به گزارش پارس به نقل از مهر، سفر شبانه پیامبراکرم (ص) در روی زمین از مکه آغاز شد و به مسجد الاقصی رسید. در آسمان اما درهای هفت آسمان به روی ایشان باز شد تا آیات عظمت الهی را به چشم ببینند. روایت است که رسول خدا (ص) در آن شب در خانه ام هانی دختر ابیطالب و خواهر امام علی (ع) بودند و از آنجا به معراج رفته و مجموع مدتی که آن حضرت به سرزمین بیت المقدس و مسجدالاقصی و آسمان ها رفتند و بازگشتند از یک شب بیشتر طول نکشید .

در آن شب، جبرئیل به پیامبر اکرم، خبر از سفر عجیبی با مرکبی به نام براق می داد و پیامبر، در پی این خبر برخاستند و راهی شدند. سفری که از مکه تا بیت المقدس ادامه داشت و ایشان از بیت المقدس و بیت الحم زادگاه حضرت عیسی (ع) و منازل انبیا و آثار و جایگاه آنان دیدن کردند و در بعضی از منازل نماز خواندند. در مدینه و هجرتگاهی که سال های بعد رسول خدا (ص) به آنجا هجرت فرمودند، مسجد کوفه، طور سینا و بیت اللحم - زادگاه حضرت عیسی (ع) – و مسجد اقصی مکان هایی بود که پیامبر اکرم در آنها نماز گزاردند و از آنجا به آسمان رفتند.

رسول اکرم (ص) در سفر آسمانی شان ستارگان و بهشت و دوزخ، درجات بهشتیان و اشباح دوزخ را هم مشاهده کردند.

به فاصله چشم بستن و بیدار شدن

این سفر یک شب به طول انجامید، طوری که صبح آن شب را در همان خانه بودند و آن طور که در تفسیر عیاشی از امام صادق (ع) نقل شده است رسول خدا (ص) نماز عشاء و نماز صبح را در مکه خواندند.

معراج یکى از معجزات پیامبر است که در قرآن هم به صراحت در سوره های نجم و اسراء از آن خبر داده شده است. در سوره اسراء آمده است: منزه و پیراسته است خدایى که پیامبر خود را شب هنگام از مسجد الحرام تا مسجد اقصى برد تا برخى از آیات و نشانه هاى قدرت خود را نشان او بدهد، او است شنوا و بینا.

سیر پیامبر گرامى (ص) در نیمه شب از مسجدالحرام تا مسجدالأقصى، سیر اعجازى بود که از توانایى بشر خارج است. قرآن این اعجاز را براى پیامبر (ص) ثابت مى کند و از آن در آیات ۱۸-۱۳ سوره نجم به دفاع می پردازد و می فرماید که مسجد الأقصى آخرین نقطه سیر پیامبراکرم (ص) نبوده، بلکه از آنجا به سوى جهان بالا نیز عروج کردند.

مرحله دوم معراج پیامبر در سوره نجم این طور توصیف شده است :

سپس [پیامبر (ص) در شب معراج] نزدیک و نزدیک تر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا] به اندازه طول دو کمان یا کمتر بود. در اینجا، خداوند آنچه را وحی کردنی بود، به بنده اش وحی کرد. آنچه را دید، انکار نکرد. آیا با او درباره آنچه دید، مجادله و ستیز می کنید؟ و بار دیگر نیز او را نزدیک سدرةالمنتهی که بهشت جاویدان در آنجاست، دیده است. در آن هنگام که چیزی (شکوه و نور خیره کننده ای) سدرةالمنتهی را پوشانده بود. چشم او هرگز منحرف نشدو طغیان نکرد. (آنچه را دید، واقعیت بود) او در شب معراج، برخی نشانه های بزرگ پروردگارش را دید .

نگینی به نام قم

در روایاتی که صدوق (ره) و دیگران نقل کرده‏ اند، یکی از مکان هایی که آن حضرت در هنگام سیر بر بالای زمین مشاهده فرمود سرزمین قم بود که به صورت بقعه‏ ای می‏ درخشید و چون از جبرئیل نام آن نقطه را پرسید پاسخ داد: اینجا سرزمین قم است که بندگان مؤمن و شیعیان اهل بیت تو در اینجا گرد می‏ آیند و انتظار فرج دارند و سختیها و اندوهها بر آنها وارد خواهد شد.

امت تو ضعیف ترین اند

صدوق همچنین روایت دیگری در امالی می آورد و می نویسد:

در آن شب خدای تعالی ۵۰نماز بر او و بر امت او واجب کرد و چون باز می‏ گشت عبورش به حضرت موسی افتاد پرسید: خدای تعالی چقدر نماز بر امت تو واجب کرد؟

رسول خدا (ص) فرمود: پنجاه نماز.

موسی گفت: بازگرد و از خدا بخواه تخفیف دهد!

رسول خدا (ص) بازگشت و تخفیف گرفت. ولی دوباره موسی گفت: بازگرد و تخفیف بگیر، زیرا امت تو (از این نظر) ضعیف ترین امت ها هستند و از این رو بازگرد و تخفیف دیگری بگیر چون من در میان بنی اسرائیل بوده‏ ام و آنها طاقت این مقدار را نداشتند، و به همین ترتیب چند بار رسول خدا (ص) بازگشت و تخفیف گرفت تا آنکه خدای تعالی پنج نماز مقرر فرمود. و چون باز موسی گفت: بازگرد، رسول خدا (ص) فرمود: دیگر از خدا شرم می‏ کنم که به نزدش بازگردم.