به گزارش پارس به نقل از مهر، حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: بارندگی بی سابقه ای که در دی ماه سال جاری پس از ۱۰ سال خشکسالی در استان فارس رخ داد منجر به افزایش ۲۰ سانتیمتری آب در ۲۰۰ هکتار در این دریاچه شد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۷ تا کنون حتی در این ۲۰۰ هکتار هم اارتفاع آب دریاچه پریشان به این میزان نرسده بود اظهار داشت: میانگین بارندگی سالانه در فارس بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیمتر است که در سال های اخیر این میزان به ۱۸۰ میلیمتر کاهش یافته بود.

به گفته ابراهیمی، محیط زیست در سالهای اخیر اقداماتی برای احیای دریاچه پریشان که یکی از ۳ تالابی است که از حدود ۳ سال پیش کارگروه ملی مدیریت تالابها برای آن برنامه ریزی می کند انجام داده است.

مدیرکل محیط زیست فارس تصریح کرد: در سال جاری هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی تصرفی اطراف پریشان آزاد و با خاکریزی مرز بین تالاب و زمینهای کشاورزی که درآن کشت و زرع می شد مشخص شد.

وی افزود: همچنین تمام کانالها و نهرهای منتهی به دریاچه لایروبی و پاک سازی شدند تا روان آبهای سطحی به سمت این تالاب سرازیر شوند.

ابراهیمی یادآور شد: در حال حاضر دریاچه پرشان دارای سند منگوله دار است.

وی یکی دیگر از اقداماتی که برای احیای دریاچه پریشان برنامه ریزی شده را انتقال اب بین حوزه ای عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مطالعات دقیقی توسط متخصصان برای انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب آب علاوه بر آوردهای طبیعی از حوضچه سد نرگسی به دریاچه پریشان انجام می شود که چنانچه این بررسیها در سالهای آینده عملیاتی شود نقش مهمی در احیای دریاچه پریشان خواهد داشت.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه در گذشته ارتفاع مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری دریاچه پریشان حدود یک تا یک متر و ۲۰ سانتیمتر بوده اظهار داشت: امیدواریم با نرمال شدن شرایط بارندگی طبیعی و اقدامات احیایی دوباره بتوانیم ارتفاع پریشان را در تمام بخشها به این میزان برسانیم.

ابراهیمی تصریح کرد: در سالهای اخیر که شرایط خشکسالی در دریاچه پریشان حکمفرما بود برای حفاظت از زیستمندان این تالاب واز محل چشمه قلعه نارنجی و چشمه بنگ حوضچه های ۱تا ۲ هکتاری در این تالاب ایجاد می شد تا زیستمندان و به ویژه پرندگان مهاجر بتوانند به حیات خود ادامه دهند.