به گزارش پارس به نقل از مهر، اسفندیار چهاربند با بیان این مطلب گفت: بخشی از مطالبات فرهنگیان از نیمه دوم سال ۹۱ باقی مانده است که با تامین اعتبار این مطالبات تا هفته آینده پرداخت می شود. بیشتر این مطالبات مروبط به حق التدریس اردیبهشت و خرداد ۹۲ است که باید به آنها حق التدریس سه ماهه سالجاری و حق الزحمه آزمون های نهایی را که از دیماه گذشته تاکنون پرداخت نشده است اضافه کرد. بافت ۲۶ درصد مدارس تهران فرسوده است

وی با بیان اینکه تلاش می شود مابقی مطالبات فرهنگیان تا قبل از آغاز سال جدید به آنها پرداخت شود، درباره تعداد مدارس فرسوده پایتخت گفت: ۲۶ درصد ساختمانهای مدارس تهران بافتی فرسوده دارند که باید نوسازی شود. ضمن آنکه ۳۲ درصد از مدارس باید مقاوم سازی شود، مابقی مدارس تهران از استحکام کافی برخوردار هستند.

چهاربند درباره اعتبار اختصاص یافته شده برای نوسازی یا مقاوم سازی مدارس گفت: همه اینها بستگی به بودجه تخصیص داده شده دارد اما بیشتر فعالیتهای مربوط به نوسازی و مقاوم سازی مدارس با مشارکت خیرین مدرسه ساز است.

تعطیلی پنج شنبه های مدارس رسما لغو نمی شود

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در توضیح وضعیت تعطیلی پنج شنبه های مدارس نیز گفت: آموزش و پرورش قصد ندارد از تعطیلی پنج شنبه ها صرف نظر کند، در حال حاضر چند طرح برای استفاده از این ایام و مکان آموزشی برای فعالیت های فوق برنامه در قالب برنامه ها اختیاری داریم اما برای اینکه این تعطیلات به صورت رسمی ملغی شود، آموزش و پرورش برنامه ای ندارد.

به گفته چهاربند، ساعت کار مدارس بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل تعریف شده است که این طرح، با آنچه اکنون اجرا می شود تفاوت هایی دارد و ابعاد حقوقی آن باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

۱۲۰۰ نیروی مازاد در تهران

چاربند در پاسخ به سوالی درباره تعداد نیروهای مازاد در شهر تهران توضیح داد: بخش قابل توجهی از معلمانی که امروز به آنها نیروی مازاد گفته می شود در حدود ۱۲۰۰ نفر در تهران هستند که باید بگویم همه این نیروها از معلمان کارآمد هستند، اما به علت عدم تخصیص نیرو به بعضی از فعالیتها، به آنها مازاد گفته می شود. قطعا با استفاده از شیوه نامه ساماندهی و بکارگیری نیروها براساس ضوابط شیوه نامه بخش قابل توجهی از نیروهای مازاد جذب می شوند.

وی درباره نحوه جذب نیروهای مازاد ادامه داد: در رشته های کتابداری، استادکار برای هنرستان ها و معلم ورزش برای دوره های اول ابتدایی با محدودیت روبه رو هستیم که بر اساس ضوابط ساماندهی، اگر این محدودیتها برداشته شود، بخشی از این نیروهای مازاد جذب می شوند.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران البته باید ضوابط و مقررات ساماندهی بازبینی شود تا این افراد جذب شوند و مدارس از کمبود نیرو در این پست ها رنج نبرند.

۲۸ درصد مدارس تهران مشکل ملکیتی دارند

وی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد نیروهای مازاد به دلیل ضعف جسمی، فاقد کارآیی هستند و باید با تدابیر لازم امکان بازنشستگی آنها را فراهم کرد، درباره مدارس استیجاری پایتخت گفت: ۲۱۰۰ ساختمان آموزشی در تهران وجود دارند که ۷۲ درصد از این ساختمان ها متعلق به آموزش و پرورش است اما ۲۸ درصد از این مدارس، مدارس مساله دار ملکی و یا متعلق به برخی نهادها هستند که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته اند و یا دارای مالک حقیقی هستند که این مدارس را اجاره داده اند اما برخی بنابرنیتشان اجاره قابل توجهی نمی گیرند.

چهاربند ادامه داد: ۸۰ مدرسه از مجموع این مدارس، حکم قلع و قمع دارند. در تابستان برای تخریب این مدارس اقدام می شود مگر اینکه با مالکان صحبت شود. البته تلاشهایی شده با اجازه شورای آموزش و پرورش استان، باقی مانده مبلغ مورد نیاز را تامین کنیم تا هزینه انتقال اسناد آن مدارس را به آموزش و پرورش فراهم کنیم. با این وجود ۸۰ ملک دیگر هم هست که باید قبل از ورود به تابستان تعیین تکلیف شود.