به گزارش پارس به نقل از مهر، مسعود خاتمی با اشاره به برگزاری دومین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر محمدعلی رهنمون، گفت: در این کنگره از تعدادی شهدای کادر پزشکی، امداد گر، پرستار و افرادی که در امداد و نجات طی دوران دفاع مقدس فعالیت کرده اند تقدیر می شود. همچنین امسال از دو تن از جانبازان بسیج جامعه پزشکی نیز تقدیر خواهد شد. وی افزود: این کنگره علمی با هدف ثبت خاطرات و تجربیات تخصصی پزشکی برگزار می شود تا در کتاب متون پزشکی به صورت اثری ماندگار تجربیات پزشکی دوران جنگ را به تصویر بکشد.

خاتمی با اشاره به اینکه در این کنگره سعی شده از افرادی دعوت شود که در دوره جنگ حضور داشته اند گفت: کنگره شهید رهنمون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله، جامعه جراحان خوزستان، دانشگاه جندی شاپور اهواز و بسیج جامعه پزشکی کشور برگزار می شود و طی روزهای یکم و دوم اسفند در بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در همان منطقه ای که دکتر رهنمون به شهادت رسیده این کنگره برپا خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین قرار است بیمارستانهای صحرایی که در کنار خط مقدم جبهه در آن دوران برپا شده بود و اعمال جراحی سنگین را انجام می داد بازسازی شوند تا محل بازدید عموم قرار گیرد.

خاتمی ادامه داد: قطب تروما نیز در این کنگره از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه بقیة الله سپرده شده تا علاوه بر ثبت تجارب جنگی مباحث مربوط به تروما های طبیعی و غیرطبیعی نیز مطرح و بحث شود.

وی در مورد ضرورت ایجاد قطب تروما در کشور گفت: برخی استانها مانند شیراز مرکز خاصی برای تروما دارند اما بسیاری از شهرهای حادثه خیز کشور این قطب را ندارند که به نظر می رسد برای بحث پیشگیری و آمار بالای تصادفات جاده ای این قطبها باید راه اندازی شوند.

رئیس مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: طبق آماری که بهداری نیروی زمینی سپاه اعلام کرده ۶ هزار شهید کادر پزشکی طی دوران دفاع مقدس بر جای مانده که فقط ۴ هزار نفر آنها در سامانه در حال ثبت است.

خاتمی با اشاره به اینکه این کنگره علاوه بر اینکه در این کنگره یادی از پزشکان دوره دفاع مقدس خواهد شد گفت: همچنین خاطرات علمی این افراد ثبت می شود تا تجربه ای ارزنده از این دوران برجای بماند. اگرچه ثبت این خاطرات علمی دیر شده اما ضروری به نظر می رسد.

وی گفت: تاکنون از سوی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور بیش از ۱۰۰ بیمارستان صحرائی در سراسر کشور راه اندازی شده است و در این کنگره نزدیک به ۳ هزار نفر شرکت خواهند کرد.

رئیس مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پاسخ به این سئوال که برخی پزشکان اخلاق پزشکی را نادیده می گیرند گفت: درصدی از جراحان هستند که زیرمیزی می گیرند و قداست جامعه پزشکی را زیر سئوال برده اند.

وی گفت: این بی اخلاقی که از سوی برخی پزشکان سر می زند از نقاط ضعفی است که باید زدوده شود و به نظر می رسد مسئولان مربوطه برای آن فکری کرده اند. این اتفاقات زمانی که ضوابط کنترل نشوند رخ می دهد که اعمال غیرقانونی بوده و نباید انجام شود.