به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ژاله علی اصل، اظهار داشت: ناپرهیزی در بیماران باعث تکثیرمواد مضر در بدن و زیادی ماده بیماری زا و افزایش ضعف در قوا می شود. وی در پاسخ به پرسشی که کدام غذا را زودتر در هنگام گرسنگی باید مصرف کرد؟ گفت: در صورتی که گرسنگی خیلی شدید است، ابتدا غذای غلیظ مانند پلو و خورشت ها باید مصرف کرد ولی زمانی که گرسنگی خیلی شدید نیست، ابتدا غذای لطیف و یا ابتدا غذای غلیظ و سپس با مقداری فاصله غذای لطیف مصرف شود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: اگر قرار است، ۲ غذا که غلظت و هضم یکسان دارند با هم خورده شوند، ابتدا باید غذای شیرین خورده شود، البته باید گفت که زیاد خوردن غذای شیرین موجب بروز گرفتگی هایی در بدن می شود.

علی اصل عنوان کرد: اگر معده فردی بلغمی، سرد و مرطوب نباشد، خوردن کمی شیرینی بعد از غذا به سرعت و بهبودی هضم کمک می کند. (نشانه معده سرد و تر این است که فرد بعد از غذا احساس سنگینی، خواب آلودگی و بی حالی می کند، همچنین این افراد با مصرف غذاهای سرد و تر مانند ماست، خیار و گوجه حالشان بدتر می شود) .

وی ادامه داد: مصرف غذای لطیف بعد از ورزش شدید ممنوع است و بعد از دوران جوانی (بالای ۳۵ سال) باید غذا کمی کاهش پیدا کند چون هضم ضعیف تر شده و اگر غذای زیادی خورده شود، مواد زائد در بدن بیشتر تجمع پیدا می کند که موجب بیماری می شود.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: خوردن آب سرد روی نان گرم ممنوع است همچنین خوردن نان به تنهایی مضر معده است و بعد از غذای شور آب گرم نباید خورد.