به گزارش پارس به نقل از مهر، بهمن نامور مطلق در سومین نشست فصلی سازمان میراث فرهنگی که این بار شب گذشته با حضور هنرمندان صنایع دستی و سنتی در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد، گفت: وضعیت صنایع دستی کشور نامطلوب است. حساسیت مردم کم شده و محصولات کاربرد خود را در زندگی از دست داده اند و صنایع دستی به یک حس نوستالژیک تقلیل یافته است.

هنرمندان صنایع دستی با موشکل بیمه دست و پنجه نرم می کنند و فرزندانشان رغبتی به ادامه کار پدر ندارند. همچنین در عرصه بین المللی در حال حذف شدن هستیم. چگونگی روابط خارجی و تحریم ها هم صدمات زیادی به این موضوع زده است. معاون صنایع دستی کشور گفت: رقبای چینی و هندی خود را تقویت کرده اند و رقبایی مثل تایلندی و مالزی گوی سبقت را از ایران ربوده اند. از نظر ساختاری نیز تشکیلات صنایع دستی مجروح شده و اعتبارات آن اندک است. اگرچه این خانه ویران شده ولی پای بست آن سالم است. چون صنایع دستی عمق چندهزارساله در ایران دارد.

وی با اعلام اینکه ۳۵درصد کارگاه های صنایع دستی تعطیل شده اند گفت: فناوری برخی هنرها را از دست داده ایم و برای احیای برخی از هنرهای ایرانی باید به کشورهای دیگری رفت و از آنها روش احیا را یاد گرفت.

نامورمطلق ادامه داد: طرح ملی عملیات نجات بخشی صنایع دستی تدوین شده و در حال راه اندازی است و در این زمینه کارگروهی نیز شکل گرفته که نخستین سفر آن به شهر یزد انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات صنایع دستی یک پنجم اعتبارات سینما است افزود: همچنین برای راه اندازی مرکز تحقیق طراحی و بسته بندی صنایع دستی توافقنامه ای امضا شده که اگر اعتبار مربوط به آن تخصیص داده شود ۳۰۰ کارگاه را تحت پوشش قرار می دهیم.

در ادامه این برنامه بیانیه شورای هنرهای سنتی در صنایع دستی خوانده شد. در این بیانیه آمده که این شورا آمادگی کامل خود را برای کمک و مساعدت در زمینه تاسیس حوزه های آموزشی استادان پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع دستی، تاسیس فرهنگسرا، خانه هنرمندان، موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران استفاده از هنرهای سنتی و صنایع دستی در مبلمان شهری تهران و ایران، تاسیس دهکده هنرهای سنتی و صندوق حمایت از هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی اعلام می کند.

همچنین از ۱۰هنرمند پیشکسوت با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد. مهین افشان پور در رشته نگارگری و نخستین بانوی ایرانی دارای درجه یک هنری، بیاض امیرعطایی استاد سازسازی، علی بابا بختیاری هنرمند شیشه گر، مقصود پاشایی دارای درجه یک هنری در رشته سفال و سرامیک، منصور تامسن استادن تذهیب و طراحی سنتی، منصور حافظ پرست استاد قلمزنی، حسین زمرشیدی استاد معماری و هنرهای وابسته، سیدعباس سیاحی استاد رنگرزی، مرتضی مطیفی فرد استاد گچبری و منصور وفایی استاد خیالی نگاری (نقاشی قهوه خانه ای) از جمله استادان پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع دستی بودند که در این مراسم توسط رییس سازمان میراث فرهنگی و معاونانش مورد تقدیر قرار گرفتند.