به گزارش پارس به نقل از تسنیم، احمد قویدل نماینده شاکیان پرونده هموفیلی، مطلبی را با عنوان (اعلام آمادگی شرکت فرانسوی سنوفی پاستور برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی و خانواده های قربانیان) در اختیار تسنیم قرار داده است که به شرح ذیل است: شرکت سنوفی پاستور فرانسه که مالک شرکت فرانسوی مریو است در یک اقدام انسانی، آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی که در اثر فرآورده های خونی آلوده در اوایل دهه ۶۰ به بیماری ایدز دچار شده بودند اعلام کرده است.

قویدا عنوان می کند: این شرکت بخشی از شرکت بزرگ سنوفی اونتیس است که چند سال قبل کانون هموفیلی ایران در یک اطلاع رسانی گسترده از طریق خبرگزاری ها و صدا و سیما به عنوان مسئول جبران خسارت بیماران و خانواده های فوت شدگان اعلام کرده بود. این شرکت در دوره حکومت صدام در عراق غرامت بیماران هموفیلی این کشور را که قربانی داروهای انعقادی آلوده به ایدز ساخته شده توسط شرکت مریو شده بودند، پرداخت کرده است.

نماینده شاکیان پرونده هموفیلی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این آمادگی چگونه و به کجا اعلام شده است، می افزاید: همیشه تکرار کرده ام و الان هم همین اعتقاد را دارم که پرونده قضایی بیماران هموفیلی بر دوش رسانه به پیروزی رسید. البته رای قضات ارزشمندی که شجاعانه این آراء بی سابقه را در حوزه مسئولیت مدنی صادر کردند و مراجع قضایی که تا سطح دیوان عالی کشور این آراء را تاییدکردند تمام کننده بود. اما رسانه ها اعم از روزنامه ها، خبرگزاری ها و چه صدا و سیما نقش مهمی در اطلاع رسانی حقایق این پرونده به افکار عمومی و جلب حمایت از این بیماران دردمند در افکار عمومی ایجاد کردند.

قویدل بیان می کند: در رابطه با این اعلام آمادگی نیز شبکه تلویزیونی پرس تی وی نقش مهمی را ایفا کرده است. این شبک تلویزیونی با ساختن فیلم مستندی از این فاجعه انسانی که در سالهای اول دهه ۶۰ رخ داده است از شرکت سنوفی اونتیس درخواست کرد که اگر مایل است در این مستند توضیحات خود را قرار دهد. تکرار نمایش لحظاتی از این فیلم مستند در شبکه پرس تی وی و وعده پخش کامل آن شاید انگیزه جدیدی برای مسئولان شرکت سنوفی اونتیس به وجود آورده است که پاسخ درستی را به مردم ارایه کنند. این شرکت که یکی از چهار تولید کننده بزرگ دارویی جهان و از شرکت های خوشنام دارویی است به نظر می آید، متقاعد شده با پرداخت غرامت به این مسئله که هر از چند گاهی موجب طرح بحث هایی در جامعه ایران و جهان می شود پایان دهد.

وی تصریح می کند: به هرحال پرونده کیفری شکایت بیماران هموفیلی هنوز مفتوح است و بخش از آن نیز موضوع واردات فرآورده های خونی آلوده از خارج است. نوبت اخیر رسیدگی به این پرونده که اخیراً از دادگاه انقلاب به دادگاه عمومی بازگشته است به علت کسالت قاضی پرونده برگزار نگردید و با تجدید وقت رسیدگی آنکه این اعلام آمادگی به شبکه تلویزیونی پرس تی وی اعلام شده است.

این عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران می افزاید: در ایمیل ارسالی به وضوح اعلام شده که شرکت مریو در سال ۱۹۸۹ به تملک شرکت سنوفی پاستور درآمده و در عین حال تاکید شده که این موضوع ارتباط مستقیمی با نمایندگی شرکت سنوفی اونتیس در ایران ندارد.

قویدل می گوید: به عنوان نماینده شاکیان پرونده هموفیلی که قریب به ۱۵ سال است احقاق حقوق این بیماران را با همکاری وکلای دادگستری از جمله دکتر علی صابری و بهمن عباسی راد پیگیری می کنم. این تقاضا از مقامات وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و همچنین دفتر حقوقی حوزه بین الملل ریاست جمهوری دارم که از این اعلام آمادگی استقبال کرده و حقوق ضایع شده این بیماران را استیفا کنند. این شرکت عیناً اظهار کرده است: " شرکت سانوفی پاستور همواره به مذاکره خود با مقامات بخش درمان و بیماران ادامه داده است. این شرکت، تمام شکایات مطرح شده را بررسی می کند و با دیگر تولید کنندگان فاکتور هشت که در آن زمان محصول را تأمین کرده بودند، در این زمینه همکاری می نماید.

وی خاطرنشان می کند: این امر به این شرکت اجازه می دهد تا به بیمارانی که ثابت شده است با فاکتور هشت انعقادی آلوده شده اند نیازی ندارند که حتماً اثبات نمایند که این داروها توسط شرکت مریو (Mé rieux) تولید شده است. آلودگی به ویروس ایدز با هر منشاء تولیدی قابل قبول و شرکت سنوفی پاستور متعهد است در تمام کشورها به این تعهد عمل کند.