به گزارش پارس به نقل از مهر، مرکز فوریتهای پلیسی که بانام اختصاری پلیس ۱۱۰ شناخته می شود برای نخستین بار در سال ۷۹ برای پاسخگویی سریع به نیازهای هموطنان و مقابله ضربتی با جرایم خشن راه اندازی شد. به گفته سردار رویانیان نخستین رئیس پلیس ۱۱۰ کشور در کلانتریها تشکیل شد تا ماموران کلانتری برای در مواقع اضطرار در کمتر از ۱۵ دقیقه خود را به محل حادثه برسانند. پلیسی که ابتدا تنها دو گشت خودرویی کلانتری با برچسب ۱۱۰ برای آن درنظر گرفته شد. اما با گذشت ۱۳ سال از راه اندازی پلیس ۱۱۰ هنوز این پلیس نتوانسته است نیازهای شهروندان و حتی انتظارات فرماندهان را برآورده کند.

به طوریکه سردار رادان جانشین رئیس پلیس کشور خواستار کاهش زمان حضور ماموران این مرکز در کمتر هفت دقیقه برای پاسخویی به نیازهای پلیسی شهروندان شده است. او در این باره می گوید: پس از استفاده از خودرو به عنوان گشت ۱۱۰ و افزایش زمان رسیدگی به ماموریت ها تصمیم گرفتیم از موتورسیکلت برای کاهش زمان رسیدگی به ماموریت ها استفاده کنیم. امروز گشت های فوریتی در کلانشهرها موتورسیکلت است اما ماموران ما نیز در ترافیک گرفتار می شوند که همین عامل باعث افزایش زمان رسیدگی به درخواستهای شهروندان شده است. وی ادامه می دهد: اپراتورها براساس دستورالعمل باید فوریتهای پلیسی را تنشخیص دهند. نزاع، سرقتهای خشن و عربده کشی جزو اولویتهای اصلی رسیدگی از سوی ماموران است که باید در زمان استاندارد ۷ دقیقه رسیدگی شوند.

این اظهارات از سوی پلیس در حالی عنوان می شود که شهروندان از حضور با تاخیر پلیس در صحنه های اینچنینی گلایه دارند و معتقدند این پلیس هنوز نتوانسته انتظارات شهروندان را برآورده کند و علاوه بر تاخیر در حضور، تنها به عنوان یک پلیس گزارش نویس پس از وقوع اتفاق عمل می کند.

تاخیر ۴۰ دقیقه ای برای رسیدگی به نزاع

یکی از شهروندان که به علت نزاع با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و ماموران با تاخیر در صحنه حاضر شدند به مهر می گوید: چند شب قبل دو نفر از ساکنان محله سراج به خاطر جای پارک به من حمله کردند که موجب ترس و وحشت همسر باردارم شد. این افراد که خود را بزرگ محله می دانستند با تهدید مدعی بودند مرا می کشند و سه برابر دیه ام را پرداخت می کنند. وقتی با تهدید آنها روبرو شدم بلا فاصله با پلیس ۱۱۰ پایتخت تماس گرفتم. پس از ۱۰ دقیقه انتظار بار دیگر با پلیس تماس گرفتم و منتظر شدم. این در حالی بود که آنها همچنان را در کوچه عربده کشی و تهدید می کردند.

این شهروند ادامه داد: برای بار سوم که تماس گرفتم اپراتور اعلام کرد اگر شکایت دارم می توانم به ۱۹۷ زنگ بزنم. بالاخره پس از گذشت ۴۰ دقیقه ماموران پلیس در محل حاضر شدند. آنها مدعی بودند که نیرو نداشته اند و به همین دلیل یکی از گشتها برای رسیدگی آمده است. ماموران پس از نوشتن اظهاراتم و تهیه گزارش اعلام کردند اگر شکایتی دارم باید به کلانتری مراجعه کنم.

سرقت منزل و نیامدن ۱۱۰

یکی دیگر از شهروندان نیز که از عدم حضور به موقع پلیس ۱۱۰ ناراضی است می گوید: چندی پیش سارقی وارد ساختمان ما شد که بلافاصله با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتیم اما ماموران نزدیک به ۶۰ دقیقه بعد در محل حاضر شده و تنها به نوشتن لیست اموال سرقتی بسنده کرده و محل را ترک کردند.

در ۱۰ دقیقه می رسیم

جالب اینکه سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران در مورد زمان رسیدگی به فوریتهای پلیسی می گوید: میانگین حضور در عملیات ها ۱۰ دقیقه است و ماموران ۷۰ درصد عملیات ها را زیر هفت دقیقه انجام می دهند. این در حالی است که بررسی پرونده های نزاع مرگبار نشان می دهد زمان آغاز درگیری تا قتل حدود پنج دقیقه بوده است.

به گزارش مهر، به نظر می رسد فعالیت پلیس ۱۱۰ زیر نظر کلانتریها و نظارت ناکارآمد سبب شده است تا این یگان نتواند رضایتمندی مردم را جلب کند و موقعیتهایی که شهروندان در تماس با این مرکز تجربه کرده اند با آنچه که ناجا مدعی آن است در عمل تفاوت بسیار دارد.