به گزارش پارس به نقل از تسنیم، قدمی با حضور در دومین اجلاس شورای عالی استان ها، اظهار داشت: ایران کشوری حادثه خیز است و شاید از حدود ۴۲ حادثه طبیعی ۳۱ مورد از آن ها در کشورمان مسبوق به سابقه باشد. از جمله سیل و زلزله که اخیرا برف نیز به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: شاید همین حادثه خیزی در تأکیدات مقام معظم رهبری بعد از زلزله بم بود که مجلس شورای اسلامی را براین داشت تا قانون مدیریت بحران کشور را وضع کند تا سازمان مدیریت بحران تشکیل شود. این قانون ساختار و تشکیلاتی ایجاد کرد که در رأس آن شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهوری، فرماندهان انتظامی و روسای دخیل در هنگام وقوع بحران بود.

قدمی با بیان اینکه تأکید شورای عالی مدیریت بحرانی تأکیدی بزرگ و جامع است و به نوعی قوی ترین تأکید شورا در کشور به شمار می آید، تصریح کرد: در همین قانون با توجه به شرایط ویژه تهران یکی از وظایف بر عهده شهردار تهران گذاشته شده اما به طور کلی نقش شهرداری ها در این قانون به خوبی دیده نشده است. این درحالی است که فکر می کنم شورا ها نیز با توجه به شناخت و ارتباط نزدیکی که با مردم دارند می توانند در حوادث به سازمان مدیریت بحران کمک کنند.

وی افزود: یکی از معضلاتی که در حوادث با آن مواجه هستیم اقرار در بیان برخی مسائل است؛ متأسفانه هنگامی که حادثه ای رخ می دهد مسئولین استان یا شهرستان تمام هم و غمشان این است که همه مشکلاتشان را در دل حادثه ای که رخ داده حل کنند.

وی با بیان اینکه رقم هایی که ناشی از خسارات وارد شده به استان یا شهرستان اعلام می شود، نجومی است تصریح کرد: هنگام توزیع اقلام هجوم مردم هجوم خوبی نیست بسیاری از افرادی که حادثه دیده نیده اند برای دریافت اقلام مراجعه می کنند که فکر می کنم در چنین شرایطی کنترل ها و نظارت ها یمان می تواند با کمک شورا در کاهش این مسئله قابل حل باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه امکاناتی که در کشور توزیع می شود متعلق به مملکت است و نباید بگذاریم بیهوده استفاده شود، گفت: در یک پس لرزه هجوم ۵ الی ۶ هزار نفری مردم برای مردم متقاضی چادر را داریم بدون اینکه خانه بسیاری از آن ها آسیب دیده باشد. به اعتقاد بنده نقش شورا ها در این شرایط بحرانی دیده نشده اما تمایل داریم از نظرات اصلاحی و رهنمود هایتان در امور سازمان بحران بهره مند شویم.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در شهر ها با آن روبرو هستیم بافت های فرسوده و حاشیه نشینی است؛ ۷۲ هزار باتف فرسوده در کشور داریم که حدود ۱۵ میلیون نفر در آن ها زندگی می کنند.

قدمی با بیان اینکه تلفات جانی با یک زلزله ۵ ریشتری قطعا زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، تصریح کرد: درسال گذشته ۱۴ هزار و ۹۵۶ زلزله در کشور داشتیم که بخشی از آن ها بالای ۵ ریشتر و کاملا محسوس بوده اند. شاید بزرگ ترین حادثه شهری زلزله بم بود اما اکثر حوادث ما حوادث روستایی بوده اند. وسعت تخریب شهرستان بم یک ۱۷ شهر تهران بود حال فکر کنید اگر در تهران چنین حادثه ای رخ دهد چه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشورتصریح کرد: در این سال ها فقط برای آمادگی در برابرزلزله فعالیت شده و اقدامی برای پیشگیری صورت نگرفته است اگر در ژاپن با یک زلزله ۷ ریشتری تنها دو زخمی برجای می ماند به این معنا نیست که امداد و نجات و آمادگی خوبی داشته اند بلکه به این معناست که اقدامات پیشگیرانه خوبی انجام داده اند.

وی گفت: همیشه می گویم دعا کنید اتفاقی نبیفتد ولی ما هم باید برنامه ای داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: بافت های فرسوده هنگام وقوع زلزله باید تخریب شوند اما نگرانی ما از بافت های نوسازی شده اند؛ به جرأت می گویم در بسیاری از شهرهای ما بسیاری از ساختمان ها با زلزله ای ۵ ریشتری خواهد ریخت.

قدمی گفت: نمونه این مسئله را در زلزله ورزقان شاهد بودیم که بیمارستانی که تنها سه سال از عمرش می گذشت فرو ریخت. در این بین نیز بسیاری از ساختمان هی دولتی تخریب شد. در زلزله برازجان نیز بیمارستانی که به ظاهر خوب و شکیل ساخته شده بود در شب نخست تخریب شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از وزارت راه و شهرسازی می خواهیم بر ساخت و ساز ها نظارت جدیتری داشته باشند؛ اگر بعد از زلزله رودبار و منجیل واقعا نظارت کافی و جدی صورت می گرفت. حداقل ۴۰ درصد ساختمان هایمان ایمن بود.

وی اظهار داشت: در دولت نهم و دهم در راستای نوسازی بافت های فرسوده اقدامات خوبی صورت گرفت و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بافت روستایی بازسازی شد.

برای شورای عالی مدیریت بحران که با حضور رئیس جمهوری تشکیل خواهد شد خواستار برجسته کردن نقش شهرداری ها و استفاده از خدماتشان می شویم ضمن اینکه اعتقادمان براین است در شورای عالی مدیریت بحران حداقل رئیس شورای عالی استان ها عضو باشند.

قدمی با اشاره به بارش برف هفته گذشته در گیلان و مازندران اظهار داشت مشکل اصلی سازمان در بسیج امکانات این بود که همزمان با این بحران در اکثر استان ها نیز چنین مشکلی ایجاد شده بود البته یکی از معضلات اصلی ما این است که در بسیاری از استان ها نمی دانیم امکانات در اختیار چه دستگاهی است.

وی با بیان اینکه بخشی از این امکانات را شناسایی کرده ایم گفت: متأسفانه در سال ۸۹ به سازمان مدیریت بحران ظلمی شد و بودجه این سازمان را به معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری واگذار کردند در حالی که هنگام بحران باید بودجه در اختیار ما باشد.

قدمی گفت: خواهشمان این است که شورای عالی استان ها در این موضوع به ما کمک کند چرا که هیچ عقل و منطقی قبول نمی کند پول در اختیار یک دستگاه و کار در اختیار دستگاهی دیگر باشد. البته دولت قبل نیز مشکلات و گرفتاری های خاص خود را داشت اما باید این مسئله با همت دوستان اصلاح شود.