن های موجود از ضرورت هایی است که باید بدان توجه شود.

و اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره ای به مشکلات عرصه موسیقی عنوان کرد: بخشی از موسیقی ما به دلیل سخت گیری و فرآیند پیچیده، درمانده شده است و اعتماد بیشتر به هنرمندان می تواند ظرفیت ها را در خدمت موسیقی سالم قرار دهد. بر اساس بررسی های انجام شده بخشی از استعدادهای جوان در موسیقی به دلیل سخت گیری ها و روند طولانی موجود برای اجراهای خود از مسیر قانونی فعالیت دور مانده که باید با استفاده از راهبردهای صحیح از ظرفیت آن ها در زمینه موسیقی قانونی استفاده کرد.

جنتی در پایان وعده داد: آینده ای نزدیک با توجه ویژه به اقتصاد هنر و شناخت بیشتر هنرمندان از حقوق خود، از حق مالکیت معنوی همه هنرمندان و موسیقی دانان حفاظت می شود.