به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد اسماعیل اکبری، در توضیح علت نگهداشتن بی مورد بیماران در بیمارستانها به دلیل ضریب اشغال تخت و کسب درآمد بیشتر بیمارستانها اظهار داشت: در این مورد ما باید به دو شاخص از جمله اشغال تخت و چرخش تخت توجه کنیم و بیشترین اهمیت نیز مربوط به چرخش تخت است. بر این اساس در دورانی که بنده معاون وزارت بهداشت بودم DaY کلینیک هایی طراحی شد به معنای کلینیک های روزانه که بیمار صبح وقتی جراحی آن انجام می شود در زمان عصر از بیمارستان مرخص شود یعنی هر بیمار فقط تخت بیمارستان را در مدت یک روز اشغال کند. زیرا ۸۰ درصد بیماران فقط نیاز به اشغال تخت در مدت یک روز را دارند.

وی افزود: بنابراین چرخش اشغال تخت به طور رسمی در هفته در حدود ۲ تا ۲.۵ درصد است یعنی هر تختی در هفته فقط برای ۲ بیمار مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین بر این اساس کسی نیز حق ندارد تخت های بیمارستانها را به دلیل کسب درآمد بیشتر اشغال نگه دارد زیرا از نظر علمی و اقتصادی این کار غلط و موجب اسراف است.

اکبری با اشاره به اهمیت DaY کلینیک ها عنوان کرد: البته این مسئله را نیز باید عنوان کنم که بعید می دانم کسی در بیمارستانها بخواهد از اشغال تخت بیمارستانی کسب درآمد کند ولی باید این مسئله را نیز توجه داشت که از گذشته های دور ساخت بیمارستانها در مکان هایی که مردم به آن احتیاج داشتند درست صورت نپذیرفت، یعنی ساخت بیمارستانها در گذشته بیشتر به دلیل تصمیم گیری های سیاسی بود تا اینکه براساس نیاز و واقعیت، یک بیمارستان ساخته شود.

معاون اسبق وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر این اساس مشاهده می کنیم بیمارستان های ۶۸ تختخوابی در برخی از شهرستانها ساخته شد که ۵۰ درصد تخت آن خالی است و مسلماً این نوع ضریب اشغال نمی تواند برای بیمارستان سودآوری داشته باشد و این مشکل نیز به تصمیمات گذشته درباره ساخت بیمارستانها بر می گردد، البته خوشبختانه در حال حاضر دیگر پولی وجود ندارد که بخواهند بیمارستانی را براساس تصمیم های سیاسی بسازند.