به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر سعید متصدی در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که پیش از ظهر چهارشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: این نمایشگاه از بیست و چهارم تا بیست و هفتم بهمن ماه با حضور سازمانها، دستگاهها و شرکتهای مختلف در فضایی به مساحت ۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع در محل دائمی نمایشگاهها برگزار می شود، ۲۹۳ غرفه دارد که از این تعداد سه غرفه به شرکتهای خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا و فنلاند اختصاص دارد. به گفته وی، ۲۹۰ غرفه دیگر از شرکتهای خصوصی و ارگانهای دولتی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نفت، شهرداری، صدا و سیما، پتروشیمی و صنایع مادر از جمله فولاد، سیمان، مس، شرکت آب و فاضلاب، شرکت بهره وری انرژی، شرکت بهینه سازی مصرف انرژی و ادارات کل محیط زیست تمام استانهای کشور هستند.

متصدی اظهار داشت: این نمایشگاه بستر مناسبی برای مشارکت ارگانهای مختلف و ارتباط بین خدمات دهندگان و استفاده کنندگان از خدمات زیست محیطی است.

به اعتقاد معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر محیط زیست با آن مواجه است، عدم اطلاع استفاده کنندگان از بسیاری از خدمات زیست محیطی است. لذا این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا اطلاع رسانی در خصوص خدمات و تکنولوژی های جدید برطرف کننده مشکلات محیط زیست صورت گیرد.

وی افزود: بسیاری از اقشار مردم نیازمندند که با الگوهای صحیح مصرف منابع طبیعی و تکنولوژی های روز کاهش مصرف انرژی و همچنین حفظ منابع طبیعی آشنا شوند.

متصدی با بیان اینکه شعار امسال نمایشگاه محیط زیست" اقتصاد سبز، کلید توسعه پایدار است" ، یادآور شد: نمایشگاه امسال تمایزهای عملکردی با نمایشگاههای سالهای پیش دارد که برگزاری مناظرات زیست محیطی با حضور مسئولان محیط زیست و اساتید دانشگاهها و NGOها از مهمترین این تمایزات است همچنین حضور ۱۰ برابری NGOها نسبت به سالهای گذشته در این نمایشگاه قابل توجه است.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص اینکه از آنجایی که آلودگی ها در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور است، نمایشگاه محیط زیست در اختصاص غرفه ها به دستگاههایی که تکنولوژی های روز کاهش آلودگی هوا را ارائه دادند، نقشی داشته است، افزود: بله قطعا یکی از مواردی که در غرفه های سیزدهمین نمایشگاه محیط زیست به آن توجه ویژه شده ارائه خدمات و تکنولوژی های روز در زمینه اندازه گیری، پایش و کنترل پارامترها و شاخصهای آلایندگی چه آلودگی هوا، چه آلودگی صورتی و چه آلودگی های آب و خاک است.

وی ادامه داد: همچنین در این نمایشگاه نشستهای خبری در خصوص فعالیتها و خدماتی که دیگر ارگانهای دولتی از جمله شهرداری در رابطه با کاهش آلودگی هوا انجام داده اند، برگزار می شوند.

متصدی با بیان اینکه در این نمایشگاه از وزارت نفت غرفه هایی حضور دارند، تصریح کرد: اما وزارت صنایع تمایلی برای شرکت در نمایشگاه نشان نداد و غرفه ای در این نمایشگاه ندارد.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست بیان کرد: همچنین هیچ یک از صنایع خودروساز حتی خودروسازان بزرگ کشور از جمله سایپا و ایران خودرو در این نمایشگاه حضور ندارند و قطعا از فعالیت ها، خدمات و تکنولوژ های روز که در نمایشگاه در زمینه صنعت خودرو ارائه می شوند، محروم خواهند شد.

وی در پاسخ به اینکه شاید عدم حضور شرکتهای خودروساز در نمایشگاه محیط زیست به دلیل نداشتن شاخصهای زیست محیطی باشد، افزود: سیزدهمین نمایشگاه محیط زیست هیچگونه فیلتر و شرطی مبنی بر داشتن فعالیت زیست محیطی برای صنایع و خدمات گوناگون قرار نداده و همه می توانستند در آن شرکت کنند و اینکه چرا وزارت صنایع و صنایع خودروساز در این نمایشگاه شرکت نکرده اند را باید از خودشان سئوال کرد، اما آنچه مهم است حضور و یا عدم حضور شرکتهای خودروساز در نمایشگاه محیط زیست فرقی در اعمال قوانین برای رعایت استانداردهای زیست محیطی از سوی سازمان محیط زیست ندارد کما اینکه سازمان محیط زیست تاکید می کند مهلت خودروسازان برای ارائه استاندارد یورو ۴ به هیچ عنوان از پایان خرداد ماه ۹۳ تمدید نمی شود.

متصدی در بیان این مطلب که چرا تنها سه غرفه از کشورهای خارجی در این نمایشگاه حضور دارند، اظهار داشت: به دلیل تغییر و جابجایی زمان برگزاری نمایشگاه و فاصله ای که بین اعلام و شروع نمایشگاه وجود داشت، نتوانستیم با کشورهای دیگری غیر از این سه کشور برای حضور در نمایشگاه هماهنگی های لازم را انجام دهیم، اما از مسئولان کشورهای همسایه مانند کشور ارمنستان دعوت شده تا با حضور در نمایشگاه در خصوص مشکلات زیست محیطی این کشورها به عنوان مثال کاهش آلایندگی رودخانه ارس جلساتی برگزار شود.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: در سالهای گذشته نمایشگاه محیط زیست با نمایشگاه شکار و صید در کنار هم برگزار می شدند، اما امسال این اتفاق نمی افتد و تنها مناظراتی در خصوص شکار و صید در نمایشگاه محیط زیست برگزار می شود.

وی اظهار داشت: افتتاحیه نمایشگاه روز پنجشنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست و وزیر محیط زیست کشور ارمنستان برگزار می شود و در ادامه و در روزهای بعد مناظراتی در خصوص بحرانهای دریاچه ارومیه و هامون، شکار و صید، محصولات تراریخته و تنوع زیستی و تعامل با حیوانات و همچنین کارگاههای آموزشی برگزار می شود.