به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محسن پیرهادی، درباره زمین ها و خانه های متروکه موجود در سطح تهران و لزوم ورود شهرداری به این موضوع جهت ساماندهی آنها، اظهار داشت: در خصوص خانه های متروکه ای که بعضا محل تجمع معتادان می شود و آسیب های اجتماعی در پی دارد، در قانون مبحثی تحت عنوان محل های بی دفاع شهری وجود دارد. در این رابطه شهرداری باید به مالک تذکر دهد تا شرایط ملکش را مناسب با زندگی شهری کند. اما اگر به تکرار تذکرات شهرداری پاسخی داده نشود موظف است نسبت به موضوع اقدام کند.

وی با بیان اینکه در این رابطه شهرداری باید حکم دادگاه را اخذ کند و بعد از طی فرآیند قانونی ملک را از شرایط فعلی آن خارج کند، گفت: با توجه به اینکه شهرداری مالک چنین خانه هایی نیست به سختی می توان نسبت به ساماندهی آنها ورود کرد اما اینطور هم نیست که شورای شهر و شهرداری نسبت به آنها بی تفاوت بوده باشند چرا که در این زمینه پیگیری هایی نیز صورت گرفته است.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مواردی وجود داشته که شهرداری آنها را پیگیری کرده و بعد از طی مراحل قانونی مشکل حل شده است؛ این مسئله نیز مشابه خودروهای فرسوده ای است که کنار خیابان می ماندند تا اینکه شهرداری مجوز دستگاه قضایی را برای جمع آوری آنها اخذ کرد. در این رابطه نیز شورای شهر می تواند پیگیری لازم را انجام شود تا شهرداری ورود جدی تری به این موضوع داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر فکر نمی کنم فعلا نیازی به مصوبه شورای شهر در این زمینه وجود داشته باشد چرا که این مسئله آنقدر بغرنج نیست. ضمن اینکه کارهای حداقلی انجام نشده دیگری نیز در شهر تهران وجود دارد.

پیرهادی تصریح کرد: به عنوان مثال آیا در نمای ساختمانهایی که در حال نوسازی هستند معماری ایرانی - اسلامی رعایت می شود. در واقع می توان گفت درساخت و سازهایی که صورت می گیرد هنوز نتوانسته ایم نمای مناسبی را طراحی کنیم که یک سبک را دنبال کند و با فرهنگ تمدن ما همکاری داشته باشد.

وی ادامه داد: در این موضوع که مدیریت شهری اختیاراتی دارد هنوز نتوانسته ایم توفیقی به دست آوریم اما در خصوص خانه های متروکه دچار بحران نشده ایم هر چند پیگیری آن باید در دستور کار شهرداری و شورای شهر وجود داشته باشد. اما به عقیده بنده نسبت به نوع ساخت و سازها باید پیگیری عاجلانه تری به وجود آید.