به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مهدی نوید ادهم اظهار داشت: آموزش و پرورش امروز ما پاسخگوی نیازهای این زمان نیست، چون محتوا، اهداف و ساختار کنونی آموزش و پرورش برای گذشته تهیه شده است و امروز جوابگوی نیازهای جامعه رو به پیشرفت ما نیست. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید برضرورت تدوین فرهنگ تحولی، خاطر نشان کرد: با توجه به تهیه و تصویب سند مهم و تاریخی تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، همراهی و همکاری همه آحاد جامعه به ویژه خانواده ها برای اجرای دقیق، صحیح و به موقع مفاد این سند یک ضوررت انکارناپذیر است.

وی تأکید کرد: اگر همراهی و همکاری همه جانبه نهادها، سازمان ها و اقشار مختلف برای اجرای سند تحول بنیادین وجود نداشته باشد، هیچ تغییر و تحول بنیادی در آموزش و پرورش تحقق نخواهد یافت.

نوید با اشاره به این که سند تحول بنیادین به مثابه قانون اساسی آموزش و پرورش است، اظهار امیدواری کرد که تا سال ۱۴۰۴ همه محتوای نظام آموزشی در زمینه های مختلف، مبتنی بر مفاد سند تحول، بازنگری و بازتولید شود.

وی با بیان این که وظیفه و کار شورای عالی پس از تهیه و تصویب سند، نظارت بر حسن اجرای مفاد آن است، تصریح کرد: اکنون هر درخواست و تقاضایی که از سوی معاونت های آموزش و پرورش ارائه می شود، یکی از مهم ترین شاخصه های بررسی محتوایی آن درخواست، همخوانی با مفاد سند تحول بنیادین است.

نوید با تأکید بر این که به تازگی تعداد کمیسیون های دبیرخانه شورای عالی از ۵ به ۸ افزایش یافته است، متذکر شد: این تغییر برای پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش به قوانین و مقررات جدید است، در این راستا دو کمیسیون مدیریت تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقتصاد و منابع آموزش و پرورش به مجموعه کمیسیون های دبیرخانه شورای عالی اضافه شده است.

وی با اشاره به قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و اختیاراتی که مجلس به آن داده است، گفت: مصوبات این شورا حکم قانون را دارد و لازم الاجراست و این شورا باید عملیاتی شدن درست و به موقع مصوبات خود را پیگیری کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد.

نوید با بیان این که هدف سند تحول بنیادین فراهم کردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان است، درباره ساختار « ۶-۳-۳» ، خاطرنشان کرد: با بررسی نظام های آموزشی۱۵۰ کشور، متوجه شدیم که دوره ابتدایی در آنجا ۶ ساله است و این دوره و ساختار توجیه علمی- کارشناسی دارد و مطالعات تطبیقی هم آن را تأیید می کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، اصلی ترین زیرساخت در اجرای سند تحول بنیادین را توانمندی مدیران و معلمان و همراهی آنان دانست و افزود: برای جلب همراهی و همکاری معلمان باید دوره های آموزشی و تخصصی ویژه ای برای معلمان طراحی و اجرا کنیم که خوشبختانه در این زمینه، اعتبارات خوبی در بودجه سال ۹۳ آموزش و پرورش پیش بینی شده تا این وزارتخانه بتواند بهتر و کامل تر به انجام وظایف خود و تحقق اهداف سند عمل کند.