به گزارش پارس به نقل از مهرنیوز، فهمیه فیروزفر صبح چهارشنبه در همایش کارآفرینی ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار با بیان این مطلب گفت: شهرداری تهران صرفا هدفش حمایت از زنان نبود و درصدد بودیم الگوی توانمندسازی را ایجاد کنیم. به همین دلیل در۲۲ منطقه شهرداری تهران نماینده بانوان مستقر شد که آنها بتوانند زنان سرپرست خانوار را شناسایی، ثبت نام و سپس از وضعیت زندگی شان بازدید کنند. وی افزود: در ملاقات مردمی که با زنان سرپرست خانوار داشتیم حدود ۲ هزار نفر از آنها به ما مراجعه کردند که نیازهایشان احصاء شد.

فیروزفر با بیان این که محور فعالیتهای ما خانواده است نه صرفاً زنان سرپرست تصریح کرد: سیستم فناوری و کسب اطلاعات ستاد توانمندسازی زنان به گونه ای است که تمامی آنها با ذکر مشخصات، نوع کمک، نحوه فعالیت و… در سامانه ثبت می شود تا بتوانیم وضعیت آنها را روز به روز بررسی کنیم. این سیستم به گونه ای است که اگر یک زن سرپرست خانوار از یک ناحیه تهران یا از شهر به جای دیگری نقل مکان کند اطلاعات در اختیار ما قرار می گیرد.

به گفته رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران، هدف این نهاد توانمندسازی زنان است نه حمایت ما سعی می کنیم با مهارت آموزی و اشتغال زنان سرپرست خانوار را خودکفا و کارآفرین تربیت کنیم به همین منظور ۱۲۶ تربیت کوثر برای اشتغال زنان سرپرست در کل شهر تهران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار در کار تولید پوشاک هستند و کار آفرینان آنها را بیمه می کنند. تولیدات پوشاک بسیاری از این زنان امروز به جایی رسیده است که با برندها رقابت می کنند و حتی برخی از تولید کنندگان پوشاک ترکیه پس از بازدید از محصولات اعلام کردند که تولیدات این زنان می تواند به کشورهای دیگر صادر شود.

وی به برگزاری چهارمین همایش زنان و تولید ملی اشاره کرد و گفت: ما سه دوره جشنواره زنان و تولید ملی را برگزار کرده که در دوره اول هیچگاه فکر نمی کردیم محصولات تولیدات این زنان به جایی برسد که بتوان آنها را صادر کرد اما امروز بسیار خوشحالیم که چنین شرایطی هم برای این زنان و هم برای رونق اقتصادی کشور به وجود آمده است.

فیروزفر برگزاری بازارچه های خیریه را برای زنان سرپرست خانوار از دیگر اقدامات ستاد اعلام کرد و گفت: ما همواره برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از زنان کلاس های آموزشی درباره روند حضور در بازارچه خود اشتغالی و نحوه فروش محصولاتشان برگزار می کنیم تا ببینیم آنها تا چه اندازه می توانند محصولات شان را در بازارچه ها به فروش برسانند. حمایت درمانی از فرزندان زنان سرپرست و همچنین از خود آنها از دیگر فعالیت های ما در این بخش است.

رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران به همکاری با خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و گفت: ستاد توانمندسازی جلسه ای با خیرین مدرسه ساز برگزار کرده تا بتوان از کمک آنها برای ساخت فضاهای کارگاهی به منظور اشتغال زنان سرپرست استفاده کرد. همچنین نهادهای فرهنگی همچون موسسه نظم فرهنگی کمک های بسیار زیادی به امر سوادآموزی و تدریس فرزندان زنان سرپرست انجام داده اند به همین منظور در بهمن ماه قرار است جشنواره نظم فرهنگی به منظور تقدیر از این خیرین در برج میلاد تهران برگزار شود.

وی در پایان با انتقاد از نبود سامانه ای برای ثبت اطلاعات دقیق زنان سرپرست خانوار گفت: متاسفانه در کل کشور سامانه ای برای ثبت یکسان اطلاعات این زنان وجود ندارد مثلاً در شهرداری تهران اطلاعات زنان سرپرست با کد ملی ثبت می شود، در شهر دیگر با کد شناسنامه و… اگر یک سامانه اینترنتی برای ثبت دقیق اطلاعات افراد به صورت یکسان ایجاد شود قطعاً می توان کمک های بیشتری از طریق دریافت اطلاعات از وضعیت زنان سرپرست خانوار به آنها کرد چرا که آنها تنها مسئول خود نبوده و فرزندان بسیاری در اختیار آنها است که باید به درستی تربیت شوند و آموزش ببینند.