به گزارش پارس به نقل از مهر، سعید شیرکوند در نشست هم اندیشی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و روسای انجمن های دوستی ایران و سایر کشورها که عصر روز دوشنبه در کاخ نیاوران برگزار شد، بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی یکی از سازمان های تقریبا فرهنگی است یکی از پتانسیل هایی که می تواند به سازمان ما و یا سازمان های دیگر کمک کند همین انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها است. امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل استفاده کنیم آن هم در جایگاه واقعی اش. وی گفت: انجمن های دوستی ایران و سایر کشورها می تواند بازوهای پرتوانی باشد برای همه بخش های کشور از جمله بخش مربوط به سازمان میراث فرهنگی که در حد بضاعت شناسایی کرده و تعدادی از آنها را که تا حدودی فعال تر بودند را برای این برنامه دعوت کردیم.

شیرکوند ادامه داد: باید انجمن های دوستی ایران و سایر کشورها به جایی برسند که اگر وزیری خواست به خارج از کشور برود، بگویند انجمن های دوستی نیز همراهش باشند و یا اطلاعات لازم را از آنها نیز کسب کنند.

در ادامه این نشست بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی گفت: من با وضعیت انجمن ها بیگانه نیستم، باید بگویم که در گذشته در مرحله صادرات و بازرگانی ایران یکی از بهترین ها بود. صنایع دستی در ردیف اول صنایع خلاق محسوب می شود و گردش مالی میلیون دلاری در آن وجود دارد.

نامور مطلق ادامه داد: کالاهای تقلبی از برخی کشورها به نام ایران صادر می شود باید به کمک وزارت امور خارجه برای جلوگیری از این اتفاق هم اندیشی کنیم. صنایع دستی غیرایرانی توسط کشورها عرضه می شود آنها حتی شهری را به نام کاشان نیز نامگذاری کردند تا اگر فرشی را صادر کردند بگویند این فرش متعلق به کاشان است.

معاون صنایع دستی خاطر نشان کرد: مهمترین کمک انجمن ها ایجاد ارتباط بین ما و سفارتخانه ها است باید بتوانند با فضای داخلی کشورها و زیبایی شناسی که دارند ارتباط برقرار کنند سلیقه های بازار را بشناسند و به ما نیز اطلاع دهند.

در ادامه این نشست مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: اظهار شگفتی می کنم که از این همه ظرفیت هایی که در ایران وجود دارد ولی از آن استفاده نمی کنیم خیلی از افراد جاذبه های گردشگری را در تلویزیون دیده اند، اما می خواهند بروند و آن محل را هم از نزدیک ببینند. اگر کسی گرسنه باشد و غذای خوبی جلوی آن قرار بدهیم حتما از آن استفاده خواهد کرد. غذای گردشگر نیز که همان جاذبه است، در ایران وجود دارد و باید گردشگر همت کرده و از آن استفاده کند.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: انجمن ها نقش پلی را دارند که یک طرف آن ما هستیم و طرف دیگر کشورها و گردشگرانش. باید بدانیم که گردشگر در ایران چه چیزی می خواهد انجمن های دوستی باید بتوانند این ظرفیت ها و نیازمندی ها را شناسایی کند.

وی به حضور وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا در ایران اشاره و بیان کرد: وی زمانیکه می خواست از ایران برود گفت دلم نمی آید ایران را ترک کنم ایران از نظر او بسیار شگفت انگیز است مطمئن باشید ما جاذبه های زیادی داریم و ایران سرزمین ثروتمندی است که باید به آن توجه شود عده ای می گویند باید اول زیرساخت ها را آماده کنیم تا گردشگر بیاید اما عده دیگر معتقدند اگر گردشگر بیاید زیرساخت ها هم آماده می شود. یک طرف پل آماده پذیرش گردشگر است باید بدانیم در آن طرف پل گردشگران چه چیزی می خواهند. نقش انجمن های دوستی مانند این پل است.

حجت ادامه داد: ناامیدی در حرف های معاون صنایع دستی وجود داشت، ولی من معتقدم که باید گردشگران برای آمدن به ایران اقدام کنند؛ چراکه شرایط مهیا است.

در ادامه این نشست نمایندگان انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها هر کدام پیشنهاد خود را اعلام کردند، اما در میان آنها یکی از روسای این انجمن ها به این نشست اعتراض کرد و گفت: ما به این برنامه نیامده ایم تا موعظه گوش کنیم، بلکه راهکار می خواهیم.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی هم در پاسخ به وی تصریح کرد: موعظه نکردم. شما اگر مشکلی برای ورود گردشگر دارید، باید به آژانس های گردشگری مراجعه کنید.

سعیدی شیرکوند همچنین بیان کرد: انجمن های دوستی منتظر سازمان میراث فرهنگی نباشند. همه شعارها این است که دولت باید کوچکتر شود، شما نیز فعال تر از قبل باشید تا دولتی ها به سراغ شما بیایند.