به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت وگویی در پاسخ به نقدهای مطرح شده در رابطه با تحقق طرح جامع و طرح تفصیلی و این که این طرح‏ ها در حال حاضر تا حد زیادی با بخش‏ نامه اجرا می‏ شوند، تدوین و ابلاغ این طرح‏ ها را اتفاقی خوب دانست و گفت: آن چه که در این ارتباط مورد نقد است، این است که طرح جامع در سال ۸۶ آماده شد ولی طرح تفصیلی با تاخیر قابل تامل در سال ۹۱ ابلاغ شد و با توجه به اینکه محورهای طرح تفصیلی براساس راهبردهای طرح جامع تهیه می شود و لذا این تاخیر بیش از حد باعث شده است تا موضوعیت برخی محورهای مطالعه شده و پیش بینی شده در طرح جامع و تفصیلی از بین برود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که علی رغم ابلاغ طرح جامع و تفصیلی، بسیاری از تعیین تکلیف های طرح جامع و تفصیلی که شهرداری تهران مکلف به انجام آنها بوده تا کنون تعیین تکلیف نشده ‏ اند.

سالاری با تاکید بر اینکه نمی توان گفت این طرح های مهمی چون طرح جامع و تفصیلی صوری است، به وجود پهنه بندی چهارگانه S، R، MوG در تهران که براساس طرح تفصیلی مشخص شده است اشاره کرد و گفت: مشخص شدن پهنه‏ ها و زیرپهنه‏ های مختلف شهر تهران و قرارگیری آن در پورتال قابل دسترس برای شهروندان موجبات شفاف سازی کاربری پلاکهای مختلف شهر تهران شده است. ولی عدم اقدام شهرداری در جهت مشخص کردن تعیین تکلیف های طرح تفصیلی، باعث می شود هنوز فضای رانت و تبعیض در شهرداری تهران وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمامی متخصصین شهری و نخبگان امیدوار بودند با ابلاغ طرح جامع و تفصیلی، شاهد شفاف سازی در تمام حوزه های مدیریت شهری به ویژه حوزه های مرتبط با شهروندان باشیم، توضیح داد: وقتی تعیین تکلیف ها انجام نمی شود، شهرداری برای پیشبرد کارش به ناچار در شورای معماری مناطق یا در شورای معاونین شهرداری اقدام به تدوین و صدور بخش نامه هایی برای عملیاتی کردن طرح تفصیلی می کند یا در اقداماتی موضوعات را به کمیسیون ماده پنج ارجاع می دهد که در آن جا شهرداری تهران بیشترین نقش را در تصویب مصوبات دارد و بعضا شاهدیم که از راهبرد های طرح جامع و تفصیلی انحراف هایی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با وجود ابلاغ طرح تفصیلی و جامع، هنوز هم شاهدیم شهرداری برای برخی پروژه ها، راهی برای تغییر کاربری گذاشته و پروژه هایی مانند پروژه ایران زمین در شهرک غرب یا شهروند فرمانیه نیز به همین شکل به وجود آمده اند، چه طور می توان کاری کرد که قانون برای همه یکسان اجرا شود؟ تاکید کرد: این که کمیسیون ماده پنج به عنوان یک نهاد قانونی برای تغییر کاربری ها پیش بینی شده است، فی نفسه کار خوبی است زیرا طرح جامع و طرح تفصیلی در کلانشهری مثل تهران، باید قابل انعطاف باشند و ممکن است برخی از مطالعات صورت گرفته طرح تفصیلی جامع نبوده باشد یا به مرور زمان مجبور شویم برخی از رویکرد ها را تغییر دهیم و لذا قابلیت انعطاف‏ پذیری طرح تفصیلی و بعضاً تغییر پهنه ‏ ها و کاربری‏ ها چنانچه در مسیر اهداف تدوین کنندگان طرح‏ ها باشد نقطه قوت محسوب می‏ گردد.

وی با بیان این که آن چه که مورد نقد شوراست، این است که در تصمیمات کمیسیون ماده ۵، رویکرد اعضای این کمیسیون و به ویژه شهرداری تهران، درآمد زایی برای شهر تهران بوده است، گفت: متاسفانه پس از این که چندین دهه از عمر شهرداری می گذرد، هنوز درآمد پایدار برای اداره شهر نداریم و هزینه های شهر با کمک تراکم فروشی و عوارض ناشی از ساخت وساز تامین می شود.

سالاری با اشاره به پروژه‏ های انجام شده توسط شهرداری و نیاز مالی شهرداری برای تامین این پروژه‏ ها، تاکید کرد که رویکرد نباید صرفا درآمدزایی باشد و گفت: چیزی که در گذشته در پروژه های مختلف شاهد آن بوده ایم این است که در اعطای مجوزهای کمیسیون ماده ۵، بررسی پیوست های زیست محیطی، ترافیکی، اجتماعی، فرهنگی و… صورت نگرفته است و امیدوارم با نگاه جدید شورای شهر چهارم، وضع تمامی تعیین تکلیف ها و طرح های موضوعی و موضعی که در طرح جامع و تفصیلی برعهده شهرداری تهران گذاشته شده است، مشخص شود تا جاهایی که نیاز است شهرداری تهران یا معاونان شهرداری و یا شهرداران مناطق در شورای معماری مناطق تصمیم بگیرند، برچیده شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، هم چنین ضمن بیان این که در جلسه اخیر با کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، شهرداری تهران را مجاب کردیم که تا پایان سال اول برنامه اول (آخر سال ۹۳) کلیه مطالعات و اقدامات بعمل آمده در خصوص طرح های موضوعی و موضعی و تعیین تکلیف‏ های پیش بینی شده در طرح های جامع و تفصیلی، انجام شود و مسیر قانونی را طی کند، گفت: امیدواریم که در شروع سال ۹۴ یا اواسط سال ۹۳، شاهد تعیین تکلیف ها باشیم و بتوانیم شهر را بدون بخش نامه اداره کنیم.

سالاری درباره ی رانت های به وجود آمده در اثر طرح تفصیلی و تعهدات مالی شهرداری، گفت: با ابلاغ طرح‏ تفصیلی شهر تهران، شهروندان متوجه می شوند که هر پهنه در کجا قرار گرفته است و هر بلوک شهری جزء چه پهنه ‏ ای است و زیرپهنه و تعداد طبقات هم مشخص است و لذا در نتیجه ابلاغ طرح تفصیلی قاعدتاً تعدادی از شهروندان سود برده ‏ اند و برخی متضرر که این امر طبیعی به نظر می‏ رسد و نمی‏ توان گفت طرح تفصیلی برای برخی ایجاد رانت کرده است.

سالاری به بررسی‏ های مطالعاتی و میدانی مشاورین معین مناطق ۲۲ گانه و مشاور معین مادر به هنگام نهایی کردن سندها اشاره کرد و گفت: در نتیجه این بررسی‏ های میدانی برخی پهنه‏ ها به سکونتگاه و برخی به پهنه مختلط (M) و برخی به پهنه کار و فعالیت (S) و برخی حفاظت شده (G) اختصاص پیدا کرد.

این عضو شورای شهر تهران، با اشاره به تاخیر ۴ ساله در ابلاغ طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع، اظهار کرد: شهرداری تهران در اقدامی آگاهانه ولی بطور غیرمستقیم، شهروندان را نسبت به آثار کم شدن طبقات قابل ساخت پلاکها آگاه کرد و با هجوم شهروندان جهت اخذ پروانه، شاهد ایجاد درآمد قابل توجهی برای شهرداری بودیم.

تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی و رویکرد شهرداری برای درآمدزایی، باعث شد مناطق شمالی اشباع شوند

وی همچنین با بیان این که در بعضی مناطق به ویژه مناطق شمالی شهر، مناطق به سقف جمعیت‏ پذیری خود رسیده‏ اند و عملاً نباید در آن مناطق پروانه ‏ ای داده شود، ولی شهروندانی هم در این مناطق هستند که آن زمان پول نداشتند و یا توان پرداخت عوارض جهت اخذ پروانه را نداشته‏ اند. حال اگر به آن ها بگوییم نمی توانید ساخت وساز کنید، مورد اجحاف قرار می گیرند.

سالاری تاکید کرد: متاسفانه این تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی و رویکرد شهرداری برای درآمدزایی، باعث شد این اتفاق بیفتد.

این عضو شورای شهر، هم چنین با اشاره به همگرایی شهرداری و دولت در سال ۹۱ در اضافه کردن یک یا دو طبقه به اکثر پهنه ‏ های مسکونی شهر تهران، گفت: اگر واقعا طرح‏ های تفصیلی و جامع، نتیجه میلیون ها ساعت کار کارشناسی بوده است، چه طور می شود طی چند ساعت یک یا دو طبقه به تراکم اکثر پهنه های مسکونی شهر اضافه کنیم.

وی در پاسخ به این که آیا نمی توان این مصوبه را لغو کرد، افزود: ما مخالف این موضوع در حال حاضر هستیم؛ زیرا در صورت لغو این مصوبه، اول اعتماد شهروندان به اسناد فرادست از بین می رود و دوم اینکه بسیاری از شهروندان بر اساس این مصوبه تصمیم گیری کرده اند، ملک خریده اند و پروانه گرفته اند. یک سری بر همین اساس منتفع شده اند و خانه ساخته اند و ما نمی توانیم خانه شان را خراب کنیم و از سوی دیگر یک سری از پلاکها هم هنوز ساخته نشده ‏ اند و چنانچه این مصوبه لغو شود عملاً حقوق شهروندی و عدالت محوری زیر سوال می‏ رود.

نایب رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران، هم چنین در پاسخ به این که چه نظارتی بر اجرای سلیقه ای طرح ها و تخلفاتی که صورت می گیرد وجود دارد، با بیان این که یکی از حلقه های مفقوده شورای شهر همین مسئله است، اظهار کرد: با وجود این که سه دهه از عمر شوراها می گذرد و شوراها به یک بلوغ کارشناسی و جامع نگری در مدیریت شهری رسیده اند، ولی متاسفانه نهاد شورا هنوز به جایگاه واقعی خود بویژه در بعد نظارتی نرسیده است.

وی با اشاره به رد مصوبه مجلس برای حضور رئیس شورا در کمیسیون ماده ۵ توسط شورای نگهبان در دولت گذشته، ابراز امیدواری کرد که در تعامل با دولت تدبیر و امید، شورا نه تنها در کمیسیون ماده ۵ بلکه در شورای عالی شهرسازی و معماری هم دارای حق رای شود. چرا که تنها مرجعی که می تواند نظارت عملی و عینی بر طرح تفصیلی و جامع داشته باشد شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است.

سالاری با بیان این که یکی از وظایف مهم نهاد شورا، نقش نظارتی آن است که متاسفانه اهرم های لازم آن را نداریم، وی گفت: انشاءالله شاهد عملی شدن مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری تصدی ‏ گری‏ های حوزه شهری به شوراها و نهایتا ارتقاء جایگاه شوراها، باشیم.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی این بوده که شهرداری تهران در کارهای ریشه ای و پژوهش محور سرمایه گذاری نکرده و بیش تر در کارهایی که در منظر عمومی نمود عینی داشته است سرمایه گذاری داشته است تا اقداماتی که در جهت تحقق اهداف طرح جامع و تفصیلی باشد.

وقتی شهرداری قدرت دارد در کمتر از یک سال بزرگراه امام علی را بسازد، پس می‏ تواند طرح های موضوعی و موضعی را نیز نهایی نماید.

سالاری با بیان اینکه قطعا نهایی شدن طرح های موضعی و موضوعی و سایر تعیین تکلیف های طرح جامع و تفصیلی به کاهش قدرت شهرداری می ‏ انجامد، افزود: وقتی شهرداری قدرت دارد در کمتر از یک سال بزرگراه امام علی را بسازد، پس می‏ تواند طرح های موضوعی و موضعی را نیز نهایی نماید.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، راهکار اساسی ارتقاء جایگاه نهاد شورا را شکل‏ گیری مدیریت یک پارچه شهری دانست و افزود: زمانی طرح جامع و تفصیلی می‏ تواند جامع و کامل اجرا شود که اختیارات آن در حوزه مدیریت شهری و نهاد شورا قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی، تصدی‏ گری های حوزه های درون شهری، به خود شوراها واگذار شود تا به این ترتیب هر قسمت شهر به یک اداره یا ارگان و وزارتخانه، پاسخگو نباشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی هم چنین در رابطه با مشکلات گودبرداری که هرازگاهی در تهران حادثه آفرین می شود، با ابراز تاسف از نبود یکپارچگی در قوانین و مقررات مقاوم سازی، تاکید کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری باید در یک اقدام سریع بسته ای از ضوابط گودبرداری را که لازم الاجرا برای همه نهادها است تدوین و ابلاغ نماید.

ضوابط گودبرداری هم جزو ضوابط مقررات ملی سازمان شود

وی ادامه داد: همان طور که در ساختن یک ساختمان، از نظر رعایت استانداردهای آیین‏ نامه ۲۸۰۰ در رابطه با زلزله، نظارت صورت می گیرد، باید در زمینه ی گودبرداری هم قوانین تدوین شود. اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است، بعضا موازی کاری بوده و قرار است شورای عالی شهرسازی و معماری، نسبت به این کار اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در بخش دیگری اضافه کرد: این روزها شاهد بررسی عملکرد برنامه پنج ساله اول و نهایی کردن و اصلاح لایحه برنامه عملیاتی پنج ساله دوم شهرداری تهران هستیم و بررسی‏ ها نشان می‏ دهد که این برنامه غیرکمی و با اشاره به برخی کلی‏ ‏ گویی‏ ها و اهداف راهبردی تدوین شده است و عملاً سنجش پذیر و قابل ارزیابی نمی‏ باشد. لذا شورای چهارم و کمیسیون های شش گانه درصدند برنامه پنج ساله دوم را کاملا سنجش پذیر و عملیاتی کنند و تا حد خدمات و ماموریت ها پیش ببرند.

وی این موضوع را به عنوان یکی از اتفاقات خوبی که در شورای شهر چهارم رخ می دهد عنوان کرد و گفت: کمیسیون های شورا یک ماه جهت بررسی بیشتر لایحه برنامه عملیاتی شهرداری تهران با کارشناسان مربوطه جهت سنجش‏ پذیری و کمی کردن برنامه پنج ساله دوم، وقت گرفته‏ اند.

سالاری، هم چنین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر چهارم و کمیسیون شهرسازی، این است که به صورت عملی طی یک برنامه پنج ساله به سمت درآمدهای پایدار برویم، گفت: براین اساس به دنبال تصویب طرحی جهت الزام شهرداری برای فاصله گرفتن از تراکم فروشی و حرکت به سوی درآمد پایدار هستیم.

متاسفانه برای کسانی که موجبات انحراف از طرح های جامع و تفصیلی را پیش می آورند، جرمی در اسناد فرادست پیش بینی نکرده ایم.

سالاری با بیان این که یکی از رویکردهای مهم رسیدن به سمت درآمد پایدار و ترغیب بخش خصوصی برای مشارکت است، به پروژه هایی مانند پروژه هزار و یک شهر اشاره کرد و گفت: در همین پروژه ها شاهد هستیم متراژ قابل توجهی سهم شهرداری است که شهرداری با اجاره دادن این املاک می تواند کل درآمد شهر را در یک فرآیند ۱۰ ساله از محل اجاره این املاک تامین کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، در رابطه با ساماندهی توافقات شهرداری با ارگان های دولتی، اظهار کرد: متاسفانه برای کسانی که موجبات انحراف از طرح های جامع و تفصیلی را پیش می آورند، جرمی در اسناد فرادست پیش بینی نکرده ایم.

سالاری هم چنین در رابطه با خروج پادگان‏ های نظامی از تهران، با اشاره به این که این موضوع علی رغم پیش‏ بینی در برنامه پنچ ساله اول صورت نگرفته و در برنامه پنج ساله دوم هم با وجود این که به آن اشاره شده، به صورت عملیاتی مشخص نیست که چه اتفاقی در طی سالهای برنامه خواهد افتاد، گفت: امیدواریم با خروج پادگان ها، شاهد غلبه فضای سبز و درخت کاری یا دست کم مجتمع های فرهنگی و هنری به جای مجتمع‏ های تجاری و مسکونی باشیم.

وی هم چنین با اشاره به ورود مقام معظم رهبری در احداث بوستان ولایت، گفت: در بحث خروج پادگان های نظامی از تهران، امیدواریم بازهم شاهد ورود مقام معظم رهبری و اقدامات جدی شهرداری تهران در این ارتباط باشیم.

در بحث خروج پادگان های نظامی از تهران، امیدواریم بازهم شاهد ورود مقام معظم رهبری و اقدامات جدی شهرداری تهران در این ارتباط باشیم

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای تهران، در ادامه درپاسخ به سوالی مبنی بر تخریب باغات شهر تهران و این که چه طور می‏ توان جلوی این موضوع را گرفت، تصریح کرد: در این زمینه شورای شهر یک مصوبه دارد که تا حدودی واقع‏ بینانه تدوین شده است. در گذشته به علت عدم نظارت شورا و شهرداری، مالکین باغ ها، باغ را از بین می بردند. شورای شهر در این زمینه کار کارشناسی انجام و به باغات مجوز داد، اما سطح اشغال را به صورت عمودی افزایش داد نه به صورت افقی و اتفاقی که در برخی از مناطق افتاد این بود که عمدتا شاهد بودیم که در طبقات مسکونی ۳۰ درصد و بعضا بیشتر سطح اشغال می‏ دهند اما در زیرزمین تا ۶۰ درصد به بهانه تامین پارکینگ توسعه ی بنا می دهند که این تصمیم عملاً منجر به قطه درختان می‏ گردد و با روح و نیت مصوبه شورا مغایر می‏ باشد.

در تعیین مسیر رمپ ها و لوپ های تردد اتومبیل‏ ها در برج باغ ها نظارتی صورت نمی‏ گیرد

سالاری هم چنین با بیان این که در تعیین مسیر رمپ ها و لوپ هایی که برای تردد اتومبیل‏ ها در برج باغ ها نظارتی صورت نمی‏ گیرد، تاکید کرد: باید قبل از این که پرونده ای صادر شود و نقشه برج باغ ها صادر شود، نقشه در جایی که به نظر من بهترین آن کمیسیون باغات مناطق است، بررسی شود و مسیر رمپ و لوپ به گونه ‏ ای تعیین شود که کمترین درخت قطع شود. اما عملا در خروجی شاهد این هستیم که کمترین درخت را نگه داری کرده‏ ایم.

وی با اذعان بر این که تعداد باغات و درختان تهران و روند کاهشی آن نشان می‏ دهد شورای شهر در انجام وظایف نظارتی به بلوغ نرسیده است، اظهار کرد: در شورای شهر چهارم به دنبال این هستیم که این ها را به صورت جزئی دنبال کنیم تا شاهد ضوابطی باشیم که باغ ها در حد امکان حفظ شود.