به گزارش پارس به نقل از مهر، این هفته اکثریت مدارس کشور به دلیل سردتر شدن هوای کشور و بارش شدید برف در مقاطع مختلف به ویژه مدارس استان های شمالی کشور تعطیل اعلام شد. مدارس پایتخت نیز به دلیل بارش سنگین برف به مدت ۲ روز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن ماه تعطیل اعلام شد. اما نکته قابل توجه در تعطیلی مدارس پایتخت ضعف اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهر تهران بود. روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران برای تعطیل کردن مدارس ابتدایی در روز سه شنبه به رغم بارش سنگین برف مردد بود و در نهایت در نیمه شب دوشنبه تعطیلی مدارس ابتدایی را اعلام کرد. با توجه به تداوم بارش برف آموزش و پرورش در ساعت ۶: ۳۰ صبح سه شنبه ۱۵ بهمن ماه مدارس متوسطه را نیز در برخی از مناطق شمالی تهران تعطیل کرد که با توجه به دیر اعلام شدن تعطیلی بسیاری از دانش آموزان در مسیر خانه به مدرسه و یا زمانیکه به مدرسه خود رسیدند، از تعطیلی مدارس خود با خبر شده بودند. البته در این میان مسعود ثقفی روابط عمومی آموزش و پرورش مقصر اصلی این اطلاع رسانی را صدا و سیما اعلام کرده و گفته است ما در صبح خیلی زود خبر را برای زیرنویس کردن به آنها اعلام کردیم اما آنها خبر را دیر اعلام کردند که منجر به ایجاد چنین مشکلاتی شد.

معوقه های فرهنگیان شهر تهران واریز شد

خبر خوش این هفته برای فرهنگیان شهر تهران، پرداخت معوقه هایشان بود. معوقه هایی که از اردیبهشت ماه به فرهنگیان پرداخت نشده بود و بالاخره مشاوران اقتصادی وزیر آموزش و پرورش راهکاری برای پرداخت این معوقه ها یافتند.

البته برخی از فرهنگیان پایتخت مدعی هستند که هنوز معوقه هایشان به طور کامل پرداخت نشده است، اما مسعود ثقفی مدیر کل و سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفته است: معوقه های معلمان حق التدریس شهر تهران برای اردیبهشت و خرداد ماه به حساب فرهنگیان واریز شده است.

او اما گفته است: پرداخت مطالبات فرهنگیان در اختیار آموزش و پرورش شهر تهران نیست و بنا بر قول های معاون مالی و برنامه ریزی وزیر آموزش و پرورش ما نیز به فرهنگیان اعلام می کنیم. چنانچه وزارتخانه تامین اعتبار لازم را انجام دهد، معوقه های فرهنگیان حق التدریس برای مهر ماه نیز تا هفته آینده پرداخت خواهد شد.

تشکیل دفتر زنان و خانواده آموزش و پرورش زیر نظر دفتر وزارتی

یکی از اخبار مهم این هفته جدا شدن دفتر زنان و خانواده از زیرمجموعه سازمان مدارس غیردولتی و ارتباط مستقیم این دفتر با وزیر آموزش و پرورش است. به این معنی که بزودی شاهد ایجاد دفتر زنان و خانواده آموزش و پرورش زیر نظر دفتر وزارتی هستیم.

این را مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش داده و توضیح داده است: وزیر آموزش و پرورش اهمیت زیادی برای توسعه آموزشهای دختران قائل است و به همین منظور قرار است فعالیتهای این بخش از سازمان به صورت مستقیم زیر نظر دفتر وزارتی باشد تا تمام مشکلات و آسیب های زنان و دختران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او همچنین به فعالیت ۹ هزار فرهنگی زن سرپرست خانوار در آموزش و پرورش اشاره کرده و گفته است: دو برنامه حمایتی از سوی معاونت تعریف شده است که از جمله آن می توان به توزیع بسته های بهداشتی در میان دانش آموزان دختر مناطق محروم که در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و تهیه بسته های حمایتی برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد که با تصویب این دو برنامه در آموزش و پرورش و معاونت زنان، آن را اجرایی خواهیم کرد.

آزار ده ها میلیون دختر جوان در جهان

از جمله اخبار مهم حوزه زنان این هفته، آزار جنسی ده ها میلیون دختر جوان در جهان است که در نهایت منجر به هشدار دادن سازمان ملل نسبت ب خطراتی که این دختران را تهدید می کند، شده است.

بان کی مون اعلام کرده کهتقریبا ۱۲۵ میلیون دختر و زن امروزه در ۲۹ کشور جهان در آفریقا و خاورمیانه که ختنه زنانه در آنجا مرسوم تر است، گرفتار این رسم هستند. در صورتی که جلوی این کارگرفته نشود، احتمال می رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۸۶ میلیون دختر جوان دیگر در سراسر جهان تحت این عمل قرار گیرند.

به گفته او، ختنه زنانه موجب صدمه به افراد می شود. اثرات فوری و طولانی مدت این اقدام شامل درد همیشگی، عفونت، عدم کنترل ادرار و بعضی اوقات مشکلات مزمن در حاملگی و وضع حمل می شود.

به رسمیت شناختن آزادی های مشروع سمن ها

معاون رئیس جهور در امور زنان روزهای شلوغی دارد. از دیدار با خانواده شهدا و حضور در جلسات مختلف و دیدار با فعالان زن تا تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره) .

شهیندخت مولاوردی در این هفته که همزمان با دهه فجر بود علاوه بر تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی، به دیدار فعالان زن که سازمان های غیردولتی را مدیریت می کند رفت و در دیدار با آنها از آزادی های مشروع سمن ها صحبت کرد و گفت: مهمترین فاکتور تصویب قانون ناظر بر تأسیس سازمان های غیردولتی در مجلس است تا بتوان استقلال و آزادی های مشروع این سازمان ها را به رسمیت شناخت و مردم را به سمت فعالیت و مشارکت هدایت کرد و در نهایت تمرین مردم سالاری آغاز شود.

او توضیح داده است: ما غیرحکومتی بودن و مستقل بودن سازمانهای غیر دولتی را وظیفه خود می دانیم و باید ظرفیت های آن ها به ویژه فعالیت در حوزه زنان شناسایی و گام هایی برای توان افزایی و نظارت برداشته تا بتوان با مشارکت دولت و سازمانهای غیر دولتی یا مردم نهاد کشور را برای فعالیت های اجتماعی مشارکت جویانه آماده کرد.

مولاوردی همچنین از حمایت دولت برای برداشتن محدودیت فعالیت سمن ها خبر داد و گفت: ما در صدد بهبود وضعیت زنان بوده به همین دلیل شاخصهای مورد نظر زن و خانواده را که در برنامه های رئیس جمهور اعلام شده بود تدوین خواهیم کرد و بر اساس آن برنامه ریزی لازم را انجام خواهیم داد.

اجرای طرح دورکاری زنان شاغل نیازمند ایجاد دولت الکترونیک است

طرح دورکاری زنان یکی از طرح هایی است که اجرای آن در دولت گذشته و در دولت یازدهم مخالفان و موافقان بسیاری داشت.

مخالفان معتقدند که اجرای این طرح نیازمند زیرساخت هایی است که از جمله آن ایجاد دولت الکترونیک است.

نسرین مختاری از فعالان حقوق زن می گوید: برای اجرای طرح دورکاری زنان شاغل نیازمند فراهم کردن زیرساخت دولت الکترونیک در کشور و ادارات هستیم و تا زمانی که این زیرساخت فراهم نشود نمی توان چندان امیدی به اجرای این طرح داشت.

به گفته او متاسفانه مشکل دوری کاری در ادبیات اداری کشور جا نیفتاده است. با اجرای طرح دورکاری هزینه های مالیاتی و رضایت شغلی زنان بیشتر خواهد بود اما باید زیرساخت های آن از جمله فضای مجازی و اینترنتی در کشور فراهم شود و دولت الکترونیک در ادارات بوجود بیاید تا خانم های شاغل بتوانند با استفاده از شبکه های مجازی امنیت اطلاعات و داشته های خود را حفظ و از سوی دیگر سرعت انتقال داشته باشند.