به گزارش پارس به نقل از مهر، علیرضا بیات روز سه شنبه در حاشیه همایش روسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران گفت: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز دو روز قبل به تایید شورای نگهبان رسید. این قانون دارای ظرفیتهای قابل توجهی است و همزمان با طی فرآیند ابلاغ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن را اجرایی می کند چرا که مقدمات اجرای این قانون فراهم شده است. وی در مورد ورود برنج آلوده به کشور هم گفت: برنج آلوده از مرزهای شرقی کشور وارد می شود و در این رابطه نیروهای انتظامی فعال شده اند تا با این تهدیدات جدی برخورد کنند.

معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به خبرنگار مهر که از او دست داشتن مسئولان شرکتهای نفتی در قاچاق سوخت پرسیده بود گفت: قاچاق سوخت عمدتاً خارج از شبکه انجام می شود و پرونده ای در مورد اینکه توسط مسئولان دولتی انجام شود نداریم. بخشی از سهمیه ها بیش از نیاز است که باید مورد بازنگری قرار گیرد. سهمیه نیروگاه ها، کشاورزان و سوخت خودروها باید به صورت بهینه توزیع شود چرا که ممکن است یک کشاورز و یا یک کارگاه تولیدی سوخت مازادش را به فروش برساند که این موضوع موجب ایجاد قاچاق سوخت می شود.

بیات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از مبادی رسمی هم قاچاق صورت می گیرد گفت: افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی اقدام به قاچاق از مبادی غیررسمی و رسمی همانند گمرک می کنند البته رئیس جدید گمرک قول داده است در این حوزه بازنگری های اساسی انجام و جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.

وی در پایان از لزوم ارایه کد رهگیری به تمامی کالاها خبر داد و افزود: در قانون جدید پیش بینی شده است که تمامی کالاها کد رهگیری داشته باشند و وزارت صنعت موظف است این کد را طراحی و اجرا کند. اگر کالایی فاقد برچسب و کد رهگیری باشد قاچاق محسوب می شود.